Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft.... (Læst 854 gange) Postet d. 13-01-12 kl. 15:27
Forleden så jeg dem ikke -kan ha´ overset -men i det dejlige solskin i dag -halløj...flere svampe -her i januar ..

-og så duftede de, som Fruen siger, næsten "parfumeagtigt", da vi plukkede lidt i hatten.

Kan den navnsættes ?

Per

Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft.... (Forleden så jeg dem ikke -kan ha´ overset -men i det dejlige solskin i dag -halløj...flere svampe -h)
Foto: "Studiefoto" ....
Klik på billedet for original størrelse (913 x 909)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#1 Kommentar postet d. 13-01-12 kl. 15:27. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
hatten -indenfor

Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft.... (hatten -indenfor)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (915 x 1370)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 13-01-12 kl. 15:48. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
åstedet....

Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft.... (åstedet....
:-))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1120 x 749)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 13-01-12 kl. 21:19. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
Næ, det tror jeg ikke Per , men ligner lidt en "spinkel hekseringshat", havde den violet skær ? Under alle omstændigheder skal der flere ind over.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 13-01-12 kl. 21:23. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
Tak, Thomas -

Jens har udbedt sig sporefarve -tror, måske brune...

Så en hat ligger på hvidt underlag til i morgen´!

Hilsen fra

Per

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#5 Svar postet d. 16-01-12 kl. 13:31. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
Det er en tragthat i gruppen omkring Sødtduftende Tragthat Clitocybe fragrans, sikkert ikke den art som skal være gennemskinneligt stribet i halcelen af hatbredden. Funga Nordica har 4-5 arter som kræver mikroskopi at adskille

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 17-01-12 kl. 10:40. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
Tak også til Aksel -

-den får lov at stå hen i det "lidt uvisse" -

-det hvide papir afslørede ingen sporer dagen efter -så den har nok alligevel været "en anelse afdanket" ...

Men Sødtduftende Tragthat lød indbydende...

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#7 Svar postet d. 17-01-12 kl. 13:08. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
Hej Per!

Måske er vi ude i noget interessant her. For et par år siden rendte jeg rundt ovre på Sprogø i november, og fandt nogle svampe der meget lignede dine. - De var også meget vellugtende, de duftede faktisk af violer!

Så jeg endte jo op med at sige, at det måtte være Violduftende Hekseringshat - Lepista irina, og indberettede den også her på Fugleognatur. Jeg tog også belæg i en plastikbøtte, de blev ved med at lugte af viol indtil de var tørre.

Jeg fik underkendt min bestemmelse ud fra belægget. Jeg kan ikke huske, hvem der så på belægget, men jeg fik i hvert fald at vide, at det her var Bleg Hekseringshat, som er typisk for den sene svampesæson, og som jeg også har set i år efter nytår.

Men Bleg Hekseringshat lugter normalt ikke af violer, men har en typisk lugt af svamp(ealkohol) som de fleste andre svampe, ofte med gasagtig komponent, noget i retning af kosangas i sommerhuset.

Der er et eller andet muggent ved det her. Måske er man ikke klar over, at Bleg Hekseringshat undertiden kan lugte af violer - eller også har fat i noget nyt og uendnu uerkendt.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 Kommentar postet d. 17-01-12 kl. 13:13. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
Jeg trækker ovenstående tilbage, det er næppe en hekseringshat. Der er mange Vellugtende Tragthat fremme nu, men den er det næppe.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#9 Kommentar postet d. 17-01-12 kl. 14:09. Emne: Ikke afdankede -nærmest med "parfume"duft....
Tak for det spændende forslag, Poul Evald !

-lidt tumpet, at jeg først ser den så sent, når det på parcellen bestemt "er alfarvej".....altså ikke et sjældent besøgt hjørne....

-jeg tar en tur mere derud NU, men vi har jo haft et par nætter med frost, så.....

men så ka´ jeg jo gå og glædes over myriaderne af den Kronløse...

Hilsen fra

Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator