Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Stoltze
Noma insisterer på nyt og natur (Læst 1363 gange) Postet d. 01-05-12 kl. 08:45
- se linket HER

Kommentér

Michael S. Jensen
#1 Kommentar postet d. 01-05-12 kl. 10:07. Emne: Noma insisterer på nyt og natur
Hej Michael

Ja, hatten af for NOMA.

Lige et lille host: Dit angivelse af en milliard mennesker som grænsen for, om vi ville kunne brødføde os selv som jæger/samlere, er sandsynligvis alt for optimistisk.

Vi rundede først en milliard mennesker omkring 1830!

I slutningen af jægerstenalderen regner man med, at der var omkring 5 millioner mennesker på jorden.

Mit forsigtige bud ville være, at Jorden højst ville kunne brødføde 50-100 millioner mennesker på jæger/samler stadiet.

Mvh Michael

Kommentér

Michael Stoltze
#2 Kommentar postet d. 01-05-12 kl. 15:58. Emne: Noma insisterer på nyt og natur
Hej Michael

Hvad bygger du din antagelse på?

Én milliard er et løst skud, men nu nok ikke helt ved siden af

Vi henter for tiden omkring 10 % af mennskehedens fødevarer (målt i kalorier) fra fiskeri i havet og ferske vande. Dvs. føde til ca. 700 millioner mennesker. Hvis vi antager, at halvdelen af dette er opdræt (det passer vist meget godt), henter vi altså "vild mad" fra naturen til at kunne brødføde 350 millioner mennesker i dag - alene fra "jagt" i havet og de ferske vande.

Så - mon ikke den ene milliard holder så nogelunde?

Kommentér

Michael S. Jensen
#3 Kommentar postet d. 01-05-12 kl. 17:37. Emne: Noma insisterer på nyt og natur
Hej Michael

Jamen min antagelse bygger på mit rimelige kendskab til menneskets udvikling, hvad vi har ernæret os af og hvordan vi har gjort det gennem tiden.

Du skriver ”jægere og samlere”, så jeg gik ud fra, du dermed havde udelukket al animalsk og vegetabilsk produktion, herunder også store trawlere.

Jæger/samler kulturerne fiskede også, men det var med stænger, garn, spyd, ruser osv.

Måske er det vores definition af jægere og samlere, der er forskellig.

Populationen på 5 millioner mennesker for ca. 7000 år siden var for længst spredt ud over hele verden og var mange steder godt i gang med at dyrke jorden. Hvis den teknologi, de rådede over dengang, kunne have brødfødet mange flere mennesker, havde der sandsynligvis også været mange flere.

Derudover viser utallige fund på bopladser, at en jæger/samler tilværelse langt overgår NOMA i gastronomisk kreativitet (kvaliteten er jeg mere i tvivl om…..). Stort set alt hvad der kunne kravle og gå – og en del ting, der ikke kunne – har været på menuen, incl. rovdyr og sapienter ved særligt festlige lejligheder.

Havde der været et stort fødeoverskud, ville man have forventet en mere selektiv kost.

Nå! Lang smøre om en meget hypotetisk situation.

Mvh Michael

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator