Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Hvilke vækster ? (Læst 741 gange) Postet d. 02-02-12 kl. 10:48
Fotos af disse vækster har ligget nogle dage i "lavforum", og resultatet blev, at de blev bestemt til svampen Pudderkølle. De er meget små (hatte 1-2 mm., stokke 5-10 mm), og de fandtes for et par dage siden i Gribskov på et lille område af en udgået bøgestamme, hvor de voksede vandret ud fra barken. Det kan vel bekræftes, at der er tale om Pudderkølle ?

V.h.

Ole

Hvilke vækster ? (Fotos af disse vækster har ligget nogle dage i "lavforum", og resultatet blev, at de blev bestemt ti)
Foto: Ole Martin. Gribskov 31-01-2012
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 975)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 02-02-12 kl. 10:54. Emne: Hvilke vækster ?
Nu kommer mit egentlige spørgsmål. På dette foto af de samme svampe fra samme bøg ses nogle meget små (0,2 mm) lysegrønne, koglelignede vækster, som vokser på barken mellem svampene.

Jeg er blevet opfordret til at lægge dem fra lavforum til svampeforum. Kan de bestemmes ? Billedet er vendt 90 grader.

V.h.

Ole

Hvilke vækster ? (Nu kommer mit egentlige spørgsmål. På dette foto af de samme svampe fra samme bøg ses nogle meget sm)
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 625)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#2 Svar postet d. 02-02-12 kl. 15:54. Emne: Hvilke vækster ?
Der er vel den mulighed, at det er yngre stadier af den samme?

Ole

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#3 Kommentar postet d. 02-02-12 kl. 18:31. Emne: Hvilke vækster ?
Jeg har fundet en gammel snak om pudderkølle.Måske kan det bruges til hjælp til bestemmelsen.

- se linket HER

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 03-02-12 kl. 20:49. Emne: Hvilke vækster ?
Tak Kirsten.

Jeg tror ikke, der er tvivl om bestemmelsen af Pudderkølle. Det er især de små lysegrønne vækster i forgrunden på det nederste foto, der er mystiske og kræver en forklaring.

Jeg prøver at komme lidt tættere på med dette udsnit. Men det er ikke let at få dem skarpere, da de er meget små.

V.h.

Ole

Hvilke vækster ? (Tak Kirsten.

Jeg tror ikke, der er tvivl om bestemmelsen af Pudderkølle. Det er især de små lyseg)
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 661)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 04-02-12 kl. 11:42. Emne: Hvilke vækster ?
Det er da et godt foto, men om det er ungdomsstadier tror jeg nok ikke på alligevel, selv om der er en vis lighed i formen.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#6 Kommentar postet d. 11-02-12 kl. 19:56. Emne: Hvilke vækster ?
Tak Ole. den burde nok flyttes tilbage til lavforum. Men mon ikke, vi skal slutte her.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#7 Svar postet d. 12-02-12 kl. 10:16. Emne: Hvilke vækster ?
Det skal vi nok, desværre, for den ser sjov ud.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#8 Kommentar postet d. 12-02-12 kl. 11:20. Emne: Hvilke vækster ?
Hej Ole.

--- og tak for din interesse.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator