Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Krone
Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved) (Læst 623 gange) Postet d. 20-04-12 kl. 08:32
19/4. Ilybius? Størrelsen ca. 11.7 mm. og formen peger på Ilybius quadriguttatus, synes jeg?

Vh Finn

Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved) (19/4. Ilybius? Størrelsen ca. 11.7 mm. og formen peger på Ilybius quadriguttatus, synes jeg?

Vh F)
Finn Krone har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1016 x 700)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(1583)
#1 Svar postet d. 20-04-12 kl. 15:59. Emne: Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved)
Sandsynligheden er nok for en hun af I. quadriguttatus. Den og similis, crassus og subaeneus ligner hinanden meget. På subaeneus og som regel også crassus burde man kunne se bronseskær på oversiden, ligesom undersidefarven her er for mørk til subaeneus og metasternum sideforlængelser for brede til crassus.

Den efterhånden vældigt sjældne similis er det ved at være mange år siden, jeg har set i HM, men man har jo lov at håbe.

Har du evt. fotos, der tydeligere viser ting som bagkløer (indbyrdes længde), bagskinneben (punktur) eller bagkropsspids (rynker mv)?

mvh MH

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#2 Kommentar postet d. 20-04-12 kl. 16:08. Emne: Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved)
Hej Mogens

Thomas Kehlet fik den med hjem. Jeg prøver at få ham til at prøve sin mellemring på den

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#3 Kommentar postet d. 20-04-12 kl. 21:26. Emne: Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved)
Det bliver desværre ikke denne gang; den er sluppet ud. Jeg kan præstere 2 billeder mere. Nok ikke megen hjælp.

Når man går tættere på, har den to gule pletter på bagdækvingerne, men det har de nok allesammen? Og lidt af benene.

Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved) (Det bliver desværre ikke denne gang; den er sluppet ud. Jeg kan præstere 2 billeder mere. Nok ikke m)
Klik på billedet for original størrelse (829 x 600)
Besvar | Kommentér

Finn Krone
#4 Kommentar postet d. 20-04-12 kl. 21:27. Emne: Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved)
Og underside tæt på.

Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved) (Og underside tæt på.)
Klik på billedet for original størrelse (894 x 800)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(1583)
#5 Svar postet d. 21-04-12 kl. 08:37. Emne: Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved)
I al fald længderynkerne i de yderste ca 2/5 af det bageste bagkropsled burde være tydelige her, hvis det var similis. Resten af kendetegnene er lidt svære at skelne. Så jeg holder mig til quadriguttatus.

En lille gul plet ved dækvingens spidse og en lille gul streg ca midtvejs langs dens side er standardudstyr hos "de gamle Ilybius''er" - altså dem, der udgjorde slægten, inden et antal arter for ca. 15 år siden blev overført til den fra Agabus.

Noget lignende gule pletter findes dog også hos Agabus-arter som unguicularis, affinis og guttatus.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#6 Kommentar postet d. 21-04-12 kl. 08:48. Emne: Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved)
Mange tak for den, Mogens! Jeg kan forestille mig, at der har været en del forvirring omkring disse arter i tidens løb

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#7 Kommentar postet d. 21-04-12 kl. 09:22. Emne: Mere vandkalv fra Holmegårds Mose (Næstved)
Det er nu ikke så galt. De har altid været regnet som svære at artsbestemme fordi, det er småting, man skal kigge efter og mest på ben og underside, men den taxonomiske opfattelse af de fire nævnte ovennævnte arter har generelt været stabil i mindst 100 år.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator