Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henning Pedersen
Økologi - fup eller fakta? (Læst 1901 gange) Postet d. 22-02-12 kl. 13:23
Måske er det en forkert katagori, men den synes nærmest.

Når en fødevare skal godkendes i DK som værende økologisk dyrket, er kravene til den samme fødevare, så de samme i f.eks. Tyskland?

Eller spurgt på en anden måde: er det lettere at få en fødevare godkendt som værende økologisk i Tyskland end i Danmark?

Man skulle jo tro, der er ens bestemmelser i det berygtede EU, men en konkret sag, jeg har kendskab til, tyder på, at økologi kan være og er både fup og fakta!

Kender nogen bestemmelserne?

/HP

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 22-02-12 kl. 13:53. Emne: Økologi - fup eller fakta?
Økologisk fødevareproduktion er da i min optik i høj grad fakta, men for at svare på dit spørgsmål, må det være med et citat: "De danske regler er typisk lidt skrappere end EU''s regler. For at en fødevare fra et andet EU land med EU’s økologi-logo, kan få lov til at bære det danske Ø-mærke, skal fødevaren først kontrolleres i Danmark af Fødevarestyrelsen."

Ergo vil det i visse tilfælde være lettere for en tysk end en dansk producent at få Ø-godkendelse!!

Citatet er fra: - se linket HER

Mvh Lars Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henning Pedersen
#2 Kommentar postet d. 22-02-12 kl. 14:14. Emne: Økologi - fup eller fakta?
Tak for svaret.

Så må konklusionen være, at danske økologiske varer (vistnok?)er fakta! Mens varer fra andre lande kan betragtes som fup og fidus?

Den konkrete sag jeg har kendskab til er følgende:

En dansk landmand fylder sin lastbil med dansk produceret almindeligt (ikke-økologisk) dyrket korn. Med gift og sprøjtemidler og hele svineriet!

Kører derefter hele molevitten til Tyskland og får en hurtig og nem godkendelse af kornet som herefter værende økologisk!! Kører hjem til Dannevang og vupti: sælger nu kornet som (med den tyske godkendelse!) værende økologisk og til en væsentlig højere pris! Det er fup og landbrugsstøtte ad bagvejen!

Det svækker jo tilliden til økologiske varer. Jeg forstår blot ikke, at Danmark accepterer, at EU har slappere regler på dette område. Men sådan er der jo så meget snyd i EU!

/HP

Besvar | Kommentér

Anders Michaelsen
#3 Svar postet d. 22-02-12 kl. 14:17. Emne: Økologi - fup eller fakta?
Når det gælder honning er problemet ret aktuelt.

Det meste danskproducerede honning opfylder fx betingelserne for økologireglerne i Tyskland:

Situatonen er i lidt forsimplet form forklaret her:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 22-02-12 kl. 14:22. Emne: Økologi - fup eller fakta?
Ja, men - jammen!! Det lyder jo forrykt! En sag for EB eller Kontanten eller.... ja, jeg magter ikke at følge den til dørs.

Kan det have at gøre med at foderkorn til dyr har andre krav end foder til mennesker???

For hvis det forholder sig som du beskriver, og ikke-økologisk dyrket korn ender som Ø-mærket mel eller Ø-mærket øl eller andre Ø-mærkede fødevarer er der jo bestemt tale om snyd og bedrag!!!

Hvis den holder vand, bør du da gå videre med sagen!

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#5 Kommentar postet d. 22-02-12 kl. 15:33. Emne: Økologi - fup eller fakta?
I EU findes harmoniserede krav til økologi. (Nogle brancher i DK har der ud over lavet frivillige "tillægsaftaler" med strammere krav.) Hverken i DK eller Tyskland må der bruges "gift og sprøjtemidler og hele svineriet", så historien med at få den slags godkendt med en tur over grænsen, er vist også en sag for EB eller Kontanten - eller politiet.

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Bo Skelmose
#6 Kommentar postet d. 22-02-12 kl. 22:59. Emne: Økologi - fup eller fakta?
Mange af de landmænd jeg snakker med, stiller tvivl ved de målinger som bliver lavet af vores vandmiljø. De ved måske noget vi andre ikke ved. Som de siger: Hvem er det der tager målingerne????

Måske det også er indenfor økologi for som de traditionelle landmænd siger - hvordan kan man vide at der ikke bliver svindlet med det?

Måske der er andre områder hvor man skal tage sig iagt - læg mærke til kommentaren....

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator