Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Thomas Eske Holm
Ny forening: Natur & Samfund (Læst 14054 gange) Postet d. 29-03-12 kl. 07:26
Ny forening: Natur & Samfund (Efter at have tabt præsidentvalget i Danmarks Naturfredningsforening (DN), stifter Biolog og ph.d. M)
Foto: Michael Stoltze danner ny forening
Efter at have tabt præsidentvalget i Danmarks Naturfredningsforening (DN), stifter Biolog og ph.d. Michael Stoltze en ny forening der får navnet ”Natur & Samfund”.

”Som følge af store problemer med fremdriften i dansk naturbeskyttelse, har jeg med opbakning fra en gruppe centrale naturforkæmpere taget initiativet til at stifte foreningen. Den nye forening skal bane vejen for fornyelse og resultater. På den måde må den gerne påvirke Danmarks Naturfredningsforning (DN) til at blive mere moderne, dialogsøgende og resultatorienteret” siger Michael Stoltze og fortsætter:

"Situationen i DN er desværre, at foreningens ledelse har lagt sig efter en så konfrontatorisk stil, at der ikke længere er en konstruktiv dialog mellem DN og landbruget. I stedet for at lytte og respektere hinanden og finde fælles løsninger, ligger parterne nærmest i skyttegravskrig, og det er kommet så vidt, at miljøministeren på en konference i mandags karakteriserede situationen som kørt fuldstændig i hegnet

Natur & Samfund vil stå for mere dialog med eksempelvis landbruget og satser på at kunne indkalde til stiftende generalforsamling og pressemøde i København i sidste halvdel af april. Der er pt. følgende udkast til formålsparagraf for Natur & Samfund:

§ 2. Formål og virke

Stk. 1. Foreningens overordnede formål er at bevare og forbedre naturens og landskabets mangfoldighed som en del af Danmarks bæredygtige udvikling.

Stk. 2. Foreningen virker ved udadvendt kommunikation omkring Danmarks natur og landskab og aktiv deltagelse i den offentlige debat om Danmarks arealanvendelse, udvikling og fremtid.

Fri af fordomme og partipolitik arbejder foreningen folkeligt, fagligt og synligt for naturen. Foreningen virker ved dialog med hele samfundet inkl. lodsejere, erhvervsliv, interesseorganisationer, myndigheder og politikere med henblik på at sikre fremdrift for natur, landskab og biodiversitet i Danmark.

”Modsat nogle mediers fremstilling, er den nye forening ikke ment som en konkurrent til DN, hvor jeg stadig er medlem af repræsentantskabet” siger Michael Stoltze, ”Men den skulle gerne udfordre DN til fornyelse og mere konstruktiv dialog”.

”Natur & Samfunds mål er at blive en platform for konstruktivt politisk arbejde og kommunikation omkring Danmarks arealanvendelse og natur og derved opnå indflydelse og resultater. Vores (forsigtige) mål er, at vi skal nå mindst 2000 medlemmer og have 8-10 regionale formænd/talspersoner på plads over hele landet i løbet af det første halve år. Landbruget (landmænd især) har allerede vist en stor forhåndsinteresse, men der er også meget stor interesse fra naturforkæmperne, som synes, at DN ikke er tilstrækkelig dialogsøgende og resultatorienteret”.

Oplysninger om tid og sted for foreningens stiftelse vil blive offentliggjort inden længe.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 29-03-12 kl. 08:18. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
Jeg forholder mig afventende. Men det vil dog være interessant at få noget at vide om, hvem den gruppe af "centrale naturforkæmpere", der også står bag initiativet, er.

På mig virker det lidt "jokeragtigt" bare at beklage, at DN angiveligt ikke vil samarbejde og bruge det som begrundelse for at starte en ny forening. En kort præcis analyse af mindst 2 eksempler ville være på sin plads for at give forståelse.

Jeg er nu heller ikke sikker på, at Michaels overordnede vurdering af DN holder vand. Jeg synes f.eks., at DN i en række sammenhænge har samarbejdet lidt for tæt med Friluftsrådet uden en klar markering af DNs rolle ift. Friluftsrådets rolle. Jeg synes også, der sker en hel del i DN for tiden omkring udvikling af en moderne natur- og miljøorganisation.

Men hvis initiativet kan udfordre og fremprovokere, at DN får en mere præcis og konsekvent naturpolitik, så vil det kunne få et fornuftigt formål.

I natur- og miljødebatten her på siden har der vist sig tydelige uenigheder omkrin prioritering mellem "elitenatur" og prioritering af den natur folk møde til daglig, naturgenopretning og etablering af ny natur. Kommer det nye initiativ ind i denne debat - og hvordan?

Kritikken af manglende samarbejde med landbruget er for generel. Hvis nu problemet er, at landbrugets organisationer rent faktisk ikke vil samarbejde forpligtende omkring natur og miljø, men - bevares - godt vil snakke uforpligtende.

Så jeg afventer med nogen spænding!

Kommentér

Michael Stoltze
#2 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 16:06. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
Kære Thomas

Tak for opslaget. Man har et standpunkt, til man taget et nyt! Og siden i forgårs er det blevet meget klart, at det ikke længere er hensigtsmæssigt, at jeg er medlem af DN.

Til almindelig orientering har jeg derfor i dag meldt mig ud af Danmarks Naturfredningsforening (DN) efter 18 års medlemskab og 10 år som medarbejder. Dermed forlader jeg også DNs repræsentantskab, hvor jeg har været personligt valgt medlem siden 2008, heraf medlem af DNs forretningsudvalg (=hovedbestyrelse) 2008-2010.

Jeg forlader DN for at kunne koncentrere mig fuldt og helt om arbejdet med at stifte og drive Natur & Samfund som en ny mere dialogsøgende, partipolitisk neutral og resultatorienteret natur-forening. Natur & Samfund er tænkt som et landsdækkende alternativ til DN (eller supplement, om man vil).

Jeg ser frem til et godt samarbejde med DN fra min nye platform. Og med Fugle og Natur - natur=vis

Kommentér

Niels Poul Dreyer
#3 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 18:27. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
Er det megalomanisk ønske om at være i centrum, der driver MS til at lave en forening. Begriber det ikke. Landbruget har vist, at de ikke ønsker noget samarbejde. De har fået ALT og vi andre NUL. Så hvorfor tale med os?

Bankpakke, hvor svinebaroner reddes fra valutaspekulation og fejlinvesteringer.

Energiplan, hvor der gives subsidier (afregnigspriser) til biogas.

Skattelettelser på ½ milliard om året i jord og ejendomsskatter (VKO)

Pesticider regulering hænger

Naturparker aflyses.

Vandplaner udvandede

Brakmarker væk

Vores opgave er at få befolkningen til at forstå, at politikken omkring landbruget er et Plutokrati og det er tid til at gøre oprør.

Storme Borgen med underskriftsindsamlinger, lave aktioner mod svinebrug og få nogle at DNs 133000 medlemmer på gaden foran Borgen, Hvis det sker vil jeg være aktiv i DN!

Kommentér

Kjeld Smed
#4 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 18:56. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
Niels

"Storme Borgen med underskriftsindsamlinger, lave aktioner mod svinebrug og få nogle at DNs 133000 medlemmer på gaden foran Borgen, Hvis det sker vil jeg være aktiv i DN!"

Øhm, hvorfor er du ikke aktiv nu?

Kommentér

Niels Poul Dreyer
#5 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 19:16. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
En mand foran borgen, ha ha

Det kræver en fotening!

Jeg håber at DN sætter det igang og så skal jeg nok hjælpe til.

Jeg skriver et forslag til aktionskampagne til DN nu hvor præsident kampen er fordi

Kommentér

Lars Bruun
#6 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 19:18. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
NP, nu har det aldrig været noget overbevisende argument, at der er noget, man ikke begriber.

Lad os lige holde fast i, at biodiversitet ikke tidligere har været på dagsordenen. Derfor er der ingen, der har belæg for at sige, hvad der virker og ikke virker. Så hold venligst lige personangrebene tilbage, til du har mere end en holdning at bakke det op med.

Det er mit indtryk, at du og andre blander problem, årsag og løsning sammen. Og at I gør det, fordi I ser landbruget som problemet, de onde, som skal jordes, uanset, om det løser noget. Det er der nogen, der har skabt sig navn og karriere på, og en resultatskabende dialog med landbruget vil klæde dem af, og derfor skal MS også jordes. Tænk, hvis han gjorde sagen kompliceret....

Skæg og snot for sig:

Problemet er nedgang i biodiversitet. Landbruget (og dermed forbrugerne) er en af årsagerne. Hvem har løsningen? Det er gratis at råbe op med løsningsforslag, men før de er ført ud i livet, gælder de altså ikke.

Mindre landbrug er en mulig, men meget dyr løsning, men hvem siger, det er den eneste eller den bedste? Eller at den overhovedet er god? Hvad med anderledes landbrug? Hvad med udtagning af dårlig jord til natur til gengæld for indtægtsgivende drift på resten? Hvem ved bedre end landmanden selv, hvordan landbruget kan ændres, så det stadig kan give en indtægt? DN og SF har økologi som mantra, fodi det giver medlemmer i byerne, men det hjælper fedt på biodiversitet. Der er altså to fløjes faglighed, der skal bringes sammen i gensidig tillid, og der kan DN ikke være med.

Men hvem ved så noget om biodiversitet og taler med landbruget om det? MS, DD og vi andre, der arbejder med natur, gør, og vi møder selvfølgelig landmænd (og andre!), der er ligeglade, men også nogen, der gerne vil have mere natur, men ligesom resten af landet ikke aner hvordan, eller ikke har råd til det. Vil du virkelig fastholde, at det segment ikke er værd at snakke med? Fortjener de den evindelige skidtspand?

Kommentér

Svend Hansen
#7 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 19:41. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
#6: Lars Bruun.

Kommentér

Henrik Hestbech
#8 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 20:17. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
Lars, næste gang jeg ser dig får du en møzzer for det indlæg. Det afklarer nogen ting for mig.

(jeg synes stadig det er reglerne, der noget lort, og ikke DN fordi de forsøger at få folk til at overholde reglerne).

Kommentér

Lars Bruun
#9 Kommentar postet d. 30-03-12 kl. 20:29. Emne: Ny forening: Natur & Samfund
Aadr....

Kommentér

Side 1 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator