Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Lyngby
Hvilken svamp? (Læst 1166 gange) Postet d. 15-12-11 kl. 17:29
Fussingø 15/12-2011

Fundet på sandsynligvis en bøgegren og ret tynd 0,5 - 1 mm, ingen nævneværdig lugt, slasket blød konsistens - dog sammenhængende og let at løsne fra underlaget.

Ca 8 cm på den lange led.

Mvh Jan

Hvilken svamp? (Fussingø 15/12-2011

Fundet på sandsynligvis en bøgegren og ret tynd 0,5 - 1 mm, ingen nævneværdig)
Jan Lyngby har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#1 Kommentar postet d. 15-12-11 kl. 17:30. Emne: Hvilken svamp?
ill 2

Hvilken svamp? (ill 2)
Klik på billedet for original størrelse (770 x 513)
Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#2 Kommentar postet d. 15-12-11 kl. 21:17. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jan!

Den er Flot...!,jeg har tænkt og spekuleret over Om det mon kan være en gammel veludviklet Laksefarvet voksskind...

Disse kan,som Talrige andre svampe se Meget,ja Særdeles Forskelligartede ud.

Men,jeg er slet slet ikke sikker,mærk dig mine ord...

Jeg kommenterer blot.

Håber da så inderligt jeg har ret..ellers får jeg på puklen,men jeg vover nu alligevel,efter lang tids tænken,ja grublen...

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 15-12-11 kl. 21:33. Emne: Hvilken svamp?
Fin orange svamp, så hvad med Orange Krystalporesvamp, kun et bud

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 15-12-11 kl. 22:26. Emne: Hvilken svamp?
Læg mærke til at overfladen ser ud til at være fint pigget! - med det, den slaskede konsistens, farven og forekomsten på bøg, så tror jeg at det er Almindelig Skønpig (Steccherinum ochraceum). Orange Krystalporesvamp gror udelukkende på nåletræ og er typisk lidt hatformet.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#5 Kommentar postet d. 15-12-11 kl. 22:49. Emne: Hvilken svamp?
Jeg kiggede sørme efter pigge på Jan svamp, men syntes ikke der var nogen i forhold til dem man kan se på billederne der lagt ind på atlas, så fint du kom indover med det rigtige svar Torbjørn

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3533)
#6 Svar postet d. 15-12-11 kl. 23:02. Emne: Hvilken svamp?
Jeg har også nøglet og nøglet, -og indtil videre kommet til noget pigget, men ikke kommet i hus. Rart du er med Torbjørn

Venlig Hilsen Jette.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3533)
#7 Svar postet d. 15-12-11 kl. 23:04. Emne: Hvilken svamp?
Jeg har også nøglet og nøglet, -og indtil videre kommet til noget pigget, men ikke kommet i hus. Rart du er med Torbjørn

Venlig Hilsen Jette.

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#8 Kommentar postet d. 16-12-11 kl. 10:34. Emne: Hvilken svamp?
Tak til alle der har givet bud på denne svamp

@Annemette, Jeg havde selv denne i tankerne da jeg tog billedet, men efter et kig i Danmarks svampe blev den hurtigt droppet da måden den voksede på ikke svarede overens med mit eksemplar.

@Thomas, Dit forslag kender jeg slet ikke og der er slet ikke porer til stede så mine tanker gik ikke i den retning. Og vil godt give dig ret i at pigge er nok at overdrive lidt i beskrivelsen af det der er på min. Jeg vil beskrive den som nærmest nobret. Jeg vedhæfter et udsnit af den, hvor de er mest tydelige - de er max en 1/4 mm høje.

@Torbjørn, Som nævnt ovenfor, må jeg sige at den ikke ligner de billeder, der ligger i galleriet, af den du foreslår. Men det kan jo være et ungt eksemplar, så indtil videre tager jeg dit svar som værende ikke sikkert nok til obs. Jeg kan muligvis finde den igen, en gang i weekenden, selvom det indebærer en del kravlen på en stejl skråning, med masser af nedfaldne grene fra temmeligt store bøgetræer

PS: Jeg har forsøgt at tilmelde mig på Svampeatlas fra log-in siden på atlas - se linket HER, men mailen kommer bare tilbage med en fejlmeddelelse om at jeg skal kontakte <postmaster>

@Jette, Tak for indsatsen, selv om det ikke bar frugt Nu må vi se hvor den ender.

Mvh Jan

Hvilken svamp? (Tak til alle der har givet bud på denne svamp

@Annemette, Jeg havde selv denne i tankerne da jeg )
Klik på billedet for original størrelse (770 x 513)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 16-12-11 kl. 10:45. Emne: Hvilken svamp?
Jeg synes at Frank Abrahamssons foto af denne ligner helt fint (bortset fra at Jans fund har en bredere hvid rand), Franks fund blev godkendt af Thomas Læssøe efter fotobestemmelse.

Nu har jeg rodet mig ud i det, så du må godt genfinde og tørre den til mig Jan, så vi kan få fjernet den sidste tvivl eller alternativ få den ombestemt Arten er nem at kende mikroskopisk på små sporer og tilstedeværelsen af øskenceller.

Bare meld den ind Jan, så kan vi altid rette artsnavnet, slægtsnavnet føler jeg mig overbevist om og den ligner helt mit indtryk (hukommelsen), fra en gang jeg fandt den sammen med Margaretha og mikroskoperede mig frem!

m.v.h.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator