Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bo Skelmose
Luftfotos (Læst 1490 gange) Postet d. 06-03-12 kl. 10:41
Hej

Jeg kan huske engang der var en tråd i et eller andet forum med link til forskellige luftfoto''s over DK.

Nogen der kan hjælpe med linkene - jeg kan ikke støve dem op.

På de nyere krak kort kan jeg se marker og på de lidt ældre google map billeder kan jeg se hedeområder - men jeg kan ikke printe fra google maps.

Kommentér

Nicholas Bell
#1 Kommentar postet d. 06-03-12 kl. 10:44. Emne: Luftfotos
Hej Bo

Det er nok arealinfo.dk du tænker på. Der kan man se luftofoto fra en række årgange og andre lag bla. om naturbeskyttelse og naturbesigtigelser.

Mvh Nicholas

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 06-03-12 kl. 10:52. Emne: Luftfotos
Der er som nævnt arealinformation - se linket HER

Vælg "søg efter data på kort"

Klik baggrundskort øverst i venstrebjælken. Her kan du vælge forskellige luftfotos m.v. Det nyeste er Orthofotos fra 2010, som generelt er udmærket.

Så kan du zoome ind og ud.

Der er masser af tilvalgsmuligheder i venstrebjælken. Du kan også få vist f.eks. fredede områder, lodsejerinformation m.v.

På Naturdata - se linket HER er der også kortfaciliteter, men de er ikke så gode som på arealinformation. Til gengæld kan du hente flere naturoplysninger her, bl.a. kan du se besigtigelser helt tilbage til amternes tid, når du klikke besigtigelse af i venstrebjælken, som dog er struktureret lidt anderledes end på arealinformation.

Zoomfunktionen på Naturdata er ikke så god som på arealinformation, og man kan ikke se lodsejerinformation på Naturdata og ikke konkrete besigtigelsesoplysninger på Arealinformation. Man er nødt til at bruge begge sider i mange sammenhænge; de er ikke "bygget sammen" - hvad de burde være.

Kommentér

Bo Skelmose
#3 Kommentar postet d. 06-03-12 kl. 11:18. Emne: Luftfotos
Tak skal I ha - havde overset at der kunne klikkes på det øverste felt - området jeg havde kik på var desværre ikke registreret som paragraf 3 - såååhh - der var intet at komme efter.

Bo

Kommentér

Nicholas Bell
#4 Kommentar postet d. 06-03-12 kl. 11:43. Emne: Luftfotos
Bo, lige en bemærkning...

Kommunernes/Amternes registreringer er ikke fuldstændige, samtidig skal du huske at arealbestemmelsen er dynamisk, forstået på den måde at selvom noget ikke er paragraf 3 idag, så kan det udvikle sig på en måde så det ville være omfattet om 5 år.

Et areal kan godt være omfattet af paragraf 3 bestemmelserne og beskyttelsen uden at være registeret i systemet. Det er forholdene på det givne sted på det givne tidspunkt der afgør om arealet er beskyttet. Ikke hvorvidt den er registreret eller ej.

Mvh Nicholas

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 06-03-12 kl. 12:16. Emne: Luftfotos
Hvis du er i Naturdata, så kan du også afklikke "besigtigelse". Her kan du klikke ind på, hvad der er af oplysninger.

Mange steder ligger kun amternes gamle besigtigelser fra først i 1990erne, og der er ofte meget mangelfulde og tit foretaget ud fra luftfoto.

Mange §3-vurderinger er foretaget på baggrund af amternes gamle besigtigelser, som er ufuldstændige, og der flere både positive og negative ændringer siden da. Der er sikkert også en del områder, som amterne overså, der er gravet nye søer o.s.v.

Nogle kommuner har fået lavet nyregistrering af §3-områderne de sidste år. Her er vi lidt bedre stillet. Jeg gennemgik således dele af Ringsted Kommunes åbne land for §3-områder med nyregistrering i 2008-11.

Mange kommuner er ikke rigtigt kommet igang med gennemgang af dres §3-områder. Også en stor kommune som Aalborg har fået nygennemgået en betydelig del af deres §3; men hvis jeg er rigtigt orienteret, så er disse oplysninger ikke lagt på naturdata/arealinformation, men er foreløbig kun i deres interne GIS.

Man kan sagtens finde oversete §3-områder. Selv i en tæt befolket bykommune som Glostrup fandt jeg for en uge siden en ny gammel §3-sø.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator