Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sofus Ryge Petersen
Et par sene svampe (Læst 581 gange) Postet d. 17-12-11 kl. 16:07
Fra i dag, i haven i Næsby.

Den første mener jeg må være Almindelig fløjlsfod - fedtet/klistret hathud, ikke nogen udpræget duft. Vokser i knipper på stolpe af hyld. Hatstørrelse op til en to-krone.

Et par sene svampe (Fra i dag, i haven i Næsby.

Den første mener jeg må være Almindelig fløjlsfod - fedtet/klistret h)
Sofus Ryge Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#1 Kommentar postet d. 17-12-11 kl. 16:08. Emne: Et par sene svampe
Den anden er med tør hathud, kraftig champignonagtig duft, vokser på blandet flis. Samme størrelse.

Et par sene svampe (Den anden er med tør hathud, kraftig champignonagtig duft, vokser på blandet flis. Samme størrelse.
)
Sofus Ryge Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 17-12-11 kl. 16:19. Emne: Et par sene svampe
Hej Sofus

Den første er ganske rigtigt Gul Fløjlsfod, når den ikke vokser på pil / poppel, lamellerne er ret tætte som her, og ikke har rodslående stok og tilsyneladende er jordboende så er der ingen problemer i at bruge navnet.

På pil / poppel er der to andre arter foruden Gul Fløjlsfod, som (endnu?) ikke kan adskilles med sikkerhed uden mikroskopi. Rodslående Fløjlsfod (Flammulina fennae) kan ofte, men ikke altid kendes uden mikroskopi.

Nedenstående bestemmelsesnøgle har et par år på bagen, før Flammulina populicola blev fundet i DK

- se linket HER

Den anden er muligvis Randbæltet Hjelmhat, men det kan ikke afgøres sikkert ud fra foto; et godt billede af stokkens overflade samt lugt / smag ved gennemskæring, er nødvendige. Arten plejer at have mellugt / smag, i det mindste ved gennemskæring, men her, sidst på sæsonen; er det ofte svært at afgøre.

mvh Torbjørn

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#3 Kommentar postet d. 28-12-11 kl. 13:49. Emne: Et par sene svampe
Tak for svaret. Jeg holder mig til Gul Fløjlsfod.

Mvh Sofus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator