Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne-Grethe Lentz
Kan dette være en vokshat. (Læst 712 gange) Postet d. 29-02-12 kl. 19:26
29.2.2012 Odderbæk området

Strænten er en gammel grusskrænt, her vokser lav og mos og græs. Nede i mossen fandt vi disse små smukke svampe, hatten var ca. 1 cm i diameter. Kan det mon være Vokshatte, området er i forvejen beriget med flere forskellige vokshatte. Hilsen fra Anne-Grethe

Kan dette være en vokshat. (29.2.2012 Odderbæk området
Strænten er en gammel grusskrænt, her vokser lav og mos og græs. Nede i )
Foto: Canon G9
Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#1 Kommentar postet d. 29-02-12 kl. 19:27. Emne: Kan dette være en vokshat.
Nok et billede, hvor lamellerne er tydelige

Kan dette være en vokshat. (Nok et billede, hvor lamellerne er tydelige :))
Foto: Canon G9
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 29-02-12 kl. 19:33. Emne: Kan dette være en vokshat.
Det er en Nøgenhat, næsten sikkert Rødbrun på grund af mos-værten (Polytrichum), men den burde nok strengt taget mikrocheckes

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#3 Kommentar postet d. 02-03-12 kl. 09:16. Emne: Kan dette være en vokshat.
Tak for dit svar Torbjørn

Har også læst beskrivelsen i Morten Langes svampebog. Her passer beskrivelsen og voksestedet præsist. Så jeg vil indrapportere den som Rødbrun Nøgenhat.

Hilsen fra Anne-Grethe

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 02-03-12 kl. 12:56. Emne: Kan dette være en vokshat.
Hej Anne-Grethe

Desværre er Morten Langes svampeflora stærkt forældet og indeholder kun en mindre del af Danmarks hatsvampe. Der er flere nøgenhatte som helt ligner denne, det var derfor jeg tøvede lidt. Imidlertid forholder det sig sådan at de gange jeg har fundet Rødbrun Nøgenhat sammen med Jomfruhår (Polytrichum), så har mikroskopien været i overensstemmelse med denne art

Mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#5 Kommentar postet d. 02-03-12 kl. 14:25. Emne: Kan dette være en vokshat.
O.k. Torbjørn jeg vidste godt bogen var af gammel dato

Hvad hedder de andre nøgenhatte der ligner denne ?

Ud fra dine sidste kommentarer vil jeg dog alligevel lade observationen stå. Hilsen Anne-Grethe

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 02-03-12 kl. 15:29. Emne: Kan dette være en vokshat.
Hej igen

I Danmark er der først og fremmest Puklet Nøgenhat (Deconia (Psilocyne) subviscida), der ikke er ualmindelig, men som ser ud til at have en anden økologi; endvidere er der et ældre fund af Klit-Nøgenhat (Psilocybe muscorum). Jeg fandt den første i efteråret på et overdrev, og torede mere eller mindre allerede i felten at det ikke var Rødbrun Nøgenhat, bl. a. fordi den havde langt smallere lameller end denne.

Jeg synes virkelig du skal lade dit fund stå af Rødbrun Nøgenhat - Jeg ved at i svampeatlas regi, bliver der ikke altid krævet mikroskopi af denne art, ikke når den ligner OG har den "rigtige" økologi og det er tilfældet her!

mvh Torbjørn

Ps: Vi skal i øvrigt - desværre - have rettet det latinske slægtsnavn til Deconia, det gør jeg om et par dage (har haft enn vellykket operation for grå stær), så brillerne sidder dårligt på det ene øje - har klap for det andet -

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#7 Kommentar postet d. 02-03-12 kl. 17:06. Emne: Kan dette være en vokshat.
Hej Torbjørn og mange tak for den nærmere forklaring

God bedring og hilsen fra Anne-Grethe

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 13-10-14 kl. 10:43. Emne: Kan dette være en vokshat.
Og derfor er bestemmelseslink så gode og lærerige

-i fredags ved Bramslev Bakker fandt Jens og jeg oruden så meget andet denne lille smukke svamp , som Jens kendte: Rødbrun Nøgenhat. Ny for mig.

Om søndagen, altså i går finder jeg den på Skarlagenoverdrevet her ved Øksedal....

Jeg var stærkt oppe at køre efter et nyt fund af den Daddelbrune , så den blev henlagt til undersøgelse -men den røg også ind i Forfra, hvor Jens kom efter mig : " du skal høre efter i timerne, Per "....

Og nu læser jeg så Anne-Grethes tråd - meget interessant og NU husker jeg den Rødbrune...!!

-og min økologi er i overensstemmelse med det af Torbjørn udstukne og Anne Grethes

Tak for det

Per

Kan dette være en vokshat. (Og derfor er bestemmelseslink så gode og lærerige (y)
-i fredags ved Bramslev Bakker fandt Jens og )
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (751 x 502)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator