Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
Sildig epaulethat? (Læst 1919 gange) Postet d. 19-01-07 kl. 15:50
De sad lidt højt på en pil sammen med Vinter-stilkporesvamp smukt rødbrune enkeltvis.

Jeg har set Alm.-østershat på et træ i nærheden, men de kan vel ikke få denne farve?

Hilsen

Sylvia

Sildig epaulethat? (De sad lidt højt på en pil sammen med Vinter-stilkporesvamp smukt rødbrune enkeltvis.
Jeg har set A)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 19-01-07 kl. 16:11. Emne: Sildig epaulethat?
Den ligner Sokrates. Nå! er lamellerne ikke for mørke til Sildig Epaulethat?

Ole

Kommentér

Sylvia Rennison
#2 postet d. 19-01-07 kl. 16:35. Emne: Sildig epaulethat?
Så han sådan ud?

Jo jeg synes også de lameller har en helt forkert farve.

Det har hatten også.

Men jeg kender ikke lige andre svampe som ligner

Hilsen

Sylvia

Sildig epaulethat? (Så han sådan ud?
Jo jeg synes også de lameller har en helt forkert farve.
Det har hatten også.
Me)
Kommentér

Jens H. Petersen
#3 postet d. 19-01-07 kl. 17:38. Emne: Sildig epaulethat?
Den er sikkert gammel og halvrådden. Epaulethattene har lameller der stopper veldefineret og ikke diffuest, se dette link: »http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Panellus_serotinus3.html«

Kommentér

Sylvia Rennison
#4 postet d. 19-01-07 kl. 18:06. Emne: Sildig epaulethat?
Jens Petersen har du et bud på, hvad det kan være for en?

Jeg er klar over at den kan være gammel, jeg har ikke været den vej i en uges tid, men jeg tror ikke den er rådden, sådan så de ikke ud.

Kan du give mig et praj om, hvor jeg skal søge?

Det må være en ganske almindelig art, jeg er bare ikke så erfaren udi svampekundskaben.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Jens H. Petersen
#5 postet d. 19-01-07 kl. 18:19. Emne: Sildig epaulethat?
Prøv at check det med om lamellerne stopper brat eller fortsætter diffust ned ad stokken/basis . . .

Kommentér

Jens H. Petersen
#6 postet d. 19-01-07 kl. 18:22. Emne: Sildig epaulethat?
PS: Du kan prøve at øgle svampen med generalnøglen til slægter af lamelsvampe fra bogen Danske storsvampe. du henter den nyeste version af nøglen fra »http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKpdf.htm«. Så nøgler du med nøgle G (side 19).

Kommentér

Sylvia Rennison
#7 postet d. 19-01-07 kl. 19:24. Emne: Sildig epaulethat?
Nu har jeg forsøgt at nøgle svampen, efter hvad jeg kan se er der ikke mange muligheder.

Hvis ikke det er epaulethat, så kan det muligvis være ældre eksemplarer af Højtsiddende skælhat. Jeg har bare ikke noget billede hvor jeg kan se hvordan tilhæftningen er, pga, den skarpe sol.

I gråvejr er det umuligt at tage noget bilede, så er der altså for lidt lys.

Sylvia

Kommentér

Flemming Larsen
#8 postet d. 20-01-07 kl. 00:26. Emne: Sildig epaulethat?
"Jeg har bare ikke noget billede hvor jeg kan se hvordan tilhæftningen er, pga, den skarpe sol.

I gråvejr er det umuligt at tage noget bilede, så er der altså for lidt lys"

Har du overvejet at bruge et stativ, så du kan tage billederne med lang lukketid med timeren.

Jeg bruger selv et Slik Sprint Pro

- se linket HER

Det vejer ikke ret meget og kan nemt kan være i en alm. lile rygsæk - og så kan det indstilles i mange højder, også gå helt i spagat nede ved jorden i svampehøjde.

Jeg kan se fra din profil at du bruger Canon S2 IS - jeg bruge selv den nyere S3 IS. Normalt bruger jeg AV indstillingen; men programmerne på mit kamera virker kun ned til 1 sek., hvis lukkertiden skal være længere må jeg skifter til ren manuel, så kan jeg gå op til 15 sek. Det er som regel nok, selv når det er så meget tusmørkt, at jeg nærten ikke selv kan se svampen.

Kommentér

Sylvia Rennison
#9 postet d. 20-01-07 kl. 07:43. Emne: Sildig epaulethat?
Hej Flemming.

Tak for instruktionerne, det er dog på mine gåture jeg ser svampene, altså rent tilfældigt.

Det bevirker dog at jeg gerne vil kende de lokale svampe, planter, insekter osv. osv.

Jeg kunne dog godt bruge lidt mere energi på at indstille cameraet.

I dette tilfælde ville et stativ ikke være til nogen hjælp, fordi svampene glimrede ved at sidde ret højt på en gammel Selje-pil.

Jeg fandt et billede af et meget nyt eksemplar, som sad i fingerhøjde, men jeg måtte pille lidt bark væk, for at få den rimeligt tilsyne.

Det viser heller ikke nogen stok, men måske kan du se hvad det er.

Hilsen

Sylvia

Sildig epaulethat? (Hej Flemming.
Tak for instruktionerne, det er dog på mine gåture jeg ser svampene, altså rent tilfæ)
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator