Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Ravenscar
Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender (Læst 4232 gange) Postet d. 20-02-12 kl. 20:28
Godaften

Jeg vil høre, om nogle af jer har erfaringer og råd angående hvorvidt Canon 400/2,8 fx. med en 2,0x extender er noget man skal forsøge sig med? I forhold til Canon 500/4 eller 600/4, som desværre er meget vanskelige at komme i nærheden af.

Jeg "skyder" hovedsageligt fugle og arbejder derfor for det meste håndholdt i felten, derfor er vægt lidt et issue omend ikke altafgørende. Billedekvaliteten er naturligvis også vigtig.

Hvad er Jeres vurdering, er 400/2,8 med 2,0x værd at bruge tid på som seriøst alternativ til 500 og 600?

Med en 400 + 2,0x + 1,6 crop er man, hvis jeg ellers regner rigtig alligevel oppe i ca 1280mm, godt og vel dobbelt op af hvad mit nuværende 400/5,6 kan præstere.

Hilsen

M

Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#1 Svar postet d. 20-02-12 kl. 20:53. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Hvilket objektiv du bør vælge afhænger af den type fuglebilleder du ønsker at tage, men med disse objektiver kommer du ikke uden om at bruge stativ - det kan lade sig gøre at håndholde i perioder, men stativ er næsten altid at foretrække. Det er vigtigt at være opmærksom på, da jeg ellers mener at du vil være bedst tjent med din 400mm f/5.6, hvis du absolut vil håndholde.

Generelt bør du dog købe brændvidden efter at have den længde du ønsker at bruge oftest, hvis det er fordi du vil have så stor brændvidde som muligt ville jeg til enhver tid vælge 600mm f/4 + 1,4x extender over en 400mm f/2.8 + 2x extender. Selv har jeg valgt 500mm f/4 som "den gyldne middelvej", da den er lettere end de to andre og dermed lettere at have med i fly o.lign.

Mvh. Anders

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Ravenscar
#2 Kommentar postet d. 20-02-12 kl. 21:29. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Tak for svaret Anders!

Jeg ville også gerne have en 500 eller 600, men har ikke råd til at købe det fra ny, så jeg er ude på brugtmarkedet og det vrimler desværre ikke med disse objektiver, heller ikke herinde.

Derfor så jeg 400/2,8 IS som et muligt alternativ med extender på.

ang. håndholdt, så forestiller jeg mig at 400 er lidt lettere og mere håndterbart end de andre, så det er muligt at skyde håndholdt...

Taber billedkvaliteten ved brug af extender? Og er det en brugbar og seriøs løsning økonomi og udbud taget i betragtning?

Men hvis en af jer, sidder inde med et 500/4 IS eller 600/4 IS objektiv som I ønsker at sælge er jeg bestemt interesseret

Hilsen

M

Besvar | Kommentér

Bjarne Hemmingsen

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 20-02-12 kl. 21:42. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Jeg har 400mm, F2,8 IS og med mindre det er den sidst nye du har i tankerne, så er det en sag på 5,5kg ex. kamera og extender, så du når ikke mange håndholdte billeder, før du må sænke armen.

Stativ er således et must til de fleste situationer, og det er også fint på kendte lokationer med kendt opgave/mål, i skjul og lignende, men til kratlusk på ukendt terræn foretrækker jeg et lettere opjektiv (300mm, f4)

Alle de 3 nævnte objektiver taber lidt på AF/hastighed og skarphed ved brug af extender, så jeg kan kun tilslutte mig Anders´s anbefalinger.

M.v.h. Bjarne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#4 Svar postet d. 20-02-12 kl. 21:43. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Du skal tænke på at 400mm''eren er tungere end en 500mm så umiddelbart vil jeg tro det er lettere at håndholde en 500mm, men det kan igen komme an på situationen. Jeg kan ikke udtale mig om hvordan 400mm f/2.8 arbejder sammen med en 2x extender da jeg ikke selv har testet disse.

Når jeg bruger en 1,4x extender på min 500mm kan jeg se et marginalt fald i skarphed på største blænde, når jeg bruger denne kombination på et EOS 7D. På f/6.3 er dette fald i skarphed så godt som ikke-eksisterende og på f/8 kan jeg ikke se forskel i skarpheden med og uden 1,4x extender. Bruger jeg mit 400D, kan jeg ikke se forskel i skarphed med og uden 1,4x extender på nogen blænder.

Mvh. Anders

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Ravenscar
#5 Kommentar postet d. 20-02-12 kl. 22:12. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Okay, jeg har tydeligvis ikke gjort min research godt nok

Tak for jeres svar!

Måske skal jeg fatte lidt tålmodighed og håbe på at en 500 eller 600 bliver sat til salg, det lyder som en bedre og mere seriøs løsning sammen med mit 7d cam.

Tanken er i hvet fald at bruge det givne objekiv med en extender og på den måde få nogle flere af de dyrebare mm, jeg "skyder" til tider på vestamager og der kan der godt være langt til målet

Hvis nogen af jer har kendskab til en fotograf der har tanker om at skifte sin 500 eller 600, så kunne jeg være interesseret...

Hilsen

M

Besvar | Kommentér

Steen Drozd Lund
#6 Kommentar postet d. 21-02-12 kl. 07:54. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Jeg har valgt 400/2.8 og 2x converter som alternativ til 500/600 mm, godt nok Nikon, men jeg tror ikke der er den store forskel mellem fabrikaterne. Med converter bliver autofokus en del langsommere. Med Vr ( IS ) slået til kan kombinationen godt håndholdes. Jeg synes ikke brugen af 2x converter ( den nye!) går ud over skarpheden, selv ved fuld åbning. Se f.eks: - se linket HER ( se også ekstra ) taget håndholdt på 1/180 sec

eller: - se linket HER.

Men den er tung at håndholde i længere tid, så et etbensstativ er absolut at foretrække.

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#7 Kommentar postet d. 21-02-12 kl. 08:24. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Dette er taget med Canon EF 400 mm 5.6 + 2x converter.

Forholdsvist billigt objektiv. Men til fugle går det ikke.

Canon 500mm+  vs. Canon 400/2,8 + extender (Dette er taget med Canon EF 400 mm 5.6  + 2x converter.
Forholdsvist billigt objektiv. Men til fugl)
Jes Elnif har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (992 x 835)
Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#8 Kommentar postet d. 21-02-12 kl. 08:25. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
minus fugle.....

Canon 500mm+  vs. Canon 400/2,8 + extender (minus fugle.....)
Jes Elnif har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

allan modeweg-hansen

Svaraktivitet:

(4)
#9 Svar postet d. 21-02-12 kl. 08:48. Emne: Canon 500mm+ vs. Canon 400/2,8 + extender
Hey Prøv at tjekke ud sigmas 300 2.8 eller deres 500 f/4.0 det er okay men at fortrække en canon 2.8 is L-serie 400mm på Stativ den vejer den gl 5.3 kilo er selv til håndholdte fotos men mit er i macro insekter ;.) dog er en canon 400 2.8 suveræn fugle optik fåes ikke bedre måske deres 300mm fra 2009 modellen..den holder også uden stativ Årh Bare det var mig der havde det Luxus Problem der held & Lykke ser frem til gode fotos for det kan der kun komme med 2.8 canon bare deres macro 100mm is L-serie er faktisk en 158mm 2.8 har lykkes mig at tage nogle okay fugle foto med den meget sjovt faktisk..men de er meget lys stærke jo så med uden extender få du bare ren billeder men altid et stativ en et fods bare til optikken jo mvh A blev lige lidt længere ..

det her er fra en sigma 400mm F/ 4.5 på en afstand af i hvertfald 30 meter

Canon 500mm+  vs. Canon 400/2,8 + extender (Hey Prøv at tjekke ud sigmas 300 2.8 eller deres 500 f/4.0 det er okay men at fortrække en canon 2.8)
allan modeweg-hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (955 x 549)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator