Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marianne Graversen
Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø (Læst 975 gange) Postet d. 15-03-12 kl. 20:02
Hej

Denne ser lidt underlige ud, det skyldes måske at svampen allerede var ved at udvikle sig mens træet stod op og at træet så er væltet og svampen er fortsat med at udvikle sig "på den anden led"?

Kan I sige hvad det er for en?

Der kommer også en underside.

/Marianne

Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø (Hej 

Denne ser lidt underlige ud, det skyldes måske at svampen allerede var ved at udvikle sig me)
Marianne Graversen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 750)
Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#1 Kommentar postet d. 15-03-12 kl. 20:03. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Underside

Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø (Underside)
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 669)
Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#2 Svar postet d. 16-03-12 kl. 10:56. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Det må være Gloeophyllum odoratum Duftende korkhat, den er ikke så almindelig ret mange steder, men har du gået på stykket mellem Slåensø og Borresø er den ret udbredt på nåletræ, og den dufter dejligt.

Lise

Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#3 Kommentar postet d. 16-03-12 kl. 19:30. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Hej Lise.

Du har faktisk ret i at den lugter behageligt, jeg er ked af at jeg ikke fik det med, da jeg stillede spørgsmålet.

Men er du sikker? Jeg synes overhovedet ikke den ligner hverken "Danmarks svampe af Vesterholt" eller billeder i galleriet.

Den er nærmest lakhård og skinnende på overfladen.

/Marianne

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 16-03-12 kl. 19:47. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Min første tanke gjaldt en utypisk Randbæltet Hovporesvamp (Fometopsis pinicola) men var så usikker at jeg ikke svarede; men jeg studsede også lidt over Lises forslag. Har du gemt eksemplaret Marianne? - prøv svampeatlas, Jacob har godt nok travlt med andet i øjeblikket

Ps. hvis du skal derud igen så er du velkommen til at tage mig med! Du kan selvfølgelig også tage den med til svampedagen i Aarhus.

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#5 Svar postet d. 16-03-12 kl. 23:09. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Den er nok vanskelig at bestemme hovporen har jeg aldrig set så sort og blank, lakporer har jeg heller ikke set med så gult porelag derfor tænkte jeg på korkporen som jeg ved vokser i området, kan du huske hvilken duft den mindede om?

Lise

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#6 Svar postet d. 16-03-12 kl. 23:09. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Den er nok vanskelig at bestemme hovporen har jeg aldrig set så sort og blank, lakporer har jeg heller ikke set med så gult porelag derfor tænkte jeg på korkporen som jeg ved vokser i området, kan du huske hvilken duft den mindede om?

Lise

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 16-03-12 kl. 23:45. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Der er et par sjældne muligheder, derfor ville det være rigtig godt at have materiale af den, check gerne lugt igen og kødfarve, jeg vil dog stadig gerne med ud at se den

Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#8 Kommentar postet d. 17-03-12 kl. 17:24. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Altså jeg er dårlig til det med at beskrive duft, men jeg synes den lugter frisk måske lidt af frugt.

Jeg har savet den tværs igennem og her er et foto. Håber det kan bruges til noget?

Torbjørn jeg vil meget gerne tage dig med derud - skal du noget i næste uge?

/Marianne

Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø (Altså jeg er dårlig til det med at beskrive duft, men jeg synes den lugter frisk måske lidt af frugt)
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 669)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 17-03-12 kl. 19:21. Emne: Poresvamp på faldet fyrretræ ved Slåensø
Der er intet modstrid med Randbæltet Hovporesvamp i porelag og kødfarve, men det er dog langt fra en bekræftelse

Har sendt en privat mail til dig ang. en evt. tur til Slåen Sø.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator