Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
Håret judasøre ? (Læst 1020 gange) Postet d. 02-02-07 kl. 09:21
Dette eksemplar er fundet på eg i Hyrdehøjskoven d. 1 februar. Den virkede lidt udtøret, men var tydeligt høret på den inderste del.

Hvis jeg er gal på den, hvad er det så?

Håret judasøre ? (Dette eksemplar er fundet på eg i Hyrdehøjskoven d. 1 februar. Den virkede lidt udtøret, men var tyd)
Foto: Tom Smidth
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 02-02-07 kl. 13:41. Emne: Håret judasøre ?
Ja, der ser da rigtigt ud.

Ole

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 02-02-07 kl. 15:48. Emne: Håret judasøre ?
Synes nu ikke det liger specielt godt, og voksestedet er heller ikke ligefrem typisk for denne Meget sjældne svamp.

- se linket HER

Til samligning.

Kommentér

Tom Smidth
#3 postet d. 02-02-07 kl. 16:01. Emne: Håret judasøre ?
Kan det være et spørgsmål om hvor friskt eller mere tørt (mit) eksemplar?

Hvis Håret Judasøre er forkert - hvilken svamp kan det så være?

VH

Tom Smidth

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 02-02-07 kl. 16:22. Emne: Håret judasøre ?
Der er da flere bark og poresvampe med hår på og det kunne godt være en af dem, Jeg kan se at der er noget der ligner algevækst i behåringen på nogle af dine hvilket helelr ikke er typisk for Håret judasøre, dine mangler den hvide zone, og jeg ser ikke mange folkder/rynker på undersiden, desuden er det udsædvanligt at Håret J. sidder spredt på den måde. Se på billedet i forum eller evt. i danmarks svampe af Jan vesterholdt hvis du har adgang til den. I øvrigt er svampen så at dne kun er kendt fra tre lokaliteter! Dit fund ville være det første i DK på Eg.

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 02-02-07 kl. 16:24. Emne: Håret judasøre ?
Dine er i øvrigt hårede fra unge kan jeg se og det er Håret judas ikke, samt at din er endnog meget tydlige Koncentriske zoner hvilket helelr ikek kendetegner den.

Håret læderporesvamp, var måske et bud, men du kan sikkert finde en del hårede svampe der ligner din.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 postet d. 02-02-07 kl. 17:10. Emne: Håret judasøre ?
Men det ser nu ikke ud som om der er porer på undersiden. Har du billede af undersiden?

mvh

Ole

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 02-02-07 kl. 17:16. Emne: Håret judasøre ?
Hej ole en del poresvampe, læderporesvampene og lædersvampe især sidste kategori kan være svare at spotte porene hos.

Kommentér

Michael Filtenborg
#8 postet d. 02-02-07 kl. 17:18. Emne: Håret judasøre ?
Men skal vi tage manglerne må jeg sige at disse svampe har en temmelig lang liste ja en god håndfuld kan du finde i mine forrige Indlæg og de bør nok få en ti lat overveje andre muligheder, jeg er mere en temmelig sikker på at det ikek er Håret judasøre det ligner ikek og vokser ikke på elm hvilket nærmest burde være nok, men jeg kan da lave en samlet liste på et tidspunkt.

Kommentér

Tom Smidth
#9 postet d. 02-02-07 kl. 19:37. Emne: Håret judasøre ?
Jeg må ud igen og se nærmere på undersiden.

Men det ville være fint hvis du vil komme med et par bud - bare for at ha noget at gå efter, udover den nævnte mulighed.

VH

Tom

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator