Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
Hvilken Drossel? (Læst 1918 gange) Postet d. 15-01-07 kl. 15:20
En flok fugle fløj i et læhegn, bestående mest af El og Pil, jeg havde ingen kikkert med, men måske kan dette billede hjælpe, selvom farverne ikke helr er rigtige.

Jeg tænkte på Sjagger, men jeg kendte ikke rigtig lyden.

Efter Feldthåndbogen kan det være Sangdrossel, men jeg er ikke sikker.

Hilsen

Sylvia

Hvilken Drossel? (En flok fugle fløj i et læhegn, bestående mest af El og Pil, jeg havde ingen kikkert med, men måske )
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Randi Mønster Skinner
#1 postet d. 15-01-07 kl. 16:35. Emne: Hvilken Drossel?
Hej Sylvia

Hvis du tænkte på sjaggeren, kunne det tyde på, at din drossel var ret stor, er det rigtigt? For så vil jeg nok sige Misteldrossel, som godt kan finde på at overvintre her.

Vh. Randi

Kommentér

Uffe Jensen
#2 postet d. 15-01-07 kl. 16:57. Emne: Hvilken Drossel?
Hej det er en sjagger.

Misteldrossel ville have runde sorte pletter på det meste af underside, og vil heller ikke have den markerede øjenbrynsstribe, som den viste fugl har.

En sangdrossel ville have trekantede sorte pletter over det meste af gumpen, og vil også mangle øjenbrynsstriben.

Mvh

Uffe Jensen

Kommentér

Randi Mønster Skinner
#3 postet d. 15-01-07 kl. 17:22. Emne: Hvilken Drossel?
Hej Sylvia

Vi bliver vist nødt til at kende størrelsen på din drossel. Udfra billedet synes jeg nu ikke, den ligner en sjagger, men hvis du måske har fået et glimt af en rødlig farve, og str. ligner sangdroslen, så leder det plus den ret tydelige øjenbrynsstribe tanken hen på vindroslen.(Som er en almindelig gæst her om vinteren). Men som sagt bliver det nok str. der er afgørende, når der ikke er andre billeder at kigge på.

Hilsen Randi

Kommentér

Eva Hansen
#4 postet d. 15-01-07 kl. 17:41. Emne: Hvilken Drossel?
Jeg mener også der er tale om sjaggeren.

Du kan finde sjaggerens stemme i linket her

- se linket HER

mvh Eva

Kommentér

Niels J. Henriksen
#5 postet d. 15-01-07 kl. 17:50. Emne: Hvilken Drossel?
Sylvia, det er, som der tidligere er nævnt, en sjagger. De optræder ofte i flok i landområer langs læhegn, da disse tit indeholder buske og træer med bær. Et godt kendtegn er den meget lyse vingeunderside der ligesom glimter når fuglene flyver samt den lyse overgump. På den siddende fugle er det grå hoved og gul/orange bryst gode kéndetegn - og så er der jo stemmen, som har givet fuglen navn.

Kommentér

Sylvia Rennison
#6 postet d. 15-01-07 kl. 18:31. Emne: Hvilken Drossel?
Hej.

Jeg tror da på fagfolk, men netop stemmen duer ikke rigtigt, for det var slet ikke den karakteriske sjak-sjak-sjak, de havde meget lysere stemmer, det var jo netop det der forvirrede mig.

Sjaggeren er forøvrigt tit på visit i netop dette læhegn, det var en underholdende flok, ud på marken--op i træerne, mange gange, selvfølgelig på tilbørlig afstand. Hvorfor denne ene blev siddende er ikke rigtig til at forklare. Flokken var fløjet videre, og jeg kunne ikke se undersiden af vingerne tydeligt.

Tak for hjælpen.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Morten DD Hansen
#7 postet d. 15-01-07 kl. 18:34. Emne: Hvilken Drossel?
Sjagger. Men der kan jo sagtens være en blandet flok af vindrosler og sjaggere på nuværende tidspunkt. Sjaggere har også et lyst "tjeeeiht"-kald, som de veksler med.

Kommentér

Sylvia Rennison
#8 postet d. 15-01-07 kl. 19:05. Emne: Hvilken Drossel?
Nå-eh så var det derfor jeg ikke kendte stemmerne. Solsorten var forøvrigt godt muggen, den gnækkede godt og grundigt over postyret.

Sylvia

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator