Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Marie Henne Pedersen
Hvilken svamp lever af ahornsaft? (Læst 611 gange) Postet d. 26-12-11 kl. 18:07
En gammel såret ahorn har flydt med saft i mange år, men nu vokser der en ret fast svampe-masse i såret eller saften.

Kan man id den?

Anne Marie

Hvilken svamp lever af ahornsaft? (En gammel såret ahorn har flydt med saft i mange år, men nu vokser der en ret fast svampe-masse i så)
Foto: plp
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 28-12-11 kl. 16:55. Emne: Hvilken svamp lever af ahornsaft?
Jeg synes mest det ligner størknet harpiks, fremfor en svamp

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 28-12-11 kl. 20:49. Emne: Hvilken svamp lever af ahornsaft?
Jeg har set mange flækkede og sårede ahorn, men aldrig sådan en farvet saftudstrømning.

Harpiks fra nåletræer er jo ekstrem klæbrig.

Denne er blød slimet i fugtigt vejr og lugter forfærdeligt ved itu-rivning.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 28-12-11 kl. 21:50. Emne: Hvilken svamp lever af ahornsaft?
Jeg tror ikke det er en svamp Anne Marie - men mente det kunne være en saftudtrædning - hvis du ikke har set sådan noget på ahorn før, så stemmer det jo nok ikke. Du skal nok have fat i en botaniker

Godt nytår!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#4 Svar postet d. 28-12-11 kl. 22:43. Emne: Hvilken svamp lever af ahornsaft?
Jeg tror heller ikke på harpiks eller lignede. Det forekommer ikke i de farver på Acer. Jeg overvejede om du skulle prøve at lave en tråd under svampedyr, med den beskrivelse du giver

Besvar | Kommentér

#5 Kommentar postet d. 29-12-11 kl. 09:06. Emne: Hvilken svamp lever af ahornsaft?
Jeg vidste heller ikke,hvor jeg skulle lægge den ind, så jeg startede med svampe, men da Thorbjørn ikke ville ''kendes ved den'' , prøver jeg andetsteds.

Men du godeste,hvor er der meget man ikke ved spor om!

Tak for hjælpen med ahornsaften.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator