Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Krogh
Hvilken svamp? (Læst 793 gange) Postet d. 11-12-11 kl. 14:11
Disse svampe er fundet på en nedblæst løvtræsgren, sandsynligvis Eg. Svampene er fæstet til grenen i hele deres udstrækning, og har derfor ikke lameller. De kan pilles af grenen i et stykke, og på bagsiden hænger træet fast. Set i Skindbjerglund i dag. Er det noget, der kan bestemmes?

Mvh

Peter

Hvilken svamp? (Disse svampe er fundet på en nedblæst løvtræsgren, sandsynligvis Eg. Svampene er fæstet til grenen i)
Foto: Peter Krogh
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 11-12-11 kl. 15:26. Emne: Hvilken svamp?
Selvom der ikke er lameller, kan det være rart at se undersiden.

Ole

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#2 Kommentar postet d. 11-12-11 kl. 15:51. Emne: Hvilken svamp?
Jeg fik nok ikke forklaret mig tydeligt nok, men det meste af substratet kan ikke adskilles fra bagsiden. Men da billeder ofte forklarer mere end ord, er her et billede af undersiden. Der er hverken lameller eller porer, så det kunne måske være en lædersvamp?

Hvilken svamp? (Jeg fik nok ikke forklaret mig tydeligt nok, men det meste af substratet kan ikke adskilles fra bags)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 11-12-11 kl. 15:56. Emne: Hvilken svamp?
Prøv at såre den. Hvis den bløder er det Blødende Lædersvamp, Stereum sanguinolentum.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#4 Kommentar postet d. 11-12-11 kl. 16:14. Emne: Hvilken svamp?
Det burde jeg selv være kommet i tanke om Den bløder ved såring. Tak for hjælpen, Ole.

Mvh

Peter

Hvilken svamp? (Det burde jeg selv være kommet i tanke om :-S Den bløder ved såring. Tak for hjælpen, Ole.

Mvh
P)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 11-12-11 kl. 16:24. Emne: Hvilken svamp?
Det er enten Rynket, eller Tynd Lædersvamp, den sidste er meget tynd ov vokser vist altid på eg, den første vokser på en række løvtræsværter og er relativt tyk, hvis du laver et tværsnit af frugtlegemet, er der flere lag, hvilket skyldes at den er flerårig.

Blødende Lædersvamp vokser kun på nåletræ!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#6 Svar postet d. 11-12-11 kl. 16:30. Emne: Hvilken svamp?
Argh!

Ole

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#7 Kommentar postet d. 11-12-11 kl. 16:47. Emne: Hvilken svamp?
Goddag Torbjørn

Svampen er relativ tynd, ca. 1/4 tændstikbredde tyk. Så vidt jeg kan se, har frugtlegemet ikke flere lag. Er vi så sikre på Tynd Lædersvamp?

Mvh

Peter

Hvilken svamp? (Goddag Torbjørn

Svampen er relativ tynd, ca. 1/4 tændstikbredde tyk. Så vidt jeg kan se, har frug)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 11-12-11 kl. 16:52. Emne: Hvilken svamp?
Ja det vil jeg mene Peter

- se linket HER

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#9 Kommentar postet d. 11-12-11 kl. 17:11. Emne: Hvilken svamp?
Ja, det kan der ikke være tvivl om. Frugtlegemet er også ganske bøjeligt, som det skal være i følge nøglen. Du får tak for hjælpen, Torbjørn.

Mvh

Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator