Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjarne Eskelund
Hvidvinget måge ? (Læst 917 gange) Postet d. 21-01-07 kl. 18:20
Mon ikke det er en hvidvinget frem for gråmågen. Ikke mindst pga. vingelængden.

Mvh.

Bjarne

Hvidvinget måge ? (Mon ikke det er en hvidvinget frem for gråmågen. Ikke mindst pga. vingelængden.

Mvh.
Bjarne)
Foto: Bjarne Eskelund
Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#1 postet d. 21-01-07 kl. 19:55. Emne: Hvidvinget måge ?
Det ser sådan ud - som du selv er inde på, er den ret langstrakt og vingerne rager langt ud over halen. Og hovedet er fint afrundet. Gråmåges hoved ville være mere langstrakt og sølvmågeagtigt. Men især - er næbbet tydeligt kortere end den lange vingeprojektion bag halen. Hos Gråmåge er det lige omvendt - her er næbbet af samme længde (eller længere) end den korte vingeprojektion bag halen.

Hvor har du fundet den?

vh/Peter

Kommentér

Bjarne Nielsen
#2 postet d. 21-01-07 kl. 21:10. Emne: Hvidvinget måge ?
Hej Bjarne

Jeg er nu ret overbevist om, at det er en Gråmåge, som du har fotograferet.

Næbbet er rosa med sort yderste trediedel, hvilket passer perfekt med en Gråmåge i 1. vinterdragt, dvs. når den er enten 1K (lige før årsskiftet) eller 2K (lige efter årsskiftet).

Fuglens dimensioner passer også bedre med Gråmåge. Hvidvinget ville have mere rundt hovede, mere plumb krop samt mere lyse vinger med større kontrast til bryst og bug.

Mvh.

Bjarne Nielsen

Kommentér

Bjarne Eskelund
#3 postet d. 21-01-07 kl. 21:59. Emne: Hvidvinget måge ?
Mange tak for svarene, Peter og Bjarne.

Lige nu står der 3-1 til Hvidvinget

Blåvand, i dag, Peter.

Mvh

Bjarne.

Kommentér

Per Rasmussen
#4 postet d. 22-01-07 kl. 20:46. Emne: Hvidvinget måge ?
Jeg vil give Bjarne ret...

Nu kan det jo tit være svært at bestemme fugle udfra et foto, men jeg synes overvejende at det ligner en Gråmåge. Fuglen virker kraftigere end en Hvidvinget Måge og næbbet er længere ( kan dog være svært at vurdere da fuglen drejer hovedet ). Nu kan man jo ikke rigtig vurdere størrelsen på billedet, men det kan fotografen måske supplere med? En Gråmåge er som en Svartbag, mens Hvidvinget Måge mere er som Sølvmåge ( med et jizz som Stormmåge ). Der er selvfølgelig forskel på store hanner og små hunner, men generelt er størrelsesforskellen næsten nok til at adskille de to arter.

mvh

Per

Kommentér

Bjarne Eskelund
#5 postet d. 23-01-07 kl. 16:44. Emne: Hvidvinget måge ?
Tak for indputtet Per.

Størrelsen er til en hvidvinget.

Mvh

Bjarne.

Kommentér

Per Rasmussen
#6 postet d. 23-01-07 kl. 17:30. Emne: Hvidvinget måge ?
Er der mon flere billeder, evt, fra andre vinkler?

mvh

Per

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#7 postet d. 23-01-07 kl. 18:31. Emne: Hvidvinget måge ?
Ja, det ville være rart med et flugtbillede - man kan let komme i tvivl. Det er rigtigt at fuglen virker lidt plump i det, men næbbet bringer mig i tvivl.

vh/Peter

Kommentér

Bjarne Eskelund
#8 postet d. 24-01-07 kl. 17:33. Emne: Hvidvinget måge ?
Jeg har et par billeder mere, kvaliteten er ikke bedre, vinklen anderledes. M

en flugtbilledene kan ikke bruges til noget.

Derovre snakkede vi om, at fuglen havde størrelse og vinger som hvidvinget men hovedfacon og næb som gråmåge. Efter hjemkomsten og billedet, tror jeg ikke der er tvivl om, at det er en Hvidvinget.

Mvh

Bjarne.

Hvidvinget måge ? (Jeg har et par billeder mere, kvaliteten er ikke bedre, vinklen anderledes. M
en flugtbilledene kan)
Kommentér

Bjarne Eskelund
#9 postet d. 24-01-07 kl. 17:35. Emne: Hvidvinget måge ?
Og sammen med andre.

Hvidvinget måge ? (Og sammen med andre.)
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator