Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. december 2011

Er dette Tåge-Tragthat ?

Jeg er for tiden "handicappet", så jeg ikke må hverken føre bil eller cykle. Men en god lang spadseretur er heller ikke at foragte, selv når det regner. I udkanten af egeskov ved en cykelsti nær rideskolen v. Viborg, Søndermarken, var denne ikke til at gå forbi uden at blive bemærket. Tit bryder den igennem et tykt lag nedfaldne blade og med sin tragtform kan den løfte flere centimeter blade, så kun de bølgede rande af hatten er synlige. Den er iøjnefaldende og en december-svamp.

Vesterholt har nogle Tragthat-arter, hvoraf enkelte ligner lidt, bl. a. ved at have nedløbende lameller og kraftig stok.

I F&N er der nogle fotos af Tåge-Tragthat, som er identiske, men ikke alle, så igen : det er svært at være sikker uden hjælp.

Er det Tåge-Tragthat, og er alle fotos, bestemt som denne art i F&N den samme art ?

Da det er en art, jeg tror jeg kan huske, ville jeg være glad for assistance og evt. kommentarer.

Hilsen, Hans

PS : hattene er ikke fotograferet på lokaliteten, men hjemme under vore egne træer i haven.


Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: