Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Hvordan ser Gravandens æg ud?? (Læst 5837 gange) Postet d. 13-01-07 kl. 18:54
Jeg har fundet et æg i forbindelse med nogle halmballer, som har været opmagasineret i en gammel lade.

Jeg skrev en tråd om det i foråret, hvor en Gravand rugede derinde, indtil den blev forstyrret.

Nu er laden ved at være tømt, og det har blottet gangen, som Gravanden har "gravet" ind imellem nogle baller.

Kan dog ikke komme derind endnu, så jeg venter til der er hentet mere halm.

Det ville være lidt fint, hvis dette æg rent faktisk kommer fra dens rede.

Det kunne være faldet ud af en af ballerne under hentningen.

Men det ligner et fasanæg, synes jeg, men målene på fasanæg passer ikke, for det er ½ cm kortere. Det er svært at måle, for det stiller sig på spidsen, så der er noget i det.

Jeg har ikke bogen "Europas fugles æg, rede og unger", men det står nok i den.

Desuden kunne jeg tænke mig at vide, om der findes en side til bestemmelse af fugleæg

Er der nogle af jer, der ved det?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Lars Thomas
#1 postet d. 13-01-07 kl. 20:44. Emne: Hvordan ser Gravandens æg ud??
Det er i bred almindelighed et helvede at bestemme æg, specielt fra andefugle, fordi de meget sjældent har farver eller mønstre man kan bruge til noget - men fasanæg har gerne en lidt speciel svag blågrøn farve, hvilket andeæg aldrig har - de er som regel hvide, så hvis dit æg er farvet, er det nok ikke en gravand.

Hvorfor er det iøvrigt svært at måle? Det forstår jeg ikke helt.

Lars Thomas

Kommentér

Svend Ove Jensen
#2 postet d. 13-01-07 kl. 21:49. Emne: Hvordan ser Gravandens æg ud??
Det lyder mystisk,for gravandens æg må da være betydeligt større end et fasanæg.Jeg vil tro at det må være på størrelse med et ederfugleæg,der er meget større end fasanæg.

Sv.O.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 13-01-07 kl. 22:40. Emne: Hvordan ser Gravandens æg ud??
Hej Lars og Svend Ove

Nå, jeg vidste ikke, at det er så besværligt. Så er det kun, hvis jeg finder æg inderst i reden, at jeg kan afgøre det.

For dette æg er slet ikke hvidt, men noget nær armybrun/grønt.

Det må være fasan. Nu har jeg i mellemtiden fået billedet lagt ind, så I skal nok få et foto lidt senere.

Det er svært at fotografere, så man kan se målet rigtigt, mente jeg, fordi det rejser sig halvt op på spidsen, når jeg lægger det på siden

Mærkeligt fænomen, forresten. Jeg fotograferede det ved siden af et hønseæg, som blev liggende.

Ved I hvorfor, det søger at stå på spidsen?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 13-01-07 kl. 23:05. Emne: Hvordan ser Gravandens æg ud??
Hej igen

Så er der billeder. Først et med længde og så et med bredde.

Det ses tydeligt, at jeg har støttet spidsen på linealen på nr. 2 billede. Ægget syner længere.

På det første billede ser det næsten rundt ud, fordi det søger at stå på spidsen.

Jeg kan godt se nu, hvor jeg har lavet billederne, at ægget faktisk er længere end 40 mm. Så der er nok ingen tvivl om, at det passer på fasan.

Skal lige sige, at hønseægget er medium str.

Venlig hilsen Anni

Hvordan ser Gravandens æg ud?? (Hej igen

Så er der billeder. Først et med længde og så et med bredde.

Det ses tydeligt, at jeg)
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 postet d. 13-01-07 kl. 23:06. Emne: Hvordan ser Gravandens æg ud??
og så bredden

Hvordan ser Gravandens æg ud?? (og så bredden)
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Lars Thomas
#6 postet d. 13-01-07 kl. 23:22. Emne: Hvordan ser Gravandens æg ud??
Ja, det ser meget fasanagtigt ud. Gravandeæg er mindst lige så store som store hønseæg, om ikke større. I flg Handbook of the Birds of the Western Palearctic, er de 6-7 cm lange, hvilket må være noget i retning af dobbelt så meget som det du har vist på billedet.

Lars Thomas

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 14-01-07 kl. 01:04. Emne: Hvordan ser Gravandens æg ud??
Hej Lars

Tak skal du have.

Fasanæg bliver det kaldt.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator