Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Franck
Endnu en Gættefugl (Læst 761 gange) Postet d. 28-01-07 kl. 15:02
En gang i Oktober sad denne lille fugl (på størrelse med en Gråspurv) mit ude på gaden.

- jeg flyttede den ind på fortorvet uden at den viste tegn på frygt - (virkede rimeligt manneskevant).

Lidt senere bragte jeg den ind i vores gård (kameraet var pt. ude af drift ellers ville det have været oplagt at tage et tydeligere foto)

den har lige siden, og frem til slutningen af december opholdt sig her i gården sammen med Mejser, Musvitter og Gråspurve, hvorefter jeg ikke har set den.

Jeg har været samtlige mine fuglebøger igennen også dem om stuefugle.

Jeg beklager billedets kvalitet - Den er sodbrun på ryggen og vingerne - lysere på bugen, og rød/orange på bryst og forhovedet.

Hvilken fugl er det?

Med venlig hilsen

Jens Franck

Endnu en Gættefugl (En gang i Oktober sad denne lille fugl (på størrelse med en Gråspurv) mit ude på gaden.

- jeg fly)
Foto: Jens Franck
Kommentér

Eigil Ødegaard
#1 postet d. 28-01-07 kl. 15:17. Emne: Endnu en Gættefugl
Læs evt her: - se linket HER

Kommentér

Jens Franck
#2 postet d. 28-01-07 kl. 15:27. Emne: Endnu en Gættefugl
Hej Eigil,

Havde det i tankerne, men midt i København og jeg syntes iøvrigt at, den var for lys til at være en Rødhals -

men din beskrivelse af kaldet gør udfaldet, for det er meget genkendeligt ud fra din rigtig gode beskrivelse - siger tusind tak.

Med venlig hilsen

Jens Franck

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 28-01-07 kl. 17:37. Emne: Endnu en Gættefugl

Hej Jens

Det er nemt at se på dit billede, at det er en rødhals.

Da du skrev, at du havde hentet den ind fra gaden uden at den blev bange, kom jeg straks til at tænke på denne nyligt offentliggjorte historie

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jens Franck
#4 postet d. 28-01-07 kl. 17:52. Emne: Endnu en Gættefugl
Hej Anni,

spændende artikel -

ja - jeg ber lidt ude af træning med det at, gætte fugle, da dette er en "gammel" interesse jeg har genoptaget, her på mine gamle dage, men har dog bevaret alle bøgerne (heldigvis).

Men selv i min passive periode kiggede jeg da i ny og næ efter fugle - men har aldrig set en Rødhals før -

Men netop det at den ikke udviste frygt, gjorde at jeg var overbevist om at der var tale om en burfugl - men ud fra artiklen er de jo større modstandere af deres egen art end fx. mennesker.

Med venlig hilsen

Jens Franck

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 postet d. 28-01-07 kl. 18:24. Emne: Endnu en Gættefugl
Hej Jens

Det er pudsigt det med fugle, som ikke viser frygt. Jeg tror, at det måske har noget at gøre med, at de har brug for os.

Jeg havde engang en oplevelse med en lille fugl, som også sad midt på vejen ude på landet i den værste middagshede midt i juli måned. Jeg var på en cykeltur lidt længere væk end jeg plejer. Skulle besøge nogen til eftermiddagskaffe, så jeg var kørt hjemmefra i god tid for at nyde turen undervejs. Det var bagende varmt, så jeg stoppede for at drikke noget vand og komme lidt i skygge.

Så opdagede jeg den. Den sad midt på vejen med næbbet spilet helt op og rørte sig ikke ud af flækken. Jeg troede, at den var syg. Heller ikke da jeg gik nærmere, rørte den sig. Det var som om, den var gået i stå.

Så slog det mig, at den måske var tørstig.

Jeg tog proppen fra min vandflaske og hældte vand i den. Så holdt jeg den hen til fuglens næb og hældte noget vand i det. Fuglen reagerede ikke først, men jeg gentog det. Lige pludselig begyndte den at drikke, og mindre end 5 minutter efter fløj den.

Så den var løbet tør for "brændstof" tænker jeg

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jens Franck
#6 postet d. 28-01-07 kl. 22:37. Emne: Endnu en Gættefugl
Hej Anni,

Det er jo herligt når man kan hjælpe de kære små -

Men der er jo eksempler på at visse dyr reagerer passivt i deres overlevelsestaktik hvis de føler sig truet.

- men "min" fugl - har jeg tænkt på - kunne jo have fået et chok (fx. en tur i en

rude).

-og dehydrering er jo også en chokfaktor - måske derfor at "din" fugl reagerede som den gjorde.

Med venlig hilsen

Jens Franck

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 28-01-07 kl. 23:42. Emne: Endnu en Gættefugl
Hej Jens

Ja, jeg tror på det med chok og dehydrering.

Din fugl kan da også være fløjet ind i en bilrude på en forbikørende bil??

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator