Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Trækker viberne væk nu? (Læst 736 gange) Postet d. 22-01-07 kl. 20:43
Jeg har i dag set viber for første gang siden i sommer. En flok på 30 stk fløj et par runder i området, før de landede på en mark et godt stykke fra mig. Der fouragerede de, imens jeg måtte give op for kulden og blæstener Derfor så jeg ikke, om de lettede igen.

Er de på vej syd på? Eller trækker de bare ind i landet?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jeff Price
#1 postet d. 23-01-07 kl. 10:15. Emne: Trækker viberne væk nu?

Når det bliver rigtig koldt trækker viberne væk - typisk ud til kystområder. Hvis det bliver uuholdelig koldt trækker de sydvest og vest - oftest til Storbritannien. Men ved første tegn på forår dukker de pludselig op igen.

Jeff

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 postet d. 23-01-07 kl. 17:32. Emne: Trækker viberne væk nu?
Hej Jeff

Tak for dit svar.

Her var første tegn på vinter. Så landede viberne. I dag er de væk. Så jeg holder mig til, at de er forsvundet mod sydvest til mildere egne.

Kan det forøvrigt passe, at jeg mener, at jeg også hørte og så fire sanglærker i samme omgang? De hang på stedet på svirrende vinger, som lærker gør. Men det var ikke ret længe, så fløj de. Men sangen lød som lærker.

Jeg checkede DOF-basen, men der er ingen meldte sanglærker fra Fyn.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Kim Biledgaard
#3 postet d. 23-01-07 kl. 18:23. Emne: Trækker viberne væk nu?
Jeg hørte et par overflyvende lærker idag, og det er da sket flere gange i løbet af januar.

Lærkerne er ligesom Viberne "vejrfugle": De bliver her så længe vejret tillader det. Når det bliver for koldt trækker de væk, men dukker op igen, så snart det mildner. Så de første lærker kan man nå at have flere gange

At man ikke lige kan finde nogle obs i DOF-Basen betyder ikke altid, at fxlærkerne ikke er der. Typisk vil folk ikke indtaste en observation af nogle få lærker, fordi det ikke er usædvanligt. Det er heller ikke alle obs af solsorte og musvitter, der ryger i databasen.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 23-01-07 kl. 18:53. Emne: Trækker viberne væk nu?
Hej Kim

Tak skal du have. Jeg tænkte nu heller ikke på, at det var forår, men her er det en usædvanlig obs med lærker på denne tid.

Sidst jeg så lærker var 16-08-06 (2) og 13-10-06 (1).

Så for mig er de ikke almindelige, så jeg skriver dem helt bestemt ind her på siden

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Ole Post
#5 postet d. 25-01-07 kl. 00:00. Emne: Trækker viberne væk nu?
Jo, Viber, hjejler, lærker og til dels unge stære er vejrtrækkere!

Dermed menes ikke kun, at de trækker vejret, men er lidt opportunistiske og først viger, når de ikke kan finde føde.

Der er de sidste par dage set stære i den nordlige del af Sønderjylland, og nogle undrede sig over, at stæren allerede er kommet.

Det er mere sandsynligt, at det er især unge stære, der nu trækker mod sydvest. Som bekendt har der indtil for nyligt opholdt sig ret store stæreflokke højere oppe i Jylland.

De venligste hilsener

Ole Post

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 25-01-07 kl. 00:57. Emne: Trækker viberne væk nu?
Hej Ole

Tak skal du have. Det var lige det, jeg tænkte. I dag så jeg også en flok viber, 18 stk, der fløj lige over huset målrettet fra øst mod vest, mens det sneede lidt. Nu har de nok fået nok af kulde og sne.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator