Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Er dette Tåge-Tragthat ? (Læst 346 gange) Postet d. 12-12-11 kl. 17:27
Jeg er for tiden "handicappet", så jeg ikke må hverken føre bil eller cykle. Men en god lang spadseretur er heller ikke at foragte, selv når det regner. I udkanten af egeskov ved en cykelsti nær rideskolen v. Viborg, Søndermarken, var denne ikke til at gå forbi uden at blive bemærket. Tit bryder den igennem et tykt lag nedfaldne blade og med sin tragtform kan den løfte flere centimeter blade, så kun de bølgede rande af hatten er synlige. Den er iøjnefaldende og en december-svamp.

Vesterholt har nogle Tragthat-arter, hvoraf enkelte ligner lidt, bl. a. ved at have nedløbende lameller og kraftig stok.

I F&N er der nogle fotos af Tåge-Tragthat, som er identiske, men ikke alle, så igen : det er svært at være sikker uden hjælp.

Er det Tåge-Tragthat, og er alle fotos, bestemt som denne art i F&N den samme art ?

Da det er en art, jeg tror jeg kan huske, ville jeg være glad for assistance og evt. kommentarer.

Hilsen, Hans

PS : hattene er ikke fotograferet på lokaliteten, men hjemme under vore egne træer i haven.

Er dette Tåge-Tragthat ? (Jeg er for tiden "handicappet", så jeg ikke må hverken føre bil eller cykle. Men en god lang spadser)
Hans Øllgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 548)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 12-12-11 kl. 17:44. Emne: Er dette Tåge-Tragthat ?
Hej Hans

Den er god nok som Tåge-tragthat, lamellerne er efterhånden nedløbende. Den grålige, matte, lidt rimede hatoverflade er karakteristisk sammen med lugten, som udvikler sig især efterhånden.

Har set fotografierne løseligt igennem, og tror der er to fejlbestemmelser: Ebbe fra 5.22.2009, ligner langt mere Stor Tragthat i størrelse, farve og hatform; Poul Evalds meget tidlige fund fra 27.8.2006 tror jeg også er forkert, på grund af den rødlige hat (det kan selvfølgelig være en artefact - jeg har ikke noget bud på denne).

v.h. Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#2 Kommentar postet d. 12-12-11 kl. 22:48. Emne: Er dette Tåge-Tragthat ?
Hej Torbjørn

Var godt nok lige lidt forviret over datoen

Indrømmet den var ikke god! Han kikket egne notater her stod den som Stor Tragthat. Har rettet til!

VH. Ebbe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator