Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Hovedmosen - Entoloma? (Læst 630 gange) Postet d. 28-04-12 kl. 22:07
Den har kantede sporer, ca. 10 my, så jeg tænker det er en Rødblad??

Den er 40 mm høj fra top til stokende, stok 4-5 mm i diameter, lidt bredere mod fod, fibret og let filtet nederst. Hatten er 22 mm bred og 14 mm høj, svagt klæbende.

Den er fundet i sort, sandet mosejord i overgang mellem ryddet (hærget) nål og uplejet løv.

Har I et forslag?

Hovedmosen - Entoloma? (Den har kantede sporer, ca. 10 my, så jeg tænker det er en Rødblad??
Den er 40 mm høj fra top til s)
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#1 Svar postet d. 29-04-12 kl. 09:38. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Mon der står elm eller tjørn i nærheden?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#2 Kommentar postet d. 30-04-12 kl. 06:44. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Der er Elm med en del rodskud (Småbladet?) og en masse Bærmispel, ingen arter af Tjørn så vidt jeg kan se.

Hovedmosen - Entoloma? (Der er Elm med en del rodskud (Småbladet?) og en masse Bærmispel, ingen arter af Tjørn så vidt jeg k)
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 30-04-12 kl. 06:50. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Hej Frede

Erik tænker nok på Slåen-rødblad Entoloma sepium.

- se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 30-04-12 kl. 08:29. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Det er ikke Slåen-rødblad (en kraftig hvidlig sag, med lidt rødmende kød); det ligner meget Flamme-rødblad, men værten er ret afgørende her.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#5 Kommentar postet d. 30-04-12 kl. 21:48. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Tak for jeres forslag, Thomas og Torbjørn. Flammet Rødblad (Entoloma clypeatum) ligner rigtig meget, den skulle iflg. Funga Nordica have ''clamps abundant'', men jeg har slet ikke fundet nogen øskener overhovedet

Jeg lader den stå en dag tid inden jeg flager den ud, måske en eller anden får en lys ide...

Mvh

frede

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 30-04-12 kl. 22:20. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Bedømt efter værten kunne det være E. aprile, men den kender jeg ikke med sikkerhed, prøv evt. at checke efter øskner igen, i hathuden eller ved basis af basidierne (mast præperat), du kan evt. også (gerne) smide den på atlas, så må vi se hvad TL siger til materialet ? Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 30-04-12 kl. 22:22. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Bedømt efter værten kunne det være E. aprile, men den kender jeg ikke med sikkerhed, prøv evt. at checke efter øskner igen, i hathuden eller ved basis af basidierne (mast præperat), du kan evt. også (gerne) smide den på atlas, så må vi se hvad TL siger til materialet ? Torbjørn

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#8 Kommentar postet d. 07-05-12 kl. 18:29. Emne: Hovedmosen - Entoloma?
Rødbladen er nu godkendt som Entoloma aprile på Atlas.

Tak for input

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator