Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Post
Vinterfugletælling (Læst 1181 gange) Postet d. 24-01-07 kl. 19:43
Sammenhængende med den løbende tråd omkring: Husk at fodre mejserne, vil jeg gerne henlede opmærksomheden på den landsomfattende optælling af vinterfugle.

Alle er inviteret til at indtaste observationer til - se linket HER

og være med til at skabe en landsdækkende oversigt over arter, der ses ved vore fodersteder.

Omslaget i vejret har medført en massiv tilgang af fugle til foderpladser.

Projektet har fået mediedækning i hele Danmark, og jeg selv havde besøg af TV2 til flere timers optagelse, desværre før det blev vinter, så der var ikke meget at filme.

Kære alle, det er ulejligheden værd at deltage og bidrage til en optælling, der har værdi på alle planer.

Med venlig hilsen

Ole Post

Branderup, Sønderjylland

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 postet d. 24-01-07 kl. 23:42. Emne: Vinterfugletælling
Hej Ole

Jeg havde faktisk tænkt mig at deltage i det. Men så læste jeg, hvad det indebærer at være med. Så opgav jeg, for det er for omfattende for mig.

Men her er siden, hvor betingelserne står, og alle kan deltage.

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Ole Post
#2 postet d. 24-01-07 kl. 23:54. Emne: Vinterfugletælling
Hej Anni Lene og tak for dit svar.

Jeg er da ked af at se, du finder deltagelse for omstændigt eller tidskrævende.

Tilmelding foregår ved en mail til OBSnatur. Der bliver returneret med en mail indeholdende en sign-on kode.

Derefter ser man ud af vinduet en gang imellem og når man har tid, signes-on

og man rapporterer hvor mange af hver art, man har haft fornøjelsen af.

Vel at mærke arter, der har taget et kortere eller længere ophold i det område, man har valgt. Altså IKKE overflyvende arter.

Jeg fodrer ved min indkørsel og i baghaven og det er såmænd ingen ulejlighed at indtaste arter på OBSnatur.

Har du eller andre brug for vejledning, er I meget velkomne til at spørge.

De venligste hilsener

Ole Post

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 26-01-07 kl. 00:00. Emne: Vinterfugletælling
Hej Ole

Tak for dit svar med en noget anden forklaring end den, jeg fik læst mig frem til. Jeg skal beklage, at jeg åbenbart har misforstået opgaven.

Jeg har troet, at jeg skulle indsende hver dag i de seks uger og endda flere gange om dagen.

Derfor virkede det uoverkommeligt.

Men nu må du hellere forklare mig, hvad jeg kan nøjes med for at det kan bruges til noget.

Er f.eks. to- tre gange om ugen tilstrækkeligt?

For så vil jeg deltage

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Ole Post
#4 postet d. 26-01-07 kl. 00:17. Emne: Vinterfugletælling
Hej Anni Lene

Jeg kan sagtens se, hvad du mener.

I vejlednngen står der under: Hvor tit skal man indbrette, at man gerne vil have flere dags-meldinger for at få indblik i, hvad vejret betyder.

OK. Hvis man ser under: Hvordan tælles fuglene, så står der, at man ønsker indtastning af det HØJESTE antal af hver fugleart.

I praksis viser det sig, at nogle af de rigtig mange rapportører kun indtaster to eller tre gange i løbet af undersøgelsesperioden, der slutter 25. feb. 2007.

En hensigtsmæssig metode vil være at tilmelde sig og få sin sign-on kode.

Derefter notere sig, hvor mange arter og hvor mange af hvert art man ser en dag, hvor man har lidt god tid.

Lav også et notat til dig selv.

Lav kun ny indtastning, når du ser en art, du ikke så i første omgang.

OG, når du ser flere af een art SAMTIDIG.

Nu er du nok nede på 4-5 indtastninger i løbet af perioden.

Giver det mening ?

God fornøjelse.

Ole Post

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 postet d. 26-01-07 kl. 00:37. Emne: Vinterfugletælling
Hej Ole

Se, det lyder jo mere menneskeligt

Nu nærmer jeg mig også at forstå, hvad opgaven er. Men der er lige et par ting, jeg lige skal have pindet helt ud, nemlig dette her du skrev:

"Lav kun ny indtastning, når du ser en art, du ikke så i første omgang."

Betyder det, at jeg kun skal indberette netop den art og ingen andre, eller at jeg skal have alle med den dag?

"OG, når du ser flere af een art SAMTIDIG."

Jeg ser næsten altid flere af én art samtidig, så det forstår jeg ikke.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Ole Post
#6 postet d. 26-01-07 kl. 00:41. Emne: Vinterfugletælling
Kære Anni Lene og alle.

Supplerende.

Formålet med den Store Vinterfuglestælling er at få overblik over både vintergæster og standfugle i vore haver og parker.

Vejledningen prøvede at undgå rapportering af samme fugl flere gange.

Derfor tæller kun højeste antal af samme art set samtidig.

Det har været vanskeligt at formidle.

Som eksempel: Der er nogle dage 3 grønirisker og andre dage 5.

Pludselig en snedækket dag er der 12.

Mange har opfattet opgaven således, at der skulle indtastes hver dag uanset art og antal. Resultatet er blevet rigtig mange grønirisker..eller skovspurve. For at løse dette bliver der lavet et EDB-program, der gennemløber hver enkelt rapportørs indtastninger og kun vælger HØJESTE antal pr art pr. sted.

Men, som skrevet, arbejdet kan jo gøres nemmere for den enkelte ved kun at indrapportere, når den personlige rekord bliver slået pr. art.

PS.: jeg har megen fornøjelse af, at Misteldrossel er ved at plyndre vore Kristtjørn for røde frugter i disse dage. Den havde jeg ikke lige regnet med at skulle rapportere.

På OBSnatur kan man nøje følge både med egne indtastninger og ALLE andres.

Vi snakkes

Ole Post

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 26-01-07 kl. 01:04. Emne: Vinterfugletælling
Hej Ole

Nu forstår jeg det. Du har ret i, at det er svært at forklare. Din forklaring gør det også meget overkommeligt.

Jeg har lige lavet mig et afkrydsningsskema med alle de vinterarter, jeg plejer at se her og printet det ud.

Så slipper jeg for hver eneste dag, når jeg indtaster til F&N at skulle skrive fuglenes navne hver gang.

Det giver mig også en kopi af dem, jeg skal taste ind til Obsnatur.

For du har overbevist mig om, at jeg skal deltage

Så tusind tak for hjælpen, og Misteldrossel er ikke på mit skema, endnu . Men der er Sjagger og Kvækerfinke. Håber, at de når at dukke op i haven inden 25. februar

Jeg kan vel godt indtaste obs fra dagene, før jeg tilmelder mig ikke.

For der har jeg alle arterne, her mens det har sneet?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 postet d. 26-01-07 kl. 01:54. Emne: Vinterfugletælling
Hej Ole

Jeg har fundet ud af det, og jeg kunne sagtens taste ind fra dagene før.

Sikke et nemt indtastningssystem. Det kunne vi godt bruge på F&N. Men det ville nok være lidt omstændeligt med billeder af alle dyr.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Hanne Bertelsen
#9 postet d. 26-01-07 kl. 13:44. Emne: Vinterfugletælling
Hej Ole Post.

Efter at jeg har læst denne tråd ser det ud til jeg har misforstået fugletælling på et punkt.Hvis jeg i går talte 2 solsorte skal jeg så undlade at tælle solsorte øvrige dage med mindre antallet er højere? Er det tifældet er jeg ret glad for der i forbindelse med indtastningen er et program som har løst denne fejl.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator