Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 19 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

Næste side | >>

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Stolt
Ål. Hvad sker der med ålene? (Læst 17583 gange) Postet d. 11-02-12 kl. 13:22
Er der nogen der ved noget?

Jeg ved kun, at jeg ikke kan eller må fange ål mere.

Går de tilbage? Uddør de?

Skyldes det skarverne?

Overfiskning?

Parasitter?

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(341)
#1 Svar postet d. 11-02-12 kl. 16:05. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Hej Jens

Det er en sørgelig historie og den egentlige årsag kendes ikke med sikkerhed, men er formodentlig en kombination af en masse ting, mener bl.a. DTU aqua - se linket HER:

"Årsagen kendes ikke, men hænger formodentligt sammen med, at ålebestandens samlede opvækstområde er blevet indskrænket i løbet af de sidste årtier som følge af dæmninger, landindvinding, kanalisering af vandløb og forurening. Samtidig har det lokale fisketryk på alle ålens livsstadier (glasål, gulål og blankål) været højt siden 1950''erne i Skandinavien og i det sydlige Europa siden 1960-70''erne. I nogle områder er der yderligere problemer for blankålene. Det gælder bl.a. ved vandkraftværker, hvor turbinerne hakker ålene i stykker.

Desuden kan miljøgifte forgifte forældrefiskene eller nedsætte frugtbarheden. Giftene ophobes i fiskens fedtvæv og frigøres, når ålen forbrænder sine fedtdepoter under den lange vandring mod gydepladsen.

Svømmeblæreparasitten Anguillicola crassus, som er blevet indført fra Sydøstasien i starten af 1980''erne i fobindelse med import af japanske ål til fiskeopdræt, er en yderligere faktor, som kan svække ålene. Specielt i kombination med anden stresspåvirkning kan parasitten øge dødeligheden på rejsen over Atlanterhavet.

Dertil kommer, at ændringer i havstrømme kan påvirke ålebestanden. For eksempel kan ændringer i Golfstrømmen og i overfladetemperaturen i gydeområderne i Sargassohavet betyde, at de nyklækkede larver ikke har tilstrækkeligt med føde, eller at de føres af ruter med ugunstige temperaturer og fødeforhold og derfor går til grunde."

Og det ER virkeligt alvorligt: Mængden af glasål der kommer ind til kysten er kun 1-5 % af, hvad man så fra 1960-79! - se linket HER}

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#2 Kommentar postet d. 11-02-12 kl. 19:44. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Tak for svaret.

Meget trist historie.

Jeg har fanget mange ål, det har mine forfædre også. Det er noget vi gør.

For 10 år siden var det stadig muligt at få en god fangst, fx en ål pr 4-5 krog, når det var godt.

Samtidig hørte jeg fra en tysker i Rostock at ålene var forsvundet der, det kunne jeg ikke forstå, når vi stadig havde masser.

Nu hører jeg at de stadig har ål over i Sydøstjylland, men altså ingen her i Bøgestrømmen.

Jeg spekulerer over den geografiske forskydning i hyppigheden.

Jeg kan godt huske parasitterne, især et år var det slemt, mange ål havde flere slags parasitter, også svømmeblæreparasitter og bændelorm. De virkede nu fede og glade.

Hvordan spredes de parasitter egentlig?

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(341)
#3 Svar postet d. 11-02-12 kl. 20:00. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Svømmeblæreparasitten Anguillicoloides crassus (aka Anguillicola crassus) lægger æg i ålen, æg/larver passerer gennem fordøjelseskanalen og inficerer en mellemvært i vandet (krebsdyr eller fisk), der så bliver ædt af en ål, der kommer til at fungere som slutvært.

Man mente en overgang, at infektionen med A. crassus var hovedårsagen til tilbagegangen i ålebestanden, men selvom svært inficerede individer får sværere ved at nå Sargassohavet, så ser det det ikke ud til, at parasitten belaster hovedparten af ålene i så svær grad at det kan forklare den dramatiske tilbagegang.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen V Knudsen

Svaraktivitet:

(94)
#4 Svar postet d. 11-02-12 kl. 23:20. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Det kan man gisne om længe, men der er vel desværre intet endegyldigt svar.

En ting er dog sikkert og det er at der er sket en drastisk tilbagegang.

Det er åbenbart meget geografiske forskelle på tætheden af ålebestandene, men det kan jo skyldes det faktum at fritidsfiskere gennem snart mange år har udsat små ål der kunne vokse sig store i fjordene, for senere at ende deres dage i ruserne/på middagsbordet.

De steder hvor der stadig fanges ål, mener de lokale jo ikke at der er nogen problemer og har meget svært ved at forstå et at der er noget fornuft i at frede ålen, for der er jo penge i skidtet.

Den nationale handlingsplan for ålen er alt for tynd og u ambitiøs. I Tyskland og Sverige, har man valgt at totalfrede ålen for ALLE. Her er Danmark, må lystfiskere fange dem hele året, fritidsfiskere kun i begrænsede perioder og erhvervsfiskere lige så. Jeg kan slet ikke forstå at man tillader fangst af en fisk der er så truet at der kun er omtrent 1% tilbage af bestanden i forhold til for 20 år siden, men der er nok nogen der mener at det er vigtigere med et stykke med røget ål end bestandens samlede overlevelse.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Clausager
#5 Kommentar postet d. 13-02-12 kl. 01:19. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Jeg spekulerer på om den amerikanske ål, som vist nok gyder næsten samme sted i Sargassohavet som den europæiske ål, også er gået så drastisk tilbage.

vh.

Peter

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#6 Kommentar postet d. 13-02-12 kl. 01:35. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Det var rart nok at finde årsagen.

Det handler om ansvar.

Hvis det fx er en eller anden beaurokratisk ansvars forflygtet idiot, der har tilladt japanske ål med parasitter at komme ind i landet, skal han hænges ud med navns nævnelse til spot og spe.

Og betale erstatning af egen lomme.

HVEM stemplede import tilladelserne af de ål??

Eller, hvis det er skarverne, så skal der laves skydepræmier på dem. Der skal være både ål og skarver og ikke kun den ene.

Hvis det er overfiskning, så skal det stoppes.

Det er en katastrofe.

Besvar | Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#7 Kommentar postet d. 13-02-12 kl. 08:08. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Mon ikke DTU har ret i at det er en kombineret effekt af flere forskellige årsager - overfiskning, parasitter, ødelæggelse af ålens opvækstområder etc. Sørgeligt er det i hvert fald.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg

Svaraktivitet:

(1)
#8 Svar postet d. 13-02-12 kl. 08:40. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Det er sgu nok som med alle de andre dyr, fx sommerfuglene som vi har snakket om nogle gange; pludselig er kombinationen af de forskellige belastninger på arten nået et kritisk "point of no return" (?), hvorefter arten pludselig crasher på voldsom vis. Og så er det ikke nok at rette op på den ene af de negativt belastende faktorer, da kombinationen har sat en selvforstærkende mekanisme af et eller andet i gang, som vi ikke kan gennemskue. Så måske er det sådan noget ålens lidt forlængede fimbulvinter, som vi er midt i. Ved ikke om vi har viden og mod til trods alt at gøre noget, der er drastisk nok til at redde ålen og alle de andre fra ragnarok. Ålen får bare mere publicity og flere flere resurser end Brunlig perlemorfugl og andre økonomisk ligegyldige arter.

Se det var en hyggelig start på dagen. Der ser nu ellers ikke så dommedagsagtigt ud derude i dag. Tror jeg vil ud og se Havørnene fiske blishøns ved fjorden. Der skulle sidde flokke på en halv snes. Hm de klarede den så. Det var nok først at fjerne jagten og så tungmetaller og andre miljøgifte fra deres fimbulvinter for at få dem tilbage. Der var faktorernes samlede impact ikke nået over grænsen.

Hygge.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(341)
#9 Svar postet d. 13-02-12 kl. 09:50. Emne: Ål. Hvad sker der med ålene?
Peter: Bestanden af amerikansk ål (Anguilla rostrata) er også faldet katastrofalt.

Forskerne i USA og Canada giver også en kombination af de ovennævnte faktorer skylden, men lægger særlig vægt på spærringer i vandløbene som årsag til populationsfaldet: De mange vandkraftdæmninger forhindrer rekruttering af glasål og fører til stor dødelighed af de udvandrende voksne ål, der bliver dræbt i turbinerne.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 19 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator