Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er det Blød Hejre - eller hvilken art? (Læst 1468 gange) Postet d. 29-05-12 kl. 11:49
Jeg så dem i Tingvad Kær på den sandede skrænt d. 27 maj. De er ca. 50 cm høje og bløde med mange hår.

Er det Blød Hejre - eller hvilken art? (Jeg så dem i Tingvad Kær på den sandede skrænt d. 27 maj. De er ca. 50 cm høje og bløde med mange hå)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 29-05-12 kl. 11:50. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Her et udsnit af foto 1

Er det Blød Hejre - eller hvilken art? (Her et udsnit af foto 1)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 29-05-12 kl. 11:51. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Her et meget behåret knæ

Er det Blød Hejre - eller hvilken art? (Her et meget behåret knæ)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 29-05-12 kl. 11:53. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Også stærk behåring omkring den del af bladet, der omslutter stænglen

Er det Blød Hejre - eller hvilken art? (Også stærk behåring omkring den del af bladet, der omslutter stænglen)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(3357)
#4 Svar postet d. 29-05-12 kl. 12:31. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Blød Hejre er ok, og det er billederne også

Liggende Hejre (som af de fleste opfattes som en underart af Blød Hejre) findes ofte på især strandoverdrev, men er en væsentligt lavere plante

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#5 Kommentar postet d. 29-05-12 kl. 13:59. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Tak for bekræftelsen.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#6 Kommentar postet d. 29-05-12 kl. 19:33. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Jeg beklager om dette lyder lidt som surt opstöd, men man kan altså ikke rigtig bruge plantens höjde som karakter når det gälder de enårige (som f.eks. den blöde hejre) - de varierer simpelthen så meget afhängigt af miljöforholdene. En minimumstörrelse for enårige grässer kan typisk väre nede kring 1 cm, og maksimum ikke själdent 1 m eller mere.

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#7 Kommentar postet d. 29-05-12 kl. 19:33. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Jeg beklager om dette lyder lidt som surt opstöd, men man kan altså ikke rigtig bruge plantens höjde som karakter når det gälder de enårige (som f.eks. den blöde hejre) - de varierer simpelthen så meget afhängigt af miljöforholdene. En minimumstörrelse for enårige grässer kan typisk väre nede kring 1 cm, og maksimum ikke själdent 1 m eller mere.

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#8 Kommentar postet d. 30-05-12 kl. 01:01. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Hej Mats, mener du dermed, at der er usikkerhed om arten?

Når jeg ser på illustrationen af Liggende H. i DNNF, er den udad-opstigende, mens disse som ses i foto 1 stod ret op.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson

Svaraktivitet:

(870)
#9 Svar postet d. 30-05-12 kl. 11:41. Emne: Er det Blød Hejre - eller hvilken art?
Nej, jeg tror planten er helt korrekt bestemt som blöd hejre. Det var kun det med störrelses-argumentet, som jeg mener er meget svärt at bruge ved bestemmelse af enårige planter.

vh,

Mats

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator