Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Klaus Flemløse
Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012 (Læst 3313 gange) Postet d. 15-01-12 kl. 17:23
Den 14. januar 2012 besøgte jeg Nyord Enge og til min store overraskelse var hele engarealet oversvømmet. Det kunne lade sig gøre at køre over dæmningen understigende vandstand. Højeste vandstand var ca 10 cm på dæmningen.Ifølge DMI var vandstanden 1 m over daglig vande.

Hvad lærer man så af dette:

1) Hvis vanstanden er mere end 1 m over daglig vande er Nyord Enge oversvømmet.

2) Planlæge ikke en tur til Nyord Enge, hvis vandstand er over 1 m.

Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012 (Den 14. januar 2012 besøgte jeg Nyord Enge og til min store overraskelse var hele engarealet oversvø)
Foto: Fugle Tårnet ved Nyord Enge
Kommentér

Klaus Flemløse
#1 Kommentar postet d. 15-01-12 kl. 17:29. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Billed nr 2

Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012 (Billed nr 2)
Klaus Flemløse har vedhæftet dette billede
Kommentér

Klaus Flemløse
#2 Kommentar postet d. 15-01-12 kl. 17:32. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Postbilen klarede at komme over dæmningen !!

Fugle obs fra Nyord Enge kan ses på dofbasen.

Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012 (Postbilen klarede at komme over dæmningen !!

Fugle obs fra Nyord Enge kan ses på dofbasen.)
Kommentér

Klaus Flemløse
#3 Kommentar postet d. 29-01-12 kl. 13:07. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Ved stormfloden 12.-14. november 1872 ved Lolland og Falster blev den højest vandstand målt til ca 3 m. 80 personer druknede, 427 sejlskibe og 23 dampskibe forliste.

Mit gæt er at Nyord Enge må også være blevet hård ramt.

Der findes måske lokale beretninger om, hvor høj vandstanden var på Nyord Engen i 1872.

Der kan læses mere på:

- se linket HER

og på

- se linket HER

Kommentér

Niels J. Henriksen
#4 Kommentar postet d. 02-02-12 kl. 20:02. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Vandstanden var uhyggelig høj i hele Østersøområdet - her lokalt i Bønsvig på Jungshoved fortælles det, at en del skibe red stormen af ved at fortøjre i nogle egetræer, der står ca. 2 m. over daglig vande - mit eget hus er delvist bygget af vraggods fra denne stormflod.

Kommentér

Klaus Flemløse
#5 Kommentar postet d. 02-02-12 kl. 22:19. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Tak for svaret.

Har du flere lokale historier fra Nyord og Ulfshale ?

Er der nogle postbude, bønder eller kvæg,der er druknet siden de store oversvømmelse ?

Jeg arbejde med at anlysere af vandstanden ved Gedser. Der er næsten en million tidevandsmålinger fra Gedser for perioden 1891-2005.

DMI har også data fra perioden 2006-2011, men de vil kun slippe data, hvis jeg betaler ca 18.000 kr. - utrolig.

1000 års højvandet er beregnet til 312 cm - mere følger senere når tid haves

Kommentér

Ole Roland Therkildsen
#6 Kommentar postet d. 02-02-12 kl. 22:34. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Hej med Jer.

Vi har tidligere undersøgt betydningen af oversvømmelser for svømmeændernes udnyttelse af føderessourcerne på strandengene på Nyord (- se linket HER).

Om efteråret har tidspunktet for den første oversvømmelse stor indflydelse på fødens tilgængelighed og dermed områdets værdi for svømmeænder, idet frøene fra kveller og strandgåsefod først kan udnyttes af fx krikænder, når planterne er dækket af vand.

Hilsner

Ole

Kommentér

Niels J. Henriksen
#7 Kommentar postet d. 04-02-12 kl. 16:48. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Nej, ikke lige på stående fod, men jeg skal nok videregive oplysninger, når jeg får nogle.

Kommentér

Klaus Flemløse
#8 Kommentar postet d. 01-03-12 kl. 21:45. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Nyord Enge Tørlagt

Billedet taget den 26 feb 2012.

Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012 (Nyord Enge Tørlagt 
Billedet taget den 26 feb 2012.)
Kommentér

Klaus Flemløse
#9 Kommentar postet d. 07-04-12 kl. 20:28. Emne: Forhøjet vandstand ved Nyord Enge den 14 jan 2012
Jeg har undersøgt tidevandsmålingerne ved Gedser/Nyord.

Det har muligvis flere fuglefolks interesse bl.a. vedrørende ænder og oversvømmelser.

- se linket HER

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator