Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Møller
Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'') (Læst 2040 gange) Postet d. 17-05-12 kl. 11:31
Jeg har udskiftet Bigma''en med Canon 400mm 5,6, og er vildt imponeret over billedkvaliteten. Savner dog rækkevidden, og har besluttet sig for at prøve med en 1,4 converter.

Valget står mellem Canon og Kenko''s alternativ, og havde egentligt låst mig fast på sidstnævnte, så jeg slap for at tape sensorene. Et sted læser jeg, at Kenko også rapporterer til kameraet, og der må være flere forskellige modeller med forskellige egenskaber.

Er der andre der har erfaringer med converter til lige netop det objektiv (kamerahus: 550D). Hvad skal jeg gøre for at undgå tape-tricket?

PS: Jeg er opmærksom på at convertere koster kvalitet, men mere rækkevidde vil vel også gøre fokusering nemmere.

Besvar | Kommentér

Peter Kristensen

Svaraktivitet:

(10)
#1 Svar postet d. 17-05-12 kl. 11:56. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Canons teleconverter er skarpere end de uoriginale, måske med undtagelse af Kenko''s Pro 300 serie.

Så vidt jeg ved har Canon 550 D live view og så kan du focusere i live view med 5 eller 10 ganges forstørrelse, både autofocus og manuelt. 400 mm + 1.4 x converter er alligevel ikke hurtig nok til flyvende fugle, så det må blive stillesiddende fugle eller dyr som er dit mål.

Mvh. Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(10)
#2 Svar postet d. 17-05-12 kl. 12:19. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Hej

Jeg har ellers hørt, fra flere kilder, at hvis den resulterende minimale brændvidde med Extender bliver 5,6, så virker autofocus ikke, men det er måske ikke korrekt?

Jeg har selv en 400 mm 5,6 - derfor interessen.

mvh

Uffe Jensen

Besvar | Kommentér

Jacob Søgaard-severinsen

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 17-05-12 kl. 12:21. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Mig bekendt er der ingen tricks udover det med tape over særligt udvalgte kontakter, hvilket man skal være meget varsom med!

Autofokus virker ikke på Canon med undtagelse af de helt dyre modeller når blænden går over, er det mon 8? jeg kan ikke helt huske det, men 5,6 + 1,4 er i hvert fald for meget til autofokus uanset hvordan du vender og drejer kameraet - så der er kun manuel fokus tilbage.

Besvar | Kommentér

Kim Møller
#4 Kommentar postet d. 17-05-12 kl. 12:43. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Kombinationen 400 5,6 & Kenko 1,4 Pro 300 DGX fungerer fint med autofokus, hvis man skal tro manden her. - se linket HER

"I''ve had the Canon 400mm 5.6 lens for almost a year and love it. Recently I bought a Kenko 1.4 PRO 300 DGX extender to try with it. ... The extender works well with the 400...it autofocuses fine..."

Jeg gider ikke slæbe på kikkert eller stativ, og 400 5,6 er næppe sværere at håndholde end den tungere Bigma, som jeg godt kunne bruge til artsbestemmelse af fugle i flugt, og under gode betingelser få fremragende billeder med.

Kvalitet er et vidt begreb. Ville ønske jeg havde et Canon 500 4,0, men så ville mine fugleture være noget helt andet... og mine overarme større.

Besvar | Kommentér

Jacob Søgaard-severinsen

Svaraktivitet:

(1)
#5 Svar postet d. 17-05-12 kl. 12:49. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Prøv at søge F&N forum for gamle tråde om emnet, jeg fandt aldrig andet svar fra stedets eksperter end "tape" - men er da parat til at æde mine ord, hvis andet viser sig

Jeg har Canon 7d + 400/5,6 + ext 1,4 - og øver mig, indtil den nye 500mm dukker op, på manuel fokus, det er en god udfordring og kan lade sig gøre som i gode gamle dage..

Besvar | Kommentér

Peter Kristensen

Svaraktivitet:

(10)
#6 Svar postet d. 17-05-12 kl. 13:12. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Det er fuldkommen korrekt at den normale autofocus ikke virker ved blænde over 5,6, (gælder alle kameraer med 1,6 crop) men hvis du trykker udløserknappen halvt ned i live view mode, stiller kameraet selv skarpt på dit emne. Lige som i den normale one shot mode. I live view er det endda så smart at du kan zoome ind med 5 eller 10 gange og få en endnu nøjagtigere autofocus. Det indebærer selvfølgelig at dit kamera har live view og at dit emne (fugl, sommerfugl eller lignende) gider vente på dig. De fleste af Canons kameraer der har video funktion, har også live view. Nikons kender jeg ikke men går ud fra at teorien er den samme.

Mvh. Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mads Syndergaard
#7 Kommentar postet d. 14-06-12 kl. 20:09. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Som jeg lige har skrevet i en anden tråd så har jeg faktisk et 7D og dertil en Sigma 150-500 f6.3 - autofokus virker vældig godt i den konfiguration (uden LiveView eller andre tricks) i alle fokusmodes, og selv når jeg sætter en Kenko 1.4 converter imellem så fokuserer den, omend noget langsomt. Så det med at Canon "slukker" for autofokus når objektivet ikke er lysstærkt er altså noget snak - jeg har også haft et 5D mk1, det virkede også glimrende.

Converteren fra Kenko kan somme tider findes til små penge herinde, så du risikerer ikke slægtsgaarden ved at prøve

Hilsner

Besvar | Kommentér

Peter Kristensen

Svaraktivitet:

(10)
#8 Svar postet d. 14-06-12 kl. 20:43. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Sigma snyder lidt, idet de i deres firmware rapporterer objektivet som f 5,6. I Kenko''en er der sikkert ikke firmware, eller Kenko''en rapporterer ikke til kameraet hvilket objektiv der er foran.

Mvh.

Besvar | Kommentér

Mads Syndergaard

Svaraktivitet:

(3)
#9 Svar postet d. 14-06-12 kl. 23:36. Emne: Canon 400 mm 5,6 L - hvilken converter (uden ''tape-trick'')
Ah - det forklarer jo sagen. Men jeg kender også folk der har 7D med 500mm Canon foran, og bruger converter, det virker også rigtig godt. Der havner den vel på f5.6 så det modbeviser vist ikke noget, men hvis man skulle prøve med 400mm f5.6 så gælder det vist om at gøre det med Kenko''en, så der er mindst chance for at kameraet får besked om lysstyrken?

Når jeg bliver rig vil jeg i hvert fald prøve,

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator