Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Schans Christensen
svamp fra Holtug kridtbrud (Læst 848 gange) Postet d. 11-12-11 kl. 15:48
nogen som har et bud på denne lille svamp?

den er fra idag.

svamp fra Holtug kridtbrud (nogen som har et bud på denne lille svamp?
den er fra idag.)
Per Schans Christensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Per Schans Christensen
#1 postet d. 11-12-11 kl. 15:50. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
og en yngre udgave (tror jeg).

svamp fra Holtug kridtbrud (og en yngre udgave (tror jeg).)
Per Schans Christensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 11-12-11 kl. 16:49. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
Hej Per

Det er en vokshat, mest sandsynligt en bleg form af Eng-vokshat (bedømt især på det nederste foto), eller Isabella-vokshat. Det øverste foto kunne også forestille Snehvid Vokshat, men den matte hat tyder ikke på at den har været klæbrig (som frisk - den er en smule klæbrig hos denne og den nærtstående Ruslæder-vokshat).

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 11-12-11 kl. 16:54. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
Hej Per

Snehvid vokshat evt. er den nederste angrebet af en imperfekt svamp. - se linket HER

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Schans Christensen
#4 Kommentar postet d. 11-12-11 kl. 16:58. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
tak for svar til jer begge.

jeg syntes nu ikke at den ligner en snehvid vokshat, men derfor kan det vel godt være sådan en.

mvh.Per

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 11-12-11 kl. 17:05. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
Jeg mener ikke at Snehvid Vokshat er specielt sandsynligt, når den angribes får den som regel rødlige områder, det kan jeg ikke se her, se i øvrigt mit foregående svar!

Der er i øvrigt endnu en mulighed nemlig Bleg (Eng) vokshat berkeleyi, som af nogle opfattes som en varietet af denne. Hvis du ikke har supplerende oplysninger Per så er det nok klogest at udelade den. Det er ikke så let at bestemme enlige, ældre vokshatte sidst på sæsonen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Schans Christensen
#6 Kommentar postet d. 11-12-11 kl. 17:13. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
hej igen og tak.

jeg har ikke rigtigt nogen andre oplysninger, men det er åbenbart en slags vokshat, kan jeg regne ud.

mvh.Per

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#7 Svar postet d. 11-12-11 kl. 17:14. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
Vi krydsede Torbjørn. Men meget interessant hvis det ikke er snehvid, her nogle som jeg mener er samme art som Per´s. Billedet er taget samme sted men d. 25/9-2011.

Vh. Thomas

svamp fra Holtug kridtbrud (Vi krydsede Torbjørn. Men meget interessant hvis det ikke er snehvid, her nogle som jeg mener er sam)
Thomas Kehlet har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 574)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 11-12-11 kl. 17:23. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
Thomas, læg mærke til at din svamp er lysere end Per´s; jeg går ud fra at din er omtrent lugtløs, den spinkle statur passer også fint med Snehvid.

Jeg mener stadig at det mest sandsynlige er en bleg form af Eng-Vokshat (der ikke er det samme som Bleg Engvokshat) - udover farverne også fordi den virker relativt kraftig; eller Isabella-vokshat: Men må udgå, da der ikke er flere oplysninger, og i øvrigt for mange forvekslingsmuligheder i dette tilfældet!

vh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Schans Christensen
#9 Kommentar postet d. 11-12-11 kl. 17:23. Emne: svamp fra Holtug kridtbrud
jeg troede at de begge var af samme type, de stod tæt på hinanden, den ene så bare ud som en yngre udgave.

det som gjorde at jeg fik øje på den var de små "pigge" som kunne se i periferien af hatten.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator