Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Eske Holm
Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt (Læst 1661 gange) Postet d. 01-12-11 kl. 09:05
Har fået en mail fra Naturstyrelsen. Fremover indgår Naturbasens observationer af mårhunde i "Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt": - se linket HER

Hilsen Thomas

Fugleognatur.dk

Kommentér

Michael S. Jensen
#1 Kommentar postet d. 01-12-11 kl. 13:20. Emne: Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt
Fint. Godt at vide, at F&Ns database bliver brugt og taget alvorligt.

Og så lige et sidespring, men jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet over, at et projekt, der går ud på at udrydde mårhunde i Skandinavien får navnet "Life".

Så har biologer jo alligevel (sort) humor.

Mvh Geologen

Kommentér

ole sørensen
#2 Kommentar postet d. 01-12-11 kl. 14:16. Emne: Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt
...er det kuns mig der synes at denne mårhundeproblematik er lidt et pop-fænomen ? Selvfølgelig skal vi som udgangspunkt ikke have mårhunde i Danmark, men er der ikke også gået lidt "mode" i omtalen af mårhunde? Der bliver nedsat grupper og råd og lagt handlingsplaner og indfanget og steriliseret og gps-mærket og skrevet artikler og lavet tv-indslag. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at noget af den energi kunne ha`være brugt mindst ligesågodt på begrænsning af mink. Der findes masser af vilde mink i vores natur, og jeg kunne finde på at påstå(især i denne glög-tid ) at der dagligt undslipper en mink eller 3 fra farme i Danmark.(Jeg har minkavlere i familien og har været på farmene utallige gange/har lidt indblik i tingenes tilstand)

Men måske er det bare mig ?

hilsen et gnavent brokkehovede

Kommentér

Thomas Eske Holm
#3 Kommentar postet d. 01-12-11 kl. 14:43. Emne: Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt
Her citat fra artiklen Mississippi mårhund burning fra Weekendavisen 26.03.2011:

På Biologisk Institut, Aarhus Universitet, sidder professor i økoinformatik og biodiversitet Jens-Christian Svenning. Og undrer sig. Mårhunde-problematikken har efter hans mening mistet enhver jordforbindelse.

»Jeg kan ikke helt greje, hvordan det er kommet op på det niveau. På verdensplan er invasive arter et stort problem. Så man skal selvfølgelig altid tage det alvorligt, når der kommer en ny art. Men man skal forholde sig rationelt og videnskabeligt til det. Og der er masser af eksempler på arter, der er blevet indført, uden at det har haft skadevirkninger. Når man læser bredt i den tilgængelige viden om den effekt, mårhunden indtil nu har haft på faunaen i Europa, er mit bedste bud, at den vil få en neutral effekt for det danske system. Der er altså ikke så meget at være bange for. Når en ny generation kommer til, så har de vænnet sig til, at der er mårhunde i dansk natur, og støtten til at holde den væk vil forsvinde,« siger han til Weekendavisen.

- Som du ser det, er det altså et problem, som først og fremmest ligger hos homo sapiens?

»Ja, det er helt sikkert.« Professor Svenning stempler i eftertanken den megen angst og bekymring som resultatet af et politisk spin, som afleder opmærksomheden fra, hvad han anser som de virkelig ømtålelige problemer: Mangel på plads til naturen og forureningen fra landbruget.

»'' Danmarks største natur-eller miljøproblem'', hørte jeg mårhunden beskrevet et sted. Det er meget bekvemt at afgrænse de problemer, dansk natur står overfor, til den her lille fætter, som er et fremmedelement i Danmark, og som der derfor er frit slag overfor. Den kan oven i købet skydes væk, uden at det har økonomiske implikationer i nævneværdig grad, og altså hverken belaster landbrug eller skovbrug. Og de grønne og jægerne er endda glade. Jeg taler ikke om at frede mårhunden. Men blot for et mere rationelt syn på sagen. Mårhunden kan godt finde på at tage æg og rydde en svømmefuglerede her og der. Og det er vel det, der har bidt sig fast og er blevet til, at den kan være en stor katastrofe. Men undersøgelser fra blandt andet Finland, hvor mårhunden har været længe, viser ikke nogen negativ effekt. Faktisk findes der eksempler på det modsatte, fordi mårhunden ikke er så hård ved ænderne som ræven,« siger han og henviser til en netop udkommet artikel i det videnskabelige tidsskrift Current Zoology.

Kommentér

ole sørensen
#4 Kommentar postet d. 01-12-11 kl. 20:05. Emne: Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt
...tak for artiklen. Du er min nye bedste ven Min kæreste brokker sig jævnligt over, "at jeg altid skal være på tværs og mene det modsatte af, hvad andre mener". Rart at finde ud af, at også andre undrer sig over mårhunde-debatten

Kommentér

Michael Carlsen
#5 Kommentar postet d. 02-02-12 kl. 09:49. Emne: Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt
Hej Ole

Der er skam flere, som mener at mårhundedebatten er ude af proportioner. Tre studerende ved Aalborg Universitet har udarbejdet et rigtig udmærket bachelorprojekt, som når frem til, at indsatsen mod mårhunden bygger på et fagligt meget løst grundlag. Dyrenes Beskyttelse er af samme mening og også Peter Sandøe har undret sig i medierne.

Naturstyrelsen og Danmarks Jægerforbund har dog valgt at vende det døve øre til kritikken og fremturer med holdningen om at mårhunden for dansk natur er den største katastrofe i nyere tid.

Kommentér

Bo Skelmose
#6 Kommentar postet d. 02-02-12 kl. 10:22. Emne: Naturstyrelsen LIFE mårhunde projekt
Jeg synes at det er helt OK at sætte hårdt ind mod mårhunden mens problemet - eller antallet, er til at overskue. Ja - det burde man også ha'' gjort mod minken - den er nu så almindelig at det er svært at gøre noget ved dem. Det hjælper ikke bare at give op - fordi vi har gjort det før uden succes!!!!!

Hvis ornitologer, fiskere og andre i naturen løb rundt med et lille haglgevær så kunne vi nok hurtigere gøre noget ved den - nu må man jo dårligt ha'' en hobbykniv eller svampekniv på sig, så den vej går det ikke at få den fjernet.

Rosa Rugosa varede det flere meneskealdre inden det gik op for os at den er en så invasiv art, at den truer vores heder og andre lysåbne områder. Havde man sat ind fra starten ville problemet ha'' været nemt at løse - nu kommer problemet til at koste mange millioner.

Kampen mod mink er også intensiveret med flydende klapfælder.

Hvis vi mener at vores natur også skal indeholde japanske roser , asiatiske mårhunde, dræbergopler, bjørneklo, nordamerikanske mink og ålens svømmeblæreorm - ja så kan det jo være ligemeget hvad vi slipper ud.

EU''s LIFE''s navn, går på at bevare de europæiske hjemmehørende arter

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator