Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bop Pradel
Døde Skovduer (Læst 9187 gange) Postet d. 10-01-07 kl. 20:16
Hvad er det der sker med skovduerne iøjeblikket?

For 14 dage siden lå der en død i min have. Siden da har jeg lidt hold øje med dem. De ser ser utrolig "sølle" ud.når de sidder der og spiser hvede/majs.

Så her til morgen lå der endnu en død én.Er det en virus eller hvad sker der?

Kommentér

Niels J. Henriksen
#1 postet d. 10-01-07 kl. 20:26. Emne: Døde Skovduer
Det er umuligt at sige,hvad der sker nøjagtigt, men der er uden tvivl en eller anden sygdom i de kæmpesværme af nordiske skovduer i øjeblikket. Duer er generelt meget udsatte for forskellige sygdomme - sikkert fordi de optræder i så store koncentrationer - så det er ikke nogen speciel situation, fordi der er en stor dødelighed. Før i tiden kunne man sende en død en ind til statens seruminstitut og få den analyseret. Jeg mener dog at errindre, at denne institution nu kun tager sig af menneskerelaterede sygdomme, og kan ikke huske hvilken instans, der nu ta'r sig af sådanne sager, hvis der er nogen, der gør. Måske er der nogen, der har en bedre hukommelse end jeg.

Kommentér

Freddy S. Hansen
#2 postet d. 10-01-07 kl. 21:57. Emne: Døde Skovduer
øh hvad er en skovdue??

mvh

freddy hansen

faaborg

fsh

Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 10-01-07 kl. 22:04. Emne: Døde Skovduer
Skovdue er den der sådan helt officielt hedder en Ring due

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 10-01-07 kl. 22:07. Emne: Døde Skovduer
Ups lige et mellemrum for meget der skulle da bare have stået Ringdue

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 postet d. 10-01-07 kl. 22:07. Emne: Døde Skovduer
Hej Freddy

Uden tvivl Ringdue. Jeg kender ikke andre, som færdes i store flokke på denne årstid. Tyrkerduer optræder i par.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jens Stolt
#6 postet d. 11-01-07 kl. 23:14. Emne: Døde Skovduer
Skovduer er det rigtige navn for ringduer.

Man kan ringe til statens serumsinstitut på Lindholm, Møn, de vil gerne undersøge ting.

Jeg sendte engang en flagremus derind.

Man kan jo altid sige at måske duen er død af fugleinfluenza, så stiller de garanteret op.

Bortset fra det, så er skovduer en af de få slags fugle der falder døde ned fra træerne uden synlige tegn på overlast. Man finder dem ret tit.

Halefjerene kan bruges af børn til at lege indianere med.

Kommentér

Ole Roland Therkildsen
#7 postet d. 12-01-07 kl. 13:27. Emne: Døde Skovduer
Hej med Jer.

Charlotte Mark Sørensen fra Veterinærinstituttet oplyser, at der i denne vinter er flere rapporter om ringduer, der er døde af parasitsygdommen gul knop.

Parasitten får slimhinderne i svælg og spiserør til at svulme op. Dette besværliggør fødeindtagelsen og kan helt blokere spiserøret.

Større fødeemner kan tilmed sætte sig fast i spiserøret, hvilket ofte er tilfældet, når fuglene som i år fouragerer på de store mængder af bog i skovene.

Det er derfor næppe en god idé at have majs på foderbrættet.

Det anbefales at fjerne døde duer, da rovfugle kan smittes ved indtagelse.

Mvh. Ole

Kommentér

Erik Agertoft
#8 postet d. 12-01-07 kl. 16:08. Emne: Døde Skovduer
Anni skrev bl.a.

"Tyrkerduer optræder i par"

Det gør de ofte, men her i Brønshøj i København fouragerer de i flok (når

de er mange nok... ). Dog ikke i så store flokke som Ringduerne danner,

men 22 i "min" lokale flok har jeg da talt.

Flokken er imidlertid reduceret lidt i denne vinter, fordi nogle af

Tyrkerduerne blev syge og døde. Måske som følge af parasitsygdommen gul

knop?

Venlig hilsen

Erik

Kommentér

Jens Stolt
#9 postet d. 12-01-07 kl. 16:17. Emne: Døde Skovduer
I Frederiksberg have taber skovduerne hovedet.

Jeg har fundet 3-4 stykker liggende i skovbunden, nogle lidt plukkede andre urørte, men alle uden hovede.

Det er jo lidt mystisk, og minder mig om min barndoms mår-attack på brevduerne på dueloftet, de lå der også bare, uden hovede.

Der er vel ikke en mår løs i Frederiksberg have, og hvis der er, det er jo ikke umuligt, så ville den vel hellere tage ænder?

Hvad kan det ellers være? Egern?

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator