Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Vedrørende Galerina liste (Læst 395 gange) Postet d. 10-01-12 kl. 09:17
Jeg vil bede Erik Rald, Thomas Kehlet og evt. andre interesserede fortsætte debatten om Galerina-artslisten i denne tråd!

- se linket HER

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#1 Svar postet d. 13-01-12 kl. 14:55. Emne: Vedrørende Galerina liste
Udmærket ide med denne nye tråd, Torbjørn. Det var også lidt for meget med lange Hjelmhat-lister på Jes Elnifs Kliddet Fnughat-tråd .

Mens vi arbejder på en nogenlunde ædruelig liste over de danske arter af Hjelmhat (Galerina), kunne jeg tænke mig at bruge tråden her til at fortælle lidt om, hvordan man i det hele taget arbejder med at få stablet en sådan liste på benene.

I mellemtiden er jeg kommet i tanke om, at der er en dansk Hjelmhat-art, som hverken står på din, min eller Thomas Kehlets liste. Den blev meldt som dansk i 1938. Den er med i British Fungus Flora 7 med henvisning til en autoritativ dansk kilde, den står i Index fungorum som en Galerina, og jeg har også selv fundet den i Danmark og mikroskoperet den. Kan du gætte den?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 13-01-12 kl. 15:05. Emne: Vedrørende Galerina liste
Er det Galerina embolus du tænker på Erik? , et alternativ kunne være G. praticola, jeg har ikke checket hos Møller!

Har i øvrigt opfordret Jacob til at sende mig et fund af G. stordalii - umiddelbart tror jeg ikke det kan være denne arktisk / alpine art, men da jeg kender den fra Grønland og har materialet ville det være morsomt at forsøge.

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 13-01-12 kl. 20:03. Emne: Vedrørende Galerina liste
Ja, ganske rigtigt!

G. praticola har jeg kun set på Færøerne, men den er jo nu synonymiseret med G. marginata (hvilket jeg ikke tror på).

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 13-01-12 kl. 20:21. Emne: Vedrørende Galerina liste
Såvidt jeg lige husker, så lavede Gro Gulden sammen med en anden en dna-undersøgelse over en række arter i gruppen, og jeg mener ikke hun afviste arten, men kunne ikke finde sammenhæng imellem de makroskopisk + anatomiske karakterer og de molekylære. Vi må vist væbne os med tålmodighed - også her

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator