Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Messmann
Er dette mon en slimsvamp? (Læst 780 gange) Postet d. 23-11-11 kl. 18:56
Brede, på gammel Eg, 5.11.11.

2 fotos, desværre ikke helt skarpe.

Ville være glad for en bestemmelse.

Venligst Anne Messmann

Er dette mon en slimsvamp? (Brede, på gammel Eg, 5.11.11.

2 fotos, desværre ikke helt skarpe.

Ville være glad for en beste)
Anne Messmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#1 Kommentar postet d. 23-11-11 kl. 18:57. Emne: Er dette mon en slimsvamp?
tættere på

Er dette mon en slimsvamp? (tættere på)
Anne Messmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (678 x 857)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(115)
#2 Svar postet d. 23-11-11 kl. 19:34. Emne: Er dette mon en slimsvamp?
Hej Anne

Det er en barksvamp, som jeg desværre ikke kan påtage mig at bestemme ud fra et fotografi. Enkelte barksvampe kan godt bestemmes uden mikroskopi, men det kræver inf. om lugt, overfladebeskaffenhed, sejhed, samt om de er lette eller svære at løsne fra underlaget, samt vært for at nævne de vigtigste ting. Din svamp er særlig "uheldig" ved at den sporebærende del (hymeniet) er næsten skjult i revnerne i træet.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(115)
#3 Svar postet d. 23-11-11 kl. 19:34. Emne: Er dette mon en slimsvamp?
Hej Anne

Det er en barksvamp, som jeg desværre ikke kan påtage mig at bestemme ud fra et fotografi. Enkelte barksvampe kan godt bestemmes uden mikroskopi, men det kræver inf. om lugt, overfladebeskaffenhed, sejhed, samt om de er lette eller svære at løsne fra underlaget, samt vært for at nævne de vigtigste ting. Din svamp er særlig "uheldig" ved at den sporebærende del (hymeniet) er næsten skjult i revnerne i træet.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#4 Kommentar postet d. 23-11-11 kl. 19:51. Emne: Er dette mon en slimsvamp?
Tak for svaret, Torbjørn. En Barksvamp. Jeg lugtede ikke til den - men værten oplyste jeg om: en gammel eg.

Hilsen Anne

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 23-11-11 kl. 20:35. Emne: Er dette mon en slimsvamp?
Jeg så godt du skrev værten Anne - men jeg ville blot nævne de vigtigste ting at holde øje med i forbindelse med barksvampe . I øvrigt får man også få meget ud af at betragte overfladen med en lup, især med stigende erfaring (også) i denne svampegruppe.

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#6 Kommentar postet d. 23-11-11 kl. 21:09. Emne: Er dette mon en slimsvamp?
Hej igen - ja, luppen må jeg huske! Og jeg sætter pris på alle dine oplysninger om, hvad jeg i øvrigt skal være opmærksom på mht. svampe.

Så tak igen og venlig hilsen

Anne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator