Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjørli Lehrmann
Nye gule kravl (svampedyr) (Læst 2308 gange) Postet d. 27-01-07 kl. 15:34
For en måneds tid siden fandt jeg i skovbunden dette blad med gule klatter på. Klatterne var hårde og uden overfladestruktur, og jeg havde en mistanke om, at det kunne være et svampedyr i dvale, så jeg tog det med hjem.

Bladet har så ligget i en petriskål med agar i omkring 3 uger, hvorefter kræet besluttede sig for at komme til live igen.

Nu har jeg så atter fået et plasmodium som husdyr, men jeg har ingen anelse om, hvad det kan være for et.

Dette plasmodium er bleggult og spiser havregryn. Jeg har prøvet at fodre med alt muligt andet også, men uden den store succes. I øvrigt lader det til at plasmodiet ikke bryder sig om lys.

Det ville være spændende, hvis jeg kunne få det til at danne sporangier

Hilsen Bjørli

Nye gule kravl (svampedyr) (For en måneds tid siden fandt jeg i skovbunden dette blad med gule klatter på. Klatterne var hårde o)
Foto: Bjørli Lehrmann
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 27-01-07 kl. 22:26. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Tillykke med det ny husdyr! Det ligner lidt det jeg fandt for nogle uger siden, de var bare i hvidt. Kunne dog ikke klare hjemturen.

Nå, havregryn kan også være populære, man må sige at de der billige i drift, og det er da også nemmere end at skaffe svampe.

Jeg glæder mig meget til at høre nyt. .

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#2 postet d. 28-01-07 kl. 11:21. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Her er et billede, hvor den går løs på et havregryn.

Grrrroooaawwwww.

Godt man ikke er 5 mm. lang og meget langsom ...

Hilsen dyretæmmeren

Nye gule kravl (svampedyr) (Her er et billede, hvor den går løs på et havregryn.
Grrrroooaawwwww.
Godt man ikke er 5 mm. lang )
Foto: Bjørli Lehrmann
Klik på billedet for original størrelse (724 x 345)
Kommentér

Søren Brøndum Christensen
#3 postet d. 28-01-07 kl. 12:11. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Jeg er nysgerrig: Hvor lang tid er der mellem de to billeder?

Mvh Søren C

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#4 postet d. 28-01-07 kl. 12:29. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Knap en time. Det er, når den er hurtigst. Nogen gange går den helt i stå, bl.a. hvis den ligger i lys eller har det for vådt.

Hilsen Bjørli

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 28-01-07 kl. 12:33. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Tak for dine billeder Björli, det er ret sindsoprivende.

Jeg havde lejlighed til at måle hastigheden hos en Skinnende støvbold sidste år, den klarede 1,2 cm på godt en time, så var kræfterne udtømte og den overgik til modning.

Jeg håber ikke at du har noget imod, at jeg gemmer dine billeder helt privat? Så må du sige fra.

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#6 postet d. 28-01-07 kl. 12:51. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Det må du da så sandelig

Man må også altid tage, hvad man har brug for på Vestre Hus hjemmeside, bare man ikke ligefrem tjener penge på det.

Jeg sad og nørdede svampedyr derinde i går. Det er blevet til en del i løbet af dette forlængede efterår. - se linket HER

Hilsen Bjørli

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 28-01-07 kl. 15:13. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Craterium har jeg aldrig set før, hvor er den fin!

Jeg har læst på een af de utallige myxomycetsider, at lys skulle stresse plasmodiet så meget, at det fruktificerede, jeg ved ikke om det er generelt. Du skriver at den stopper op for lys?

Kan det mon være en Hemitrichia sp.?

Kommentér

Bent Gravesen
#8 postet d. 28-01-07 kl. 15:56. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Nu bliver det sgu lidt spændende, gule pletter som bevæger sig, jo jo ved godt svampedyr gør det, men hvem af jer to dygtige piger gidder lige og forklare helheden i dette dyrs liv. At den kravler efter havregryn, eller andet? Hvad er det for et individ,intellekt, formering osv. Vi er mange som ikke ved hvad det er. Så forklaring ønskes. Tak på forhånd.

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#9 postet d. 28-01-07 kl. 17:56. Emne: Nye gule kravl (svampedyr)
Craterium fandt jeg kun, fordi jeg var ude at lede efter springhaler. Det er ikke lige én man falder over. Den er godt nok lille! Desværre var der kun skallerne tilbage.

Men nu ved jeg, hvad jeg skal gøre med min lille ven. I morgen skal den i en ny petriskål med masser af mad, og når den så har vokset sig stor, skal den frem i lyset. Så får vi se

Angående svampedyr i almindelighed:

De er beslægtet med encellede dyr, og kan bedst sammenlignes med amøber. Men de bliver store i forhold til amøber, for de vokser og kernerne deler sig mange gange, men uden at der dannes cellevægge. De lever i skovbunden og i råddent træ, hvor de spiser bakterier og svampe o.l.

Når de er store nok kravler de frem og danner sporangier, i hvilke der dannes sporer, som kan gro ud til nye svampedyr (plasmodier).

Hilsen Bjørli

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator