Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Oskar Liset Pryds Hansen
fotografering af insekter og andet småkravl med nikon D90 (Læst 843 gange) Postet d. 05-02-12 kl. 14:52
Hej,

jeg er på udkig efter et objektiv som kan forbedre kvaliteten (og muligheden) for billeder af insekter og andre smådyr. Jeg har i forvejen et 18-55mm nikkor (min. Afstd. 0.31m) og 55-300mm nikkor (min. Afstd. 1.4m) med et D90 hus.

Det er især vigtigt at jeg kan fange guldsmede og sommerfugle med det, dernæst vil det være perfekt hvis det kan tage nærbilleder af andre smådyr.

Jeg har kort afprøvet nikons 105mm macro, men kan ikke gennemskue om det er overkill, når nu der findes fx 85mm DX.

findes der andre fornuftige alternativer?

Motiverne skal skydes i felten, hvilket jo også betyder at objektivet skal være hårdfør og simpelt nok til at slæbe med.

mvh Oskar

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#1 Kommentar postet d. 05-02-12 kl. 22:46. Emne: fotografering af insekter og andet småkravl med nikon D90
Ikke fordi jeg er ekspert på området, men netop sommerfugle og guldsmede kræver jo lidt afstand til motivet, ellers er de fløjet for længst. Her er 105 mm rigtig god, synes jeg. Nogen vil endda foretrække en endnu større linse, men Nikons 105 mm er jo en klassiker til netop de lidt sky dyr som skal ”skydes” på afstand. Den er også dejlig handy og hurtig at bruge.

Jeg har ikke erfaring med 85 mm til makro, men du kommer jo tættere på motivet – sikkert for tæt på – så er ”fuglen” fløjet!

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Jan Pedersen

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 05-02-12 kl. 23:06. Emne: fotografering af insekter og andet småkravl med nikon D90
Jeg har tidligere brugt den 18-200mm som jeg købte D90 huset med. Jeg kan ikke lige huske specifikationerne, men minimumsafstanden er nogelunde som den du har - måske lidt længere (omkring 40 cm). Det er måske ikke den mest lysstærke linse, men den er da relativt billig - også kan man klare det meste uden at skifte linse. Jeg har ikke prøvet med specikke macro-linser

Jeg har lagt en del billeder op, og næsten alle, der er taget inden 2011 er med D90 18-200mm og der er da en del insekter blandt (f.eks. denne - se linket HER).

Venlig hilsen

Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator