Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Danny Morck Jensen
Hjælp til køb af teleskop... (Læst 5643 gange) Postet d. 05-12-04 kl. 13:03

Jeg er med tiden, mere og mere blevet interesseret i fugle m.m.,og ikke mindst på grund af denne side...Nu har jeg besluttet mig for at gøre noget mere ved det og starte stille op med noget mere end bare mit spejlreflekskamera. Jeg vil gerne have et teleskop, så jeg kan komme nærmere ind på fuglen...

Da jeg ik´ er den mest velhavende studerende må det højst koste 2000 kr. Jeg stiller selvfølgelig også nogle krav. Jeg har et Olympus OM-10 spejlreflekskamera, som jeg tager en masse billeder med og jeg kunne jo godt tænke mig at forbinde det med teleskopet, så jeg kan tage nogle endnu bedre billeder, end med de linser jeg nu bruger. Findes der stadig produktion af sådanne teleskoper, eller er det hele blevet digitalt nu?... Det må gerne være brugt og kan det betale sig at købe fra udlandet?

En masse spørgsmål, men jeg håber at I er nogle med erfaring på dette område og at I kan give mig nogle gode råd til, hvordan jeg får det bedste for pengene!

På forhånd tak.

Mvh Danny

Kommentér

Niels-Henrik Nielsen
#1 postet d. 06-12-04 kl. 08:32. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
det bedste råd jeg kan give dig kan godt virke lidt dumsmart.

skaf pengene!!!!

det er min erfaring, at hvis du køber noget billigt, får du også noget billigt og det nedsætter fornøjelsen væsentligt.

jeg har aldrig hørt om gode resultater med at forbinde et analogt kamera med et scop.

'dengang' havde man vist altid tele-linser på kameraet.

held og lykke!

vh NH

Kommentér

Axel Mortensen
#2 postet d. 06-12-04 kl. 18:04. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
Hej.

Du kan godt finde tilfredsstillende udstyr til rimelige penge, som du kan have fornøjelse af, indtil du kan bytte det til en bedre kvalitet.

Men du skal have et digital kamera til brug med et teleskop.

Se denne side med rimelige priser.

- se linket HER

Hilsen

Axel

Kommentér

Jan Dresler
#3 postet d. 06-12-04 kl. 19:42. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
Hej Danny..

Jeg vil fuldt tilslutte mig Niels-Henriks råd.

Jeg vil endda næsten sige, at for de 2.ooo kr. du har, så kan du få et udmærket STATIV til dit kommende Teleskop.

Spar hellere op og køb det "rigtige" grej fra start af. Du vil ærgre dig over at have købt noget discountgrej, dels er der ikke nok lys i, dels er indstillingerne tit ad h... til.

Og når du især tænker på at fotografere via det, så er stativet simpelthen ALFA OG OMEGA. Det dutter ikke med de der almindelige fotostativer, idet vindfaktoren, folks trampen rundt i f.eks. fugletårnet og andet vil sætte dit lille/billige stativ i rystelser/svingninger.

Jeg skal ikke gøre reklame for noget bestemt mærke, men når man kigger på "alle de andre der står rundt om en", ja - så står de fleste med Leica og Swarowski teleskoper, enkelte med Kite, Zeiss, Opticron og Kowa m.m.

Nedenfor er et par gode steder at kigge på:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

...men rådet er stadig: Spar op og køb noget rigtigt godt grej fra start af.

Kommentér

Axel Mortensen
#4 postet d. 06-12-04 kl. 20:04. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
Jeg er ikke helt enig i det sidste synspunkt.

Man kan få anstændige teleskoper til rimelige penge, så man ikke skal vente i flere år, mens man sparer op til de 15.000,-/16.000,-, som et godt skop koster p.t.

Hellere gode oplevelser i knap så god skarphed end ingen oplevelser.

Kommentér

Bent Gravesen
#5 postet d. 06-12-04 kl. 21:59. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
Helt enig med Axel, har selv for nylig kostet en masse penge i digital udstyr, er gammel analog fotograf, manuel indstilling er mit fortrukne, jo når man sidder der ude, ja så er oplevelsen jo det bedste. Op med den gamle spejlrefleks, peg og skyd og øv, men det sker jo at den er i kassen. OM10, jo herligt kamera. Hvor du skal finde et godt gammelt Soligor, Vivitar eller Tamron objektiv på 400mm, ja det ved jeg ikke, men de var nu ikke så dårlige endda. Havde selv en 450mm Soligor, solgte den, 600,-kr den var jo ikke god nok, øv det har jeg fortrudt. Den var fin var den, det var i 1979, meget er sket siden, tja???

Hilsen BiG

Kommentér

Jan Dresler
#6 postet d. 06-12-04 kl. 22:30. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
Hej Axel

Man behøver jo ikke købe De Luxe teleskoper til 15.000. Man kan "nøjes" med et Leica Televid 77 som incl. godt og kraftigt stativ, som kan fåes til omkring en 10.000 hvis man ser sig lidt omkring.

Jeg har prøvet at købe et billig-skop til omkring de 2.ooo kr og det har jeg ærgret mig over mange gange.

Nu "kører" jeg på Leica Televid 77 - den billige model - og den er jeg kanon tilfreds med.

Om fotografering vil jeg ikke udtale mig (udover det med stativet) - det har jeg nemlig ikke forstand på. Kan bare se på galleriet, at der er kanongode foto's af såvel gode gamle spejlreflekskameraer (som jeg selv har) som digitale.....

PS Axel...hvad er de for et dims (foto) du har ved dine indlæg ? Kan simpelthen ikke se hvad det er.

Kommentér

Danny Morck Jensen
#7 postet d. 07-12-04 kl. 00:53. Emne: Hjælp til køb af teleskop...

Tak for alle de gode råd. Jeg vil nu vente spændt på at jeg en gang bliver en velhavende studerende(hvilket vil sige aldrig!) og kan købe mig noget ordentligt grej! Nej, spøg til side...Jeg tror jer gerne, det med at spare op til mere end bare de 2000 kr. og så få noget ordentligt. Sådan er det jo i det fleste situationer

Jeg har også snart føs´dag,og så kunne man evt. ønske penge til at supplere opsparingen!?!?!?

- Danny

Kommentér

Axel Mortensen
#8 postet d. 07-12-04 kl. 17:58. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
Dimsen er en natugle i en skorsten - men jeg må have fundet noget andet, da pixels-begrænsningen kræver et større motiv, så man kan se det.

Kommentér

Bent Juhler
#9 postet d. 07-12-04 kl. 20:46. Emne: Hjælp til køb af teleskop...
Hej Danny

Jeg gik med præcis de samme overvejelser som dig. Hvad skal man købe og hvilken kvalitet kan man få for små penge. Og skal man vente på at man får råd til det rigtige som feltbisserne stiller op med.

Jeg overvejede at spare op til teleskop og digicam for både at dyrke fuglene og kunne forevige dem bag efter, men kom til den konklussion at min tålmodighed ikke kunne vente på at pengene var der til at købe det bedste udstyr. Jeg valgte i første omgang fotomuligheden fra.

Jeg har valgt at købe brugt indtil økonomien ser anderledes ud og gjorde det faktisk her på siden til min fulde tilfredshed. Jeg har købt et ældre kowateleskop som sikkert ikke matcher det nyeste fra swarowski og leica men alligevel er lysår foran de muligheder jeg har haft hidtil. Skal man altid vente på at få råd til det bedste udstyr så kan man vente altid for der kommer altid noget der er bedre og dyrere.

Det er som at købe en bil. Nogen har råd til porchen og andre må nøjes med en brugt toyota, men hvis den brugte kan bære en frem og i øvrigt er driftsikker og kan give daglig glæde, hvorfor så ikke starte der for at komme i gang.

Jeg måtte kun slippe 1500 for et for mig at se kanongodt teleskob med stativ og da jeg er så heldig at jeg ikke behøves at sammenligne det med det nyeste issenkram men med min gamle håndholdte Brillant kikkert 10x50 har jeg fået udvidet mine iagtagelsesmuligheder og min glæde betydeligt og så endda til en pris hvor alle kan være med.

Mit råd er til dig er læg dig i hælene på en fuglekigger, der har fået råd til det nyeste og overtag vedkommenes aflagte udstyr. Det er til begges fordel.

Som computerindustrien, så ved vi at der altid kommer noget der kan noget mere næste måned, men hvad gør det hvis vi først og fremmest har brug for at kunne opfylde nogle basale behov.

Og lur mig om der ikke findes ældre brugte modeller, hvor du også kan udnytte dit nuværende fotoudstyr. Sæt en annonce i her og på netfugl eller andre steder og se hvad der sker.

Det vil du sikkert få glæde af i mange år fremover.

mvh

Bent Juhler

En glad fuglekigger

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator