Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bringsøe
Mysteriet om "trompetdompap" løst? (Læst 2701 gange) Postet d. 08-01-07 kl. 00:17
I de senere år har det virkelig undret mig, hvordan dompappernes sang har kunnet ændre sig så markant, "blot" fordi de kom fra en anden den af udbredelsen! Jeg har funderet over, om det måske kunne dreje sig om to forskellige arter. Men så vidt jeg kan se, har dette ikke rigtigt været diskuteret.

I dagens (søndag 7. januar) Jyllands-Posten læste jeg en artikel med overskriften Mysteriet om dompap løst. Jeg har desværre ikke kunnet finde den på JP's netudgave. Men måske nogle af I andre kan opspore den?

Pointen er, at Tony Fox fra Danmarks Miljøundersøgelser har ringmærket dompapper på Djursland, og én af disse fløj i maj mod en rude og døde i det sydøstlige Finland. Kasper Thorup konkluderer:

"Fuglene må være udvandret fra disse områder i stort antal formentlig pga. fødemangel."

Han vurderer, at dompapperne er kommet til Finland fra det nordvestlige Finland. Hermed skulle hypotesen om, at de skulle være kommet fra Kaukasus pga. et tidligt snefald ("masseflugt") dér, angiveligt være manet til jorden.

Som sagt finder jeg det påfaldende. at der er så markante forskelle på de dompapstemmer, som jeg hører på "Fuglestemmerne omkring os" (CD 1-3 af Benny Génsbøl), og de dompapper, som vi nu har hørt de seneste vintre herhjemme. Der er himmelvid forskel! Er der lavet taksonomiske undersøgelser på dem? Udover stemmerne burde mtDNA vel kunne give anvendelige resultater?

Er der i øvrigt nogen, der ved om resultatet af den undersøgelse, der refereres i JP, er blevet formelt publiceret eller er ved at blive det?

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Frede Mørch
#1 postet d. 08-01-07 kl. 08:39. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Mysteriet om den forsvundne artikel løst!

Artiklen er helt enkelt ikke lagt op på den frie netavis - adgang til den kræver abonnement:

- se linket HER

Men matcher den teori du refererer til ikke den allerede dominerende teori fint? Indtræk østfra af stammer der har udviklet andre lyde end dem vore hjemlige Dompapper benytter?

(Velkendt fænomen - jvf. Guldspurvens forskellige lokale dialekter).

Mvh Frede

Kommentér

Tony Fox
#2 postet d. 09-01-07 kl. 08:36. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Hej Henrik og mange tak for dine observationer!

Så vidt jeg kan forstå (som britisk udlænding!), er der to forskellige typer af dompap i Danmark. De danske ynglefugle ser ud til at være standfugle (Pyrrhula pyrrhula coccinea) og er relativ små (vingelængde 80-86 mm) i forhold til de større indvandrere (Pyrrhula pyrrhula pyrrhula vingelængde 89-96 mm, og vægt 33% større) der mere eller mindre uregelmæssig kommer fra Skandinavien og Rusland. Beskrivelse af forskel imellem racer og deres forekomst på Djursland kan findes i Fox (2006a, desværre kun på engelsk).

Museets Atlas viser, at de flest danske dompapper er standfugle, mens trækgæster trækker videre syd og vest (se - se linket HER ). I fællesskab med andre forskere har jeg vist, at i år med færre rønnebær (Sorbus aucuparia) i Norge og Finland, ser man flere af den store race på fuglestationer rundt omkring Østersøen, men i år med mange rønnebær på ynglepladserne, bliver flere fugle ”hjemme” i Finland/Norge/Sverige. Det er mit indtryk, at nordskandinaviske dompapper i er mere afhængige af rønnebær, fordi sneen om vinteren dækker alle frø/frugter på jorden.

Blandt de store individer i efteråret 2004 dukkede mange ”trompetdompapper” op og fordi mit farvemærkningsprojekt var i gang, det var naturligt at farvemærke alle typer. Der viste jeg, at de større fugle primært opholdt sig her i kort tid og passerede Djursland om efteråret og tilbage om foråret 2005. Dog blev to hunner af ”trutfuglene” hos os på foderbrættet igennem vinteren (Fox 2006a). Undersøgelsen viser også at hver genfanget individ giver en normal eller en trutlyd når de slippes fri efter ringmærkning. Dvs. at fuglene er enten en ”trompet” stor type eller en ”normal” stor type (de små aldrig gave trompet lyd). Poul Hansen (ÅU) har vært så flink at analysere lyd og sonogrammerne viser at trompetfuglene supplerer den normal tone med en eller to ekstra toner (kan vises på - se linket HER). Om en så stor en stemmeforskel kræver en fysisk eller en genetisk forskel imellem de to typer, er selv følgelig et spændende spørgsmål! Vi er sammen med en finsk samarbejdspartner at undersøge genetisk forskel igennem de forskellige typer, fordi jeg mener at en så voldsomt forskel i de dompapstemme tyder på, at de to typer har vært adskilt i en tidligere periode.

Men hvor kommer de fra? Mit gæt er, at trompetfuglene stammer øst fra noget sted i Rusland, og at de af et eller andet årsagen er flyttet vestpå i de sidste år. Britiske forskere har nævnt at stemmen er kendt fra Komi område af Rusland, men også fra Finland i yngleperioden i 2002, 2003 og 2004 (Pennington & Meek 2006). De konkluderer, at det var lidt mystisk at finske ornitologer ikke har været opmærksomme på lyden, men at det kunne godt være at trompetfuglene er trængt ind fra Rusland, og så videre til vestlig Europa.

Fordi dompapper fæller deres fjer lige efter ynglesæsonen, man kan analysere hvad fjerenes isotoper indeholder og hvilket viser hvor fuglene er hen i denne periode. Undersøgelsen har vist, at de store typer stamme fra et mere nordligt eller kontinentalt klima end vores lille danske fugl, men vi kunne ikke vise forskel mellem trompet store race typer og resten (Newton et al. 2006). Men, som vores genmelding og British Birds artiklen viser, kunne det godt være at både store typer overlapper nu på deres fælles yngleplads, dels i Finland.

Jeg er meget nygerrig at høre om andre synspunkt og erfaringer!

Referencer

Fox, A.D. 2006: Calls of 'Northern Bullfinches'. - British Birds 99(7): 370-371.

Fox, A.D. 2006: Invasion of Bullfinches Pyrrhula pyrrhula in western Europe in 2004: a mix of local, ‘trumpeting’ birds and others of unknown origin. - Bird Study 53: 294-302.

Newton, I., Hobson, K.A., Fox, A.D. & Marquiss, M. 2006: An investigation into the provenance of northern bullfinches Pyrrhula p. pyrrhula found in winter in Scotland and Denmark. - Journal of Avian Biology 37(5): 431-435.

Pennington, M.G. & Meek, E.R. 2006. The ‘Northern Bullfinch’ invasion of autumn 2004. British Birds 99: 2–24.

Kommentér

Benny Kristensen
#3 postet d. 09-01-07 kl. 08:53. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Fin tråd

Emnet har været drøftet på Netfugl

- se linket HER

vh/Benny

Kommentér

Frede Mørch
#4 postet d. 09-01-07 kl. 10:49. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Man kan høre et kort, dagsaktuelt indlæg om temaet - se linket HER

Mvh Frede

Kommentér

Svend Ove Jensen
#5 postet d. 09-01-07 kl. 12:23. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
I det tidlige forår 2005 hørte og så jeg en Dompap der mestrede både lyden fra den alm. og lyden af legetøjstrompet.Jeg er ikke i tvivl om at lydene kom fra den samme.Den ene lyd sagde den da den satte sig,og den anden da den havde siddet lidt.Idet den fløj,skiftede den tone igen.

Sv.O.

Kommentér

Henrik Bringsøe
#6 postet d. 11-01-07 kl. 11:20. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Hej Tony.

Tak for alle detaljerne, ikke mindst i links og de fire refererede artikler! Jeg hefter mig specielt ved dette, som du skriver:

"Om en så stor en stemmeforskel kræver en fysisk eller en genetisk forskel imellem de to typer, er selv følgelig et spændende spørgsmål! Vi er sammen med en finsk samarbejdspartner at undersøge genetisk forskel igennem de forskellige typer, fordi jeg mener at en så voldsomt forskel i de dompapstemme tyder på, at de to typer har vært adskilt i en tidligere periode."

Og i det svenske link står der:

"The trumpeting bullfinches have a call built in quite another way, it is even difficult to imagine that it is the same species."

Der kan selvfølgelig være andre mulige scenarier, men jeg finder det ikke særligt sandsynligt, at det skulle dreje sig om f.eks. et "stress-kald".

Det bliver meget spændende at høre resultaterne af jeres kommende undersøgelser, dvs. om der foreligger genetiske forskelle mellem de forskellige dompap-typer - og specielt også hvor store disse genetiske forskelle måtte være!

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Tony Fox
#7 postet d. 12-01-07 kl. 08:51. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Hej Henrik!

De fleste (ca.70 %) fangede dompapper giver lyd når de slippes fri efter ringmærkning. I 2004/5, gav 25 af 30 store fangede lyd efter først fangst (22 trutlyd), i 2005/6 fangede jeg 20 store, 19 gav lyd efter først fangst (17 trutlyd). I 2004/5 blev 7 forskellige trutfugle genfanget (en af dem to gange) og alle gav trutlyd på deres anden/tredje fangst. I 2005/6 blev 6 forskellige trompetfugle genfanget (tre to gange, en tre gange) og alle gav trutlyd efter fangst. Jeg observerede vores to farvemærkede store hunner (der blev hos os igennem vinteren 2004/5) give trutlyd i fælden henholdsvis 5 og 12 gange, men ALDRIG en ”peeu” lyd. I 2004/5 blev en af de tre store fugle med ”normal lyd” genfanget og alle gav normal lyd, og i 2005/6 gav to store normale fugle samme lyd da de blev sluppet fri efter fangsten, en af dem to gange. Af 230 små fugle med observationer af lyd på første og følgende fangster, jeg fik 310 forskellige tilfældige genfangster af fugle der gav normal lyd hver eneste gang (en er genfanget på seks forskellige datoer). Selvfølgelig kan disse observationer ikke fuldstændig bekræfte at fuglene kun giver én slags lyd, men de er stærk evidens for, at under ens omstændigheder, var fuglene fuldstændig konsekvente mht at give ”peeu” eller trompet lyd, belyst af farvemærkning og genfangst. Men der er også nogen, som Svend Ove, der har rapporteret fugle der giver både den ene og den anden lyd.

På grund af din melding på Fugle og Natur, jeg fik fat i vores finske samarbejdspartner forleden, men desværre har hun travlt på nuværende tidspunkt (faktisk med ulve DNA!!), så det kan ikke lade sig gøre lige nu. I må huske, at dompapper et kun ”hobby” undersøgelse for os begge to!

Jeg synes det er så sjov, at vi pludseligt kan se, at vi ikke kender ret meget til en af hvor mest almindelige havefuglearter og jeg vil meget gerne høre mere om arten og sagen!

Venlig hilsen!

Tony Fox

Kommentér

Kim Møller
#8 postet d. 13-01-07 kl. 01:31. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Mysteriet om dompap løst

Jyllands-Posten 7. januar 2007

Af KRISTOFFER PINHOLT

Mysteriet om den lille spurvefugl dompappen er løst. Dompappen er almindelig kendt i Danmark for dens nedadgående, korte fløjten, men i 2004 lød den pludselig som en barnetrompet.

Fuglekiggere og forskere spidsede ører og gjorde store øjne, da de opdagede, at en særlig dompap – som siden har fået navnet trompet-dompappen – var fløjet til Danmark for at finde føde. Det var første gang, at den blev observeret herhjemme.

Til gengæld kom den dengang til landet i massivt antal. Tusindvis af trompet-dompapper fløj ind over Danmark, og siden er fuglen kommet hertil hver vinter.

En af de mest populære teorier har været, at tidligt snefald i Kaukasus skulle have forårsaget en regulær masseflugt hos dompapperne. Men den teori er nu manet i jorden. Fugleentusiast og forskningsprofessor ved Danmarks Miljøundersøgelser, Tony Fox, har i flere år fanget og ringmærket dompapper for Zoologisk Museum i sin have i Nimtofte på Djursland. Den 25. februar 2006 ringmærkede Tony Fox en dompaphun med ringnummeret 9V34741. I november modtog Zoologisk Museum meddelelsen om, at fuglen den 13. maj var fløjet mod en rude og omkommet i det sydøstlige Finland i Tukhala nær byen Juva.

»Fuglene må være udvandret fra disse områder i stort tal formentlig på grund af fødemangel,« siger forsker og leder af Ringmærkningscentralen ved Zoologisk Museum, Kasper Thorup, der vurderer, at fuglene er kommet til Finland fra det nord-vestlige Rusland.

Ifølge Kasper Thorup er der også i år en god chance for at se trompet-dompappen i den danske natur.

»Det afgørende er, om der er føde nok til dem i Finland og nord-vest Rusland,« siger Kasper Thorup.

Trompet-dompappen er en invasionsfugl, der kun bevæger sig væk fra kendte områder, når der ikke længere er føde at finde. Også i England og Sverige er dompappen blevet observeret. Dens vingefang er kun en centimeter større, end de dompapper som traditionelt yngler i Danmark.

Kommentér

Henrik Bringsøe
#9 postet d. 15-01-07 kl. 14:04. Emne: Mysteriet om "trompetdompap" løst?
Tony, dine observationer over lyde blandt dine ringmærkede dompapper virker overbevisende, selvom en dompap åbenbart godt kan udsende begge typer lyde. Det bliver rigtigt spændende, hvis du og din finske partner (eller andre) beslutter at gennemføre DNA-undersøgelser på dompapper fra forskellige dele af udbredelsen!

Kim, tak fordi du lagde avisartiklen i sin fulde ordlyd ind i tråden. Jeg bemærkede straks, at det var den komplette artikel, ikke mindst pga. den (sædvanlige) grammatiske fejl i anden sætning ("dens" versus "sin"), som også forekom i den trykte version...

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator