Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni & Peter Nielsen
Husk morgenmad til mejserne (Læst 2350 gange) Postet d. 22-01-07 kl. 19:02
I anledning af den brat opståede vintertilstand skriver Tv2.nyhederne i dag: - se linket HER

vh/Peter

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 postet d. 22-01-07 kl. 20:46. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Hej Peter

Tak skal du have.

Det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg er ikke startet med at fodre endnu p.g.a. varmen. Men foderet er klart, så jeg vil straks gå ud og hænge kugler op.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Gerner Jensen
#2 postet d. 23-01-07 kl. 08:42. Emne: Husk morgenmad til mejserne
A propos mejsekugler.

Hos os røres de stort set ikke om vinteren, selvom vi har både blåmejser og musvitter i haven. Vi fodrer ganske vist også med blandet vildtfuglefrø og ekstra solsikkekerner.

Vi fodrer også om sommeren, og da kan der forsvinde op til 5 mejsekugler pr dag, og de spises både af mejser og af spurve (skov- og gråspurv)

Hilsen

Gerner

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 23-01-07 kl. 17:25. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Hej Gerner

Mejsekuglerne bliver hos mig næsten kun besøgt af halemejser (først i år), stor flagspætte (folder sig sammen om kuglen for at kunne holde balancen) og skovspurve.

Hos mig rører musvitter, blåmejser sumpmejser heller ikke kuglerne. (Måske kan de ikke lide at få fedtede tæer )

De vil helst have solsikkefrø. De henter et af gangen, sætter sig på en gren med frøet klemt fast til en gren med fødderne, og så hakker de, indtil skallen går af. Så på den igen efter endnu et frø.

Grønirisk, bogfinke, kvækerfinke og spætmejse tager også kun solsikkefrø.

Grønirisk og bogfinke klarer at knække dem med næbbet alene. Spætmejsen flyver til og fra sit skjul et eller andet sted med ét frø ad gangen. Det kan foregå i lang tid. Jeg regner med, at den har "egern"-karakter. Altså samler til lager

Så vidt jeg kan vurdere det, kan den ikke nå at spise dem i den fart, den har på.

Rødhalsen hopper rundt på jorden og spiser smuler

Dompapper og siskener spiser kogler i birketræet.

Det var frit efter hukommelsen fra sidste år, og der er nok flere arter, som jeg har glemt.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Gerner Jensen
#4 postet d. 24-01-07 kl. 14:47. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Hej Anni,

Jeg forstår, at du bor midt i naturen, og det forklarer nok, at jeg slet ikke kan matche dit antal arter

Vi bor i et 30 år gammelt villakvarter, dog i udkanten af byen.

Vi har (alt for) mange skader, og somme tider også råger krager og alliker

Hvis vi hænger mejsekugler op i deres normale grønne net, bliver de simpelthen bortført af disse store fugle, så vi fjerner nettet og putter dem i en foderautomat i form af et "rør" af fintmasket net. Om sommeren kan der sidde op til 8-10 spurve ad gangen, og det går livligt til. Både musvitter og blåmejser spiser også af kuglerne om sommeren. Vi har desuden set både stær, flagspætte og spætmejse. Vi endda set et egern gøre sig meget akrobatiske anstrengelser for at få en bid af kuglerne.

På jorden samles smulerne op af jernspurv, bogfinke, solsort, tyrker- og ringdue samt rødhals.

Solsikkekerner serveres i en anden foderautomat, hvor mejserne spiser præcis som beskrevet af dig, men grønirisk bliver siddende og spiser på stedet. Spurvene vil også være med, men de tømmer bare automaten - det ser ud som om de forventer at finde noget, der passer dem bedre end solsikkekerner. De kerner, der falder ned, spises af alle de nævnte fugle - og af egern.

Om vinteren er der ingen, der rører kuglerne, men solsikkekernerne spises af de 2 mejsearter (har ikke set andre arter) og af grønirisk. På jorden fodrer vi med blandet frø og brød, og her er især solsorterne aktive (talte på et tidspunkt i går 14 på een gang, men de har svært ved at enes), men også spurve, tyrker- og ringduer (seks på een gang i går) samt rødhals - altid kun een ad gangen.

Indtil nu har der ikke været andre specielle arter, men andre vintre har vi haft bl.a. sjagger, kvækerfinke og dompap.

Lejlighedsvis kommer spurvehøgen forbi, og så er haven tom for småfugle lang tid derefter.

Så i øvrigt i dag en meget stor flok sjagger lidt uden for byen.

Hilsen

Gerner

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 postet d. 24-01-07 kl. 15:31. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Hej Gerner

Hyggeligt at dele lidt hverdag omkring fugle og fodring.

Villakvarterer er ellers nogle af de bedste steder for småfugle og fodring. De holder gerne til der, fordi de finder læ og foder. Her var der indtil i går kun skovspurve, solsorte og musvitter synlige, samt halemejser i skovkanten.

For jeg startede først i går med at fodre.

Godt, at Peter mindede os om det med kulden og sneen , for jeg skal lige love for, at her er kommet invasion. Alle de arter, jeg omtalte i forrige indlæg er har i dag, undtagen kvækerfinke og siskener. Det er trækfugle nordfra, og det skal være koldere i længere tid, før de ankommer hertil.

Sjaggere har vi allerede på besøg i overflyvende flokke på 30-40 fugle, men de strejfer kun omkring endnu. Når de ikke kan finde føde andre steder, kommer de og gør sig til gode med rådne nedfaldsæbler.

Jeg glemte selvfølgelig at nævne solsortene. De har deres daglige krige om, hvem der ejer hvilket æble.

Og ja, i dag har der også været krig på kniven mellem spætmejse og musvitter. Spætmejsen er et arrigt gemyt . Den fik en musvit helt ned med nakken i sneen og gav den nogle ordentlige hak.

Det er sjovt at følge dem og lære deres forskellige karakterer at kende.

F.eks. sumpmejsen undgår behændigt balladen. Den finder altid et sted med fred ellers venter den til kamphanerne er optaget, og så snupper den et frø og flyver igen. Halemejserne holder bare til i fuglekuglerne, for så har de det for sig selv.

Forøvrigt skal jeg lige komme med en rettelse, for en enlig blåmejse har besøgt kuglerne flittigt i dag

Du kan forøvrigt tiltrække andre fugle, hvis du også fodrer med hampefrø. Især sumpmejse er meget glad for dem. Men jeg droppede det, fordi en skovskade fik smag for dem og tømte hele flasken på én gang. Solsortene fløj op og sprattede dem ud til alle sider og åd dem med skallen på.

De var så hævdende over for frøene, at ingen andre fugle fik lov at komme i nærheden af dem, så jeg fik nok af det spektakel og ophørte med at fodre med dem. Men de egner sig godt til den slags lukkede automater, som du bruger. Så du kan jo forsøge dig.

Hvad er forøvrigt din erfaring med det blandede foder, du anvender?

Det har jeg aldrig prøvet.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Gerner Jensen
#6 postet d. 24-01-07 kl. 15:50. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Hej Anni,

Vi er faktisk lige begyndt med hampefrø, men på jorden sammen med det blandede frø, så det er jo nok solsortene, der tager det. Måske prøver vi en automat.

Vi har faktisk også en med nøddekerner. Det er især musvit og blåmejse, der frekventerer den. Der skal arbejdes ret hårdt og længe for at få et stykke kerne fri, men når det lykkes flyver fuglen straks et andet sted hen for at spise.

Det blandede frø køber vi hos en lokal kornhandel, der selv blander. kr. 130 for 25 kg. Jeg har ikke deklarationen ved hånden, men der er bl. a. solsikkekerne, hirsefrø og hvede. I perioder, hvor sulten ikke plager så hårdt, kan det knibe med, at hveden bliver spist, men ellers går det fint.

Hilsen

Gerner

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 24-01-07 kl. 16:30. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Hej Gerner

Ja, det var hirsefrø jeg tænkte på. Hvilke fugle kan lide dem?

Det er billigt foder du har. Det lokale supermarked ved godt, hvad de skal have. 2½ kg solsikkefrø for 25 kr, når det er billigt!!!

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 24-01-07 kl. 17:10. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Ja, så skal man jo ikke glemme havregrynen blandet op med rapsolie eller billig margarine. Det drejer sig mest om at sørge for at kræene får en masse nemme kalorier.

Jeg er lige begyndt at fodre, og kun så længe det er meget koldt og sne - de har ikke haft behov før, solsortene har fisket regnorme op til den store guldmedalje.

Og fordi solen skinnede sådan idag, serverede jeg solsikkekerner - altså uden skal - lige til at spise - fast food. Så blev der slagsmål!

Husk æblerne til solsortene.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#9 postet d. 24-01-07 kl. 18:21. Emne: Husk morgenmad til mejserne
Hej Margaretha

Det med margarine er noget værre fedtet stads. Hvordan gør man det nemt?

Ja, æbler til solsortene. Det er vigtigt.

Hvis man ikke, som os har tre ældgamle æbletræer med oceaner af æbler, så vil jeg vædde med, at man kan få dem gratis, hvis man spørger i supermarkedet efter stødte/rådne æbler, som alligevel bliver smidt ud.

Ang. fodring af fugle, så har vi diskuteret det før. Vi fodrer ikke fugle for fuglenes skyld, men for vores egen, så vi kan starte, når vi vil

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator