Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
stærk orange svamp fra gammel tømmer? (Læst 1122 gange) Postet d. 11-01-12 kl. 16:50
Denne er fundet i Foldingbro i går.

Den stammer fra et stykke gammelt gran tømmer, der har siddet i et hus. Derefter er det blevet skåret op til brænde og har ligget udendørs i 2-3 år. Den er ligeså cinnoberrød som som cinnoberporesvamp, men har ikke porer. Ligner mere fyrre-korkhat på undersiden. Den er meget langhåret på oversiden. Den er ca. 4,5 cm x 7 cm. og dufter nærmest af gran.

Hvad søren er det for en flot svamp?

stærk orange svamp fra gammel tømmer? (Denne er fundet i Foldingbro i går.
Den stammer fra et stykke gammelt gran tømmer, der har siddet i)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (712 x 501)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 11-01-12 kl. 16:51. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
-

stærk orange svamp fra gammel tømmer? (-)
Klik på billedet for original størrelse (729 x 555)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#2 Kommentar postet d. 11-01-12 kl. 16:52. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
den er helt gennemfarvet

stærk orange svamp fra gammel tømmer? (den er helt gennemfarvet)
Klik på billedet for original størrelse (2562 x 1134)
Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#3 Kommentar postet d. 11-01-12 kl. 21:43. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
Eva

hvad med Flammeporesvamp???

Jeg "skyder" blot,efter at ha læst i Felthåndbogen,er der flere ting,der kan tyde derpå....,substratet,dødt gran..etc.

Eller også dit eget bud...Cinnober..

Der står ikke noget om porer på Flammeporesvamp,men den er Sjælden.,

Blot en tanke herfra

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#4 Kommentar postet d. 11-01-12 kl. 21:46. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
hymeniet på nærværende svamp har da porer?

Hedder det ikke bare radiære/langstrakte porer?uregelmæssige..

nu er det mig der spørger

Annemette

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#5 Svar postet d. 11-01-12 kl. 21:52. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
Det må være en ret atypisk Rødmende Læderporesvamp. Det er velkendt at porelaget rødmer ved berøring m.v., så så rødt har jeg ikke set det før. Jeg kan dog ikke se, hvad det ellers skulle være.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 11-01-12 kl. 21:59. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
Jeg tror ikke det er Flammeporesvamp på grund af de "lamalagtige" porer og økologien. Den er kendt fra naturskov (helt overvejende) og har et eller andet forhold til Hovporesvamp. Det ligner ganske rigtigt en korkhat, men jeg kan ikke finde nogle arter med disse røde farver. Hvis der ikke kommer noget overbevisende bud, synes jeg du skal prøve om poresvampeeksperterne på svampeatlaa vil byde på den

vh. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#7 Svar postet d. 11-01-12 kl. 22:06. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
Oversiden ligner meget Rødmende Læderporesvamp-

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#8 Kommentar postet d. 11-01-12 kl. 22:08. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
Rødmende læderporesvamp var også min tanke, men den ekstreme røde farve kunne jeg ikke få til at passe. Der sidder en mere på tømmeret. Den er lige så rød - jeg lader den stå lidt

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#9 Kommentar postet d. 11-01-12 kl. 22:10. Emne: stærk orange svamp fra gammel tømmer?
jeg lader tråden stå åben og håber på vise ord, ellers må jeg prøve at finde en måde at få den på svampeatlas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator