Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Hvilken svamp? (Læst 747 gange) Postet d. 28-02-12 kl. 09:54
Er der nogen der kender denne?

fundet 26 feb. i Vestjylland på gammel guldregn.

Bløder ikke og kan ikke pilles af.

mvh.Kirsten

Hvilken svamp? (Er der nogen der kender denne?
fundet 26 feb. i Vestjylland på gammel guldregn.
Bløder ikke og kan)
Kirsten Damgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 28-02-12 kl. 10:01. Emne: Hvilken svamp?
De oprullede rande og sprækkerne passer med Ege-Voksskind, Peniophora quercina, men om den kan vokse på Guldregn ved jeg ikke. Eg og bøg plejer at være værterne.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 28-02-12 kl. 10:17. Emne: Hvilken svamp?
Det er ikke Ege-voksskind, da undersiden ikke er sort, men jeg har ikke noget oplagt bud på din svamp.

Her er i øvrigt en oversigt over værter på denne art taget fra svampeatlas:

Værter: Fundet med 8 værter: eg (Quercus, 469 fund), bøg (Fagus, 48 fund), kastanie (Castanea, 3 fund), birk (Betula, 2 fund), bægerbregne (Cystopteris, 1 fund), fjeldarve (Androsace, 1 fund), hassel (Corylus, 1 fund), avnbøg (Carpinus, 1 fund), ukendt eller usikker vært: 161 fund.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#3 Svar postet d. 28-02-12 kl. 10:18. Emne: Hvilken svamp?
Hej Kirsten

Jeg syntes mere det ligner Sprækkehinde, som næsten gror på alt. Den noprede overflade bliver som tør krakelerende

Vh Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 28-02-12 kl. 10:19. Emne: Hvilken svamp?
Hvordan kan den sidde på Bægerbregne og Fjeldarve?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 28-02-12 kl. 10:49. Emne: Hvilken svamp?
Det kan jeg af gode grunde ikke svare på Ole - selv fandt jeg engang en Ruslædersvamp, på en få mm tyk enekvist i Grønland, det troede de heller ikke på i første omgang!

Kirsten og Jette: Jeg tror at Sprækkehinde er rigtigt, jeg vil varmt anbefale at søge den på svampeatlas og klikke sig frem til de mange fotos på mycokey (hvor i hvertfald et af fotografierne lignede helt), virker hos mig kun på Internet Explorer, men andre kan have andre erfaringer - se: - se linket HER

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 28-02-12 kl. 10:49. Emne: Hvilken svamp?
Det kan jeg af gode grunde ikke svare på Ole - selv fandt jeg engang en Ruslædersvamp, på en få mm tyk enekvist i Grønland, det troede de heller ikke på i første omgang!

Kirsten og Jette: Jeg tror at Sprækkehinde er rigtigt, jeg vil varmt anbefale at søge den på svampeatlas og klikke sig frem til de mange fotos på mycokey (hvor i hvertfald et af fotografierne lignede helt), virker hos mig kun på Internet Explorer, men andre kan have andre erfaringer - se: - se linket HER

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#7 Kommentar postet d. 28-02-12 kl. 11:00. Emne: Hvilken svamp?
Det ser rigtigt ud og den passer rigtig fint til sit navn.

Tak for hjælpen til alle.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator