Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lotte Sørensen
Sort sol (Læst 973 gange) Postet d. 04-02-12 kl. 16:00
Er det kun stære der kan lave sort sol, altså flyve i store flokke, der ligner et kæmpe dyr der vrider sig på himlen ved solnedgang?

Jeg og en kollega har de seneste dage set en kæmpe fugleflok, der flyver synkront og snoer sig på himlen, mens solen er ved at gå ned over det sydøstlige Odense, Højby/Over Holluf.

Jeg ved,at der er en stor rågekoloni i området, men mener ikke, at de kan flyve så synkront. Kan det være stære her i starten af februar? Størrelsen passer.

MVH Lotte, der aldrig har set det på denne årstid før.

Besvar | Kommentér

Claus D Jensen

Svaraktivitet:

(212)
#1 Svar postet d. 04-02-12 kl. 16:25. Emne: Sort sol
Kragefugle, f.ex. alliker og råger, samles i store flokke i denne tid og flyver til fælles overnatningssted. Så de kan sagtens lave en ''sort sol''.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lotte Sørensen
#2 Kommentar postet d. 04-02-12 kl. 18:45. Emne: Sort sol
Tak for svar

Jeg synes bare, at de så mindre ud end råger. Og jeg ser rågerne dagligt når de flyver til og fra deres koloni og de "flyver bare" i enorme flokke som også er et imponerende syn.

Disse fugle lavede rigtig sort sol og det gik lynende hurtigt når de skiftede retning hele flokken næsten på en gang - ligesom når man ser stæreflokke lave sort sol. Jeg er altså ikke helt overbevist om råger og synes også at det virker forkert med stæreflokke på denne årstid, men jeg kan se, at der i dag er observeret stære i jylland, så måske?

Besvar | Kommentér

Claus Steffensen
#3 Kommentar postet d. 04-02-12 kl. 19:15. Emne: Sort sol
Vi har dagligt stære i vores have, hvor de særligt går efter fedtet. Det er mindre flokke på max. 8-10 stykker. Men mon ikke det er muligt, at de samles i større flokke på steder med tilstrækkeligt fodergrundlag - også selv om det er februar

Mvh.

Claus

Besvar | Kommentér

Anders Sydney Jensen
#4 Kommentar postet d. 04-02-12 kl. 19:21. Emne: Sort sol
Der har for nyligt været et lignende spørgsmål, som du kan læse om her: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#5 Kommentar postet d. 04-02-12 kl. 19:22. Emne: Sort sol

Hej Lotte!

Samme fænomen her nu!

Jeg tror på den med Alliker...

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#6 Kommentar postet d. 04-02-12 kl. 19:29. Emne: Sort sol
p.s.

jeg har drøftet fænomenet med andre her,(Aalborg/Mølholm),som også dagligt færdes i naturen.

Nogle gange er der fugle i mindre flokke med hvid bug,som også synkronflyver..hm,hvilke monstro..en del fugle mestrer det åbenbart,i større eller mindre flokke!

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Lars Pedersen

Svaraktivitet:

(82)
#7 Svar postet d. 04-02-12 kl. 19:59. Emne: Sort sol
Sjaggere kan også lave "synkronflyvning" - nok især hvis de føler sig truede.

I dag holdt jeg ved noget af det østligste af Hirtshals Havn og tjekkede en del sjaggere (- ja, jeg løfter ofte kikkerten for andet end måger og andre havfugle..), da en stor del af flokken pludselig lettede og synkronfløj noget rundt.

Måske de lettede pga en fin enkeltbekkasin, der "var venlig" at flyve tre runder over mig (ny "bil-art"...) og de nærtstående havtorn - eller måske de alle lettede pga en rovfugl, jeg ikke fik set.

Sjaggere er "hvidmavsede" og kan være i ret store flokke, så måske er det den slags, I har set?

Mvh LP

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator