Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sander Bennett Boisen
Lille rød svamp på løvtræ (Læst 663 gange) Postet d. 12-02-12 kl. 19:38
Hej alle!

Jeg var i anledningen af tøvejret en tur rundt i forst-botaniskhave, for at få mig en dosis diversitet og luft.

Her ville jeg udforske et fældet løv træ, og der var hurtigt gevinst i form af kløvblad, men der var også noget andet der fangede min opmærksomhed. Inden i barkens furer sad små røde tæpper af svampe.

Individuelt var svampene meget små (0,3-0,2 mm), og det var nærmest kun muligt at udpege de enkelte frugtlegemer med lup. Under luppen lod disse til at være globulære og dybt røde. Hvis der er nogen der har en ide om hvor svampen hører til henne, ville jeg blive meget begejstret!

Jeg har desværre ikke fået billeder, og heller ikke taget eksemplarer med hjem (Der er indsamlingsforbud i haven), men jeg tager gerne afsted igen hvis der er nogen der mener at de kan hjælpe. Hvis og kun hvis der er nogen der mener de kan bestemme den ved mikroskopi, vil jeg også gerne driste mig til, at tage nogle enkelte frugtlegemer fra stammen og sende dem videre.

Venligst

Sander Boisen

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 12-02-12 kl. 21:24. Emne: Lille rød svamp på løvtræ
Et foto vil måske hjælpe, dog uden garanti.

Ole

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#2 Svar postet d. 13-02-12 kl. 13:50. Emne: Lille rød svamp på løvtræ
Det lyder som en Cinnobersvamp men de findes i mange afskygninger, nogle kun på døde kernesvampe og lignende

der er vist 7-8 slægter med det udseende så sikker bestemmelse kræver mikroskopi

Besvar | Kommentér

Sander Bennett Boisen
#3 Kommentar postet d. 17-02-12 kl. 12:19. Emne: Lille rød svamp på løvtræ
Jeg har været afsted igen, denne gang bevæbnet med et kamera ;)

Lille rød svamp på løvtræ (Jeg har været afsted igen, denne gang bevæbnet med et kamera ;)

)
Sander Bennett Boisen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Sander Bennett Boisen
#4 Kommentar postet d. 17-02-12 kl. 12:20. Emne: Lille rød svamp på løvtræ
Og nu tættere på. Desværre er svampen ikke 100 % i fokus..

Lille rød svamp på løvtræ (Og nu tættere på. Desværre er svampen ikke 100 % i fokus..)
Sander Bennett Boisen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator