Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Storup
Billeder af skadede gravhøje (Læst 10944 gange) Postet d. 05-04-12 kl. 07:35
Omfanget af gravhøje, som skades af at der bliver pløjet ind i 2 meters beskyttelseszonen, finder desværre fortsat sted.

Støder du på disse ødelæggelser, så upload et billede. Hensigten er at få viden om omfanget, og dokumentation for at det fortsat finder sted.

Huske at du IKKE må gå ind på marken, så billedet skal være taget fra et offentligt tilgængeligt sted. Upload kun billeder, hvor det er tydeligt at reglerne er overtrådt.

De 2 m begynder ved højens fod, altså der hvor højen rammer det flade areal. Læs mere om lovgivningen her:

- se linket HER

Hilsen Peder Størup / Naturbeskyttelse.dk

Gravhøje vest for Frederikshavn.

Billeder af skadede gravhøje (Omfanget af gravhøje, som skades af at der bliver pløjet ind i 2 meters beskyttelseszonen, finder de)
Peder Storup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1960 x 581)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#1 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 07:38. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Vest for Frederikshavn

Billeder af skadede gravhøje (Vest for Frederikshavn 

)
Klik på billedet for original størrelse (1134 x 411)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#2 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 07:43. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Sønderjylland - Syd for Vejen.

Billeder af skadede gravhøje (Sønderjylland - Syd for Vejen.

)
Klik på billedet for original størrelse (1134 x 615)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#3 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 07:50. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Nordjylland - vest for Frederikshavn. Faurholtvej.

Billeder af skadede gravhøje (Nordjylland - vest for Frederikshavn. Faurholtvej.

)
Klik på billedet for original størrelse (850 x 492)
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 07:53. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Ja, Peder!

Jeg kun kun bekræfte dit udsagn.

Jeg har tilbage i 1998 og 2000 udført konsulentopgaver for daværende Københavns Amt omkring naturtilstanden (især botanikken) på gravhøje uden for skov. D.v.s. især i det åbne land. - Der var faktisk temmelig meget landbrugsjord i især den vestlige del af daværende Københavns Amt.

Siden hen har jeg ikke arbejdet systematisk med sagen, men dog gjort en række spredte iagttagelser, der bekræfter den negative udvikling.

På gravhøjene har jorden i princippet ligget uforstyrret i mere end 1000 år; derfor får man ofte en unik natur der.

Mellem København og Roskilde kunne man endnu for nogle år siden finde gravhøje med lyng midt i det intensivt dyrkede agerland. Med 1 eller 2 undtagelser tror jeg ikke, man kan det mere.

2-meterzonerne udgør i forvejen et utilstrækkeligt værn mod tilførsel af næringsstoffer til højene. Man ser nu, hvordan højene er omgivet af bræmmer af nælder, der langsomt vandrer op på højen og fortrænger mere og mere af: Hedeling, Skorsoner, Nikkende Limurt, Tjærenellike og alle de andre udsædvanlige ting.

Når man kommer længere væk fra de store byer er overholdelse af 2-meterzonerne ofte helt og aldeles en by i Rusland.

Vi skal selvfølgelig overholde gældende lovgivning m.h.t. færdsel. Men mon ikke det er muligt at finde nogle oplysninger på gode luftfotos?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 08:26. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Hed Peder!

Jeg lavede lige et par tests på gravhøje jeg kender godt, bl.a. fra mine tidligere arbejdsopgaver.

Jeg tror faktisk, at folk som du og jeg kan se en hel del omkring overholdelse af 2-meterbræmmer ved at gå ind på f.eks. Arealinformation og vælge det nyeste Orthofotos, her Orthofotos 2010. Det er egentlig ret let at se, også på et rimeligt luftfoto, om jordbunden har været forstyrret eller ej i nyere tid. Så kan man gå op i redskaber i menubjælken øverst og vælge mål. Med passende zoom er det let at udmåle 2 meter.

På Naturdata er kortfunktionerne lidt mere klodsede. Til gengæld kan du så se flerre oplysninger omkring udpegning, konkrete beskyttelseslinjer m.v.

Så det er bare med med at komme igang!

Men det er da lidt frustrerende, at så meget naturovervågning skal foregå foran computeren.

Nå, det minder mig om, at der er en gravhøj ud til offentlig vej i Høje-Taastrup, hvor jeg skal over også, om der stadig vokser Eng-Guldstjerne, som er ved at være fremme nu . Den var der ikke sidste år, men forhåbentlig har jeg overset den.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 09:20. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Dette er et skærmdump fra - se linket HER.

En gravhøj mellem København og Roskilde.

Jeg har brugt målefunktionen, se det korte røde linjestykke, som er netop 2 meter. Her er lovgivningen over søgt overholdt.

Billeder af skadede gravhøje (Dette er et skærmdump fra www.arealinformation.dk.
En gravhøj mellem København og Roskilde.
Jeg ha)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1680 x 1050)
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 09:38. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Men ved denne gravhøj er lovgivningen ikke overholdt!

Det lille røde 2-meterlinjestykke starter ved den oprindelige højfod.

Nord for højen har der gået en markvej, som ejeren har fået nedlangt inden for de senere år.Den ses som et tydeligt hjulspor/pløjespor. Man må gå ud fra at han/hun har fået lov til at nedlægge den?

De mørke partier er i øvrigt Hedelyng. Og der vokser også (eller har vokset) spændende ting som Lav Skorzoner på højen. Hedelyng og Lav Skorsoner er jo almindelige i Jylland, men det er de ikke her ovre omkring København.

Billeder af skadede gravhøje (Men ved denne gravhøj er lovgivningen ikke overholdt!
Det lille røde 2-meterlinjestykke starter ved)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1680 x 1050)
Besvar | Kommentér

Finn Krone
#8 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 10:36. Emne: Billeder af skadede gravhøje
På 2 ud af 3 høje holdt 2-meter bremmen ikke en meter på min tur hjem i dag fra Skelby (Næstved). Her først ved Krogrenden/Holløse.

Billeder af skadede gravhøje (På 2 ud af 3 høje holdt 2-meter bremmen ikke en meter på min tur hjem i dag fra Skelby (Næstved). He)
Finn Krone har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1029 x 683)
Besvar | Kommentér

Finn Krone
#9 Kommentar postet d. 05-04-12 kl. 10:38. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Og her Skelbyvej mellem Skelby og GangesBro.

Billeder af skadede gravhøje (Og her Skelbyvej mellem Skelby og GangesBro.)
Finn Krone har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1029 x 683)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator