Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Manuel Felber
svane unger (Læst 9788 gange) Postet d. 15-01-07 kl. 19:16
hej.

er der nogen der ved om svællinger er en godkendt betegnelse for svane unger?

hilsen manuel

Kommentér

John Martin Mjelde
#1 postet d. 15-01-07 kl. 19:32. Emne: svane unger
Jeg har ikke noe svar, men måske en tilsvarende diskusjon på netfugl.dk fra i sommer kan hjelpe noe?

- se linket HER

vh

John Martin

Kommentér

Jens Stolt
#2 postet d. 20-01-07 kl. 20:32. Emne: svane unger
Godkendt af hvem?

Sproget laves jo af dem, der bruger det.

Kommentér

Sebastian Klein
#3 postet d. 20-01-07 kl. 21:59. Emne: svane unger
Der er ikke noget der hedder "Svællinger"!

Selv om Svaner er andefugle og man derfor kunne tro, at de kunne have et "fedt" navn til deres unger (ligesom gæssene og ænderne har!), så er der altså ikke noget der hedder "Svællinger".

Svanen må, ligesom de fleste andre fugle, nøjes med at få påsat "unger" efter deres artsnavn, når deres afkom omtales.

"Svaneunger" lyder måske ikke så spændende og sødt. Men traneungerne, hejreungerne og Musvågeungerne har på den side aldrig klaget!

(Trællinger, Hejlinger og Muslinger ville nok også forkludre det hele...)

Mvh Sebastian

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 20-01-07 kl. 22:05. Emne: svane unger
Hehe ja der er ihvertfald ikke nogen der skal bestemme om jeg i daglig tale kalder alle de mørke gæs for Rajgæs eller kalder alle rygler og ander småvadere for dyttelytter

og svællinger er da almindeligt brugt her omkring, men om det er anerkendt ved jeg ikke

Kommentér

Jens Stolt
#5 postet d. 20-01-07 kl. 22:07. Emne: svane unger
Jeg anerkender hvadsomhelst jeg kan forstå.

Og det er en begyndelse.

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 20-01-07 kl. 22:10. Emne: svane unger
Ville du misforstå ordets betydning da Klein???

For hvis ikke er der vel ikke noget i vejen for at folk bruger det eller hva?

Kommentér

Svend Ove Jensen
#7 postet d. 20-01-07 kl. 22:59. Emne: svane unger
Mystisk!

Født og opvokset i det nordlige Vendsyssel,boet i Århus og bosat i det sydligste Sønderjylland,men jeg har aldrig hørt andet end svaneunger!

Sv.O.

Kommentér

Michael Filtenborg
#8 postet d. 20-01-07 kl. 23:29. Emne: svane unger
Hehe nå, men jeg hører dem stortset aldrig omtalt som svaneunger selvom det jo nok er det officielle.

Men som sagt så bruger jeg heller ike altid det officielt anerkendte det er indimellem nemmerne med slang om man vil.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator