Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Læder-åresvamp? (Læst 930 gange) Postet d. 28-01-12 kl. 17:52
27-Jan-2012-Virum

Jeg fandt denne barksvamp voksende på en løvtræsgren (ahorn?)i skovbunden. Frugtlegemet (papirtyndt)er resupinat, men med udstående (ca. 1 cm) hatte. Oversiden er glat, tør, creme til lys læderbrun (jf. foto). Undersiden er hvidfiltet (meget små hår). Konsistens: tør, elastisk. Ændrer sig ikke ved tørring. Lugt: svag.

Jeg har svært ved at nøgle disse barksvampe, da jeg ikke kan se, på hvilken side det sporedannende lag sidder. Jeg er dog kommet frem til, at det enten må være Læder-åresvamp eller Sprækkehinde. Ud fra de uploadede fotos tror jeg mest på den første.

Venlig hilsen

Troels

Læder-åresvamp? (27-Jan-2012-Virum
Jeg fandt denne barksvamp voksende på en løvtræsgren (ahorn?)i skovbunden. Frugtl)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (768 x 432)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 29-01-12 kl. 09:07. Emne: Læder-åresvamp?
Hej Troels

Jeg tror det er en Skønpig (Steccherinum), i hverftald hvis den har meget fine pigge på "poresiden", det er den motivet viser skråt oppe fra, med den små vandret stillede "hatte" - imidlertid sidder jeg ved en hotelcomputer, og har dermed heller ikke adgang til min litteratur

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 29-01-12 kl. 21:53. Emne: Læder-åresvamp?
Jeg tror absolut på Sprækkehinde.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 30-01-12 kl. 08:00. Emne: Læder-åresvamp?
Jeg nævnte Skønpig, da jeg fokuserede på at du kaldte den hvidfiltet (med meget fine hår); men den art mangler hat og har markante hvide tråde i randen, så forslaget var ikke godt nok.Troels ved du om den var let eller svær eller let at skille fra substratet?

Danmarks Svampe beskriver hymeniet (= des sporebærende lag) på følgende måde:

Læder-Åresvamp: Lavt rynket foldet, creme eller lyst okkerbrunlig. Der står ikke noget om hvor let / svær den er at løsne fra substratet; men såvidt jeg husker er den meget let at løsne.

Sprækkehinde: Glat til lidt knudret, creme, overflade krakelerende ved indtørring (vanskelig at løsne fra underlaget).

Jeg "kender" godt nok begge arter, men fokuserer altid først og fremmest på mikroskopi når jeg bestemmer dem. Jeg vil bestemt ikke afvise Læder-Åresvamp, mens sprækkehinde ser helt forkert ud. Hvis I har adgang til - se linket HER (betalinngsversion)så prøv den. Der er også illustrationer i svampealtas, men disse kræve at man er logget ind hvilket jeg ikke ved om du kan Troels?!

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#4 Kommentar postet d. 30-01-12 kl. 11:18. Emne: Læder-åresvamp?
Tak for responset Torbjørn.

Jeg har været afsted efter mere frugtlegeme for at være helt sikker i min sag. Der er ikke vorter, pude, pigge, tænder på overfladen = sporedannende lag. Den fremstår glat (16x forstr.). Jeg tror derfor ikke på, at det kan være en Steccherinum art.

Jeg håber at høre fra dig, når du vender tilbage til dine bøger.

Venlig hilsen

Troels

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#5 Kommentar postet d. 30-01-12 kl. 11:46. Emne: Læder-åresvamp?
Tak for dit bud Thomas.

Når jeg forholder mig objektivt til frugtlegemet,nøgler det ud i Sprækkehinde, som du tror, at det er.

Dog synes jeg ikke, at overfladen krakelerer ved indtørring. Vævet vedbliver at være forholdsvis sejt og smidigt.

Jeg synes heller ikke, at svampen udsender nogen særlig lugt. Men nu kan lugte jo opfattes forskelligt.

Endelig har jeg ikke rigtigt kunnet finde et foto, hverken på denne portal eller på nettet iøvrigt, som matcher mit særlig godt.

Jeg ser gerne, at du har ret i din formodning; men du må have noget konkret at underbygge den med.

Venlig hilsen

Troels

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#6 Kommentar postet d. 30-01-12 kl. 12:36. Emne: Læder-åresvamp?
Hej Torbjørn!

Jeg beklager, at jeg først efter at have kommenteret dit første forslag læser dit næste indlæg.

Du spørger, om hvor godt frugtlegemet fæstnede til det underliggende substrat. Tja, det er jo relativt. Jeg brugte en foldekniv, som jeg forholdsvis nemt kunne få ind i mellem ved og svamp og løfte frugtlegemet af.

Jeg har også nærlæst beskrivelserne af de to arter og synes ikke, at nogen af dem passer helt perfekt. Jeg troede i første ombæring, at overfladen var rynket, men fandt efterfølgende ud af, at det skyldtes ujævnhederne i vedfladen stammende fra kædesaven. Jeg mener derfor fortsat, at overfladen er tilnærmelsesvis glat. Dvs.: ingen behåring, ingen vorter, puder eller lignende.

Jeg har også været på Svampeatlas og kigge billeder. Jeg er enig i, at billederne af Sprækkehinde ikke har megen lighed med mit. Men jeg savner også en foto at Læder-Åresvamp, der viser de små udstående hatte, som man ser på mit foto.

Jeg må prøve at overbevise min kære hustru om, at vi må investere i et mikroskop.

Venlig hilsen

Troels

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 30-01-12 kl. 12:55. Emne: Læder-åresvamp?
Hej Troels

Jeg vil gerne tage chancen for at mikroskopere mig frem til noget, der er vist ikke så mange arter der er delvist hatdannende som her. Jeg synes heller ikke at Læder-åresvamp er lige i øjet, og jeg ville have ment at du meget nemt skulle kunne løsne den fra substratet hvis det var den.

Inden du / I gør noget (forhastet) med hensyn til mikroskop, så tror jeg det ville være godt hvis du dukkede op til nogle bestemmelsesaftener i afdelingen for svampeforeningen i sæsonen. Hvis du dukker op til generalforsamlingen i svampeforeningen, så bliver der også mulighed for at snakke med andre, udover mange andre fra svampeforeningen så vil jeg også være der (sidste lørdag i februar).

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#8 Kommentar postet d. 30-01-12 kl. 14:23. Emne: Læder-åresvamp?
Tak for opfordringen Torbjørn. Det vil jeg bestemt overveje.

Venlig hilsen

Troels

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#9 Svar postet d. 30-01-12 kl. 20:56. Emne: Læder-åresvamp?
Troels, jeg har lige oploadet et foto af en Sprækkehinde, som jeg egentlig anså som Læder-åresvamp. Det bare for at vise hvor vanskelig og variabel den er,- jeg er dog mest tilbøjelig til at give Thomas medhold. Torbjørn, jeg vil også mene overfladen er for glat til L-åresvamp

Venligst Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator