Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken flad svamp på bark ? (Læst 781 gange) Postet d. 04-03-12 kl. 14:45
Set i fredags i skov ved Næstved. På død løvtrægren - formentlig hyld - i skovbunden i udkanten af nåletræsbevoksning, tæt ved skovvej. Helt tilvokset til træet, så der er ingen underside at vise. Plamagen ca. 10 - 15 cm på den bredede/længste steder.

Er der nogen, der tør byde?

Hvilken flad svamp på bark ? (Set i fredags i skov ved Næstved. På død løvtrægren - formentlig hyld - i skovbunden i udkanten af n)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 04-03-12 kl. 15:07. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
Hej Gerner

Det ligner Purpurbrun Foldporesvamp, men den findes stort set kun på fyr! - mon du kan have taget fejl af værten?? - et nærbillede kan evt. få mig til at ændre mening

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 04-03-12 kl. 15:43. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
Hej Torbjørn, tak for dit bud

Jeg er usikker på træsorten, men fyr var det ikke. De nåletræer, grenen lå under, var gran af en eller anden art, men flere steder i nærheden stod hyldebuske, og jeg så bl.a. judasøre, hvor jeg var helt sikker på, at det var hyld.

Jeg har prøvet at lave en forstørrelse af noget af svampe. Håber, det kan hjælpe.

Hvilken flad svamp på bark ? (Hej Torbjørn, tak for dit bud :-)
Jeg er usikker på træsorten, men fyr var det ikke. De nåletræer, )
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 04-03-12 kl. 15:54. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
Tak skal du have Gerner, jeg synes ikke porerne er oplagte, prøv at smide den ind på svampeatlas

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#4 Svar postet d. 10-03-12 kl. 23:46. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
En anden mulighed er rødgrå krystalporesvamp den vokser på gran, har du fået et svar fra Atlas?

Lise

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 11-03-12 kl. 08:23. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
Jeg har ikke fået endelig bestemmelse på Atlas, men Jens H. Pedersen skriver "at det kunne være en meget veludviklet taxicola" - altså den Torbjørn først skød på.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 20-03-12 kl. 09:05. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
Til orientering, så er fundet blevet afvist på Svampeatlas, fordi oplysningerne er for usikre til en bestemmelse.

Jens H. Pedersen mente, det kunne være den, som Torbjørn først foreslog, mens Jacob Heilmann mente, at det snarere var en anden (jeg kan ikke huske navnet, og nu er hans kommentar fjernet).

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 20-03-12 kl. 09:34. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
Jacob mente at det måske kun være Tofarvet Foldporessvamp (Gloeoporus dichrous), håber du falder over den igen Gerner

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 20-03-12 kl. 12:27. Emne: Hvilken flad svamp på bark ?
Tak, Torbjørn, jeg havde ikke fået noteret Jacobs angivelse og blev overrasket over at bemærkningerne var fjernet - det er naturligvis fuldt forståelig, at obsen er afvist.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator