Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Line Larsen
er det kanel støvrør..?? (Læst 418 gange) Postet d. 21-12-11 kl. 10:47
jeg har tidligere fået bestemt en svamp til kanel støvrør, og denne ligner meget.... alligevel er jeg usikker.... er det muligt at se om det er sådan en..?? fra Bjerringbro i november, på en gammel halvrådden stamme, jeg tror det må have været noget nåletræ....

er det kanel støvrør..?? (jeg har tidligere fået bestemt en svamp til kanel støvrør, og denne ligner meget.... alligevel er je)
Line Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Line Larsen
#1 Kommentar postet d. 21-12-11 kl. 10:47. Emne: er det kanel støvrør..??
lidt tættere på

er det kanel støvrør..?? (lidt tættere på)
Line Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 21-12-11 kl. 11:10. Emne: er det kanel støvrør..??
Hej Line

Det er en Tåresvamp (Dacrymyces), om det er Almindelig eller Rynket tør jeg ikke afgøre ud fra foto alene; det ligner dog Almindelig, som findes på nåletræ, (som regel) altid(?) sammen med sit ukønnede stadium, der er mere rødligt og mindre hos friske eks., jeg kan ikke se forskel på eksemplarerne her, og miseren er også at tåresvampe generelt bliver mere rødlige når de begynder at tørre ud som her.

Tåresvampe har en elastisk sej konsistens, i modsætning til Kanel-støvrør og de øvrige svampedyr / slimsvampe, den art ser anderledes ud som umoden hvor den ligner i farve, og er noget større.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator