Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Læst 1233 gange) Postet d. 25-02-12 kl. 19:30
Jeg så den på en Douglasgran-stub i Stenholdt skov nord for Bølling sø d. 17. februar. Godt et 25 cm bredt område på kanten af stubben var dækket mere eller mindre. Det så ud til den mest var hvidlig, men også en del blå, som bulede lidt mere ud og sprækkede op i sort og lidt rødlige overgange.

Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Jeg så den på en Douglasgran-stub i Stenholdt skov nord for Bølling sø d. 17. februar. Godt et 25 cm)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 25-02-12 kl. 19:31. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Udsnit af den hvidlige del.

Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Udsnit af den hvidlige del.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 25-02-12 kl. 19:33. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Udsnit af den overvejende blå del.

Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Udsnit af den overvejende blå del.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 25-02-12 kl. 19:35. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Et andet sted på stubben var det meget mere småt og spredt.

Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Et andet sted på stubben var det meget mere småt og spredt.)
Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#4 Svar postet d. 25-02-12 kl. 19:41. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Det der voksagtige tror jeg nu er harpiks.

De hvidlige prikker på #3 ved ikke

Lise

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#5 Kommentar postet d. 26-02-12 kl. 10:33. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Hej Lise, jeg føler mig ret sikker på, at det ikke kan være harpiks, fordi det plejer at se meget mere stearinlys-løbende-agtig ud.

Her er et udsnit af venstre side af fotoet i #3. Som det ses er der små blålige klatter, der ser ud til at vokse ud til alle sider og sprække, nøjagtig som de store, der sad ca. 15 cm til højre for disse.

Jeg tænkte, at det måske var noget i skorpe eller vokskind-arterne, men det er ikke rigtig nogen i Vesterholt''s bog der passer?

mvh. hugo

Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Hej Lise, jeg føler mig ret sikker på, at det ikke kan være harpiks, fordi det plejer at se meget me)
Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#6 Svar postet d. 26-02-12 kl. 15:27. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Jeg foreslår harpiks, som du kan se det på mit foto.

Vi har tit undret over de mærkelige farver, kan måske skyldes farven på den skæreolie der bruges til motorsaven.

Lise

Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Jeg foreslår harpiks, som du kan se det på mit foto. :-)

Vi har tit undret over de mærkelige farv)
Lise Madsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (747 x 560)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#7 Kommentar postet d. 27-02-12 kl. 14:27. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Hej igen, jeg synes som sagt ikke, at de blålige klatter i #5 ser ud til at løbe nedad, så det har jeg svært ved at forbinde med harpiks, men jeg kunne godt tænke mig at se et udsnit af dit foto.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#8 Svar postet d. 29-02-12 kl. 22:15. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Her har du et udsnit, jeg har ikke rigtig noget andet bud.

Lise

Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art? (Her har du et udsnit, jeg har ikke rigtig noget andet bud.

Lise)
Lise Madsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (774 x 827)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#9 Kommentar postet d. 01-03-12 kl. 22:56. Emne: Hvid/blå/rødlig vokslignende svamp - hvilken art?
Hej igen Lise. Jeg skulle lige overveje det lidt.

Jeg er ikke sikker på, at dit og mine fotos er af det samme.

Jeg er heller ikke sikker på, at dit viser harpiks.

Men jeg føler mig sikker på, at farven ikke har noget at gøre med smøreolie fra motorsav.

Jeg har set harpiks i overvejende hvidlige, men også rødblålige nuancer og gul. De rødblålige nuancer har jeg set højt på stammer, som altså ikke kan stamme fra skader ved motorsav og smøreolie.

Dit billede synes heller ikke at vise et fældet træ. Det ligner snarere en fældeskade, hvor et andet træ er væltet og har lavet skaden.

Men jeg mener altså ikke at være blevet klogere på, hvad det er, jeg har fotograferet.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator