Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
Mega-stor Svamp på Selje-pil (Læst 1000 gange) Postet d. 02-02-07 kl. 09:59
Dette pragteksemplar af en svamp, har en største hatbredde på 30 cm. de sidder på træstammen nogle taglagte andre enlige.

Hatten er tør, der er ingen lugt og ingen stok.

På størrelsen ligner den Østershat, men det kan det vel dårligt være, da den har brunlige lameller-og ingen lugt.

Sildig-epaulethat skulle iflg. "Danmarks Svampe" ikke kunne opnå denne størrelse.

Der må være en svampekyndig, som kan hjælpe. Jeg har før spurgt om en lignende svamp samme sted, men det kom der ikke rigtig noget konkret ud af.

Hilsen

Sylvia

Mega-stor Svamp på Selje-pil (Dette pragteksemplar af en svamp, har en største hatbredde på 30 cm. de sidder på træstammen nogle t)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Sylvia Rennison
#1 postet d. 02-02-07 kl. 10:06. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Jeg kom til at kalde træet Selje-pil, det skulle være Selje-røn.

Sylvia

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 02-02-07 kl. 10:09. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Sylvia, jeg tror at det er en ældre Østershat du har fat i, der dukker kæmper op her i denne vinter, størrelser jeg i hvertfald ikke rigtig har set før. Her havde det været rat med et billede lidt længere fra, så at man kan se hele svampen. Hvis du altså har. Det er ikke nemt at blive klog på hvordan vi vil ha at tingesterne skal fotograferes

Kommentér

Sylvia Rennison
#3 postet d. 02-02-07 kl. 10:35. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Hej Margaretha--jeg er efterhånden forberedt på lidt af hvert, jeg hælder også til Østershat, der har været en enkelt klump af disse på samme træer, men de beholdte den grålige farve i meget lang tid.

Hilsen

Sylvia

ps. jeg tør ikke smage på denne.

Mega-stor Svamp på Selje-pil (Hej Margaretha--jeg er efterhånden forberedt på lidt af hvert, jeg hælder også til Østershat, der ha)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 02-02-07 kl. 12:54. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Det kan vist ikke være andeet end Østerhttp://home.worldonline.dk/e_slot/alm.htmshat:

og den kan du rolig putte i gryden, selvom jeg mener, i modsætning til så mange andre, at man ikke nødvendigvis skal spise alle svampe man finder på sin vej, men det er jo smag og behag.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 02-02-07 kl. 12:55. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Øv, jeg prøver at linke igen:

- se linket HER, det er Erik Rald, der har skrevet om svampen.

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 02-02-07 kl. 15:52. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Ja det er en glimrende spisesvamp, jeg foretrækker dne faktisk over Almindelig Kantarel! og som det ses er det sjældent et problem at få nok af dem i sæsonen.

Kommentér

Sylvia Rennison
#7 postet d. 02-02-07 kl. 16:09. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Hej

Tusind tak for hjælpen.

Jeg kan læse at der er forskel på farven, så det forklarer jo sagen.

Men jeg vil altså ikke spise dem, for de sidder lige opad en vej, hvor der kører biler. Og så er jeg altså ikke den helt vilde svampenoman, lidt champignon i råkostsalat det er hvad jeg foretrækker. Jeg har smagt på den Østershat som lignede det den skulle, men jeg syntes eftersmagen var lidt bitter.

At jeg ikke er svampespiser betyder dog ikke at jeg ikke gerne vil kende dem.

I år er der rigtig mange Østershatte, der plejer ikke at være nogle heromkring.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 postet d. 02-02-07 kl. 16:51. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Hej Sylvia

Det er da en imponerende svamp, du har fundet. Jeg har slet ikke set dem her, hvor jeg bor. Men måske skulle jeg holde godt øje med dem. De skulle jo vokse højt oppe på træerne. Men dine ser da ud til at være i øjenhøjde, eller står du på en skråning og tager billedet??

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Sylvia Rennison
#9 postet d. 02-02-07 kl. 18:06. Emne: Mega-stor Svamp på Selje-pil
Hej Anni.

Næ-de er skam i øjenhøjde, og hold da helt op nogle store flotte eksemplarer.

Den første jeg fandt i dette læhegn sad i en spalte mellem grenene, den var nu egentlig flottere, med de karakteristiske grålige farver, og hvide lameller.

Men-som jeg også skriver, de plejer ikke at være på disse træer, det er vist fortrinsvis Bøg de holder sig til.

Læhegnet er gammelt og der er flere svampe og andre underlige ting på træerne. Jeg går lige forbi når jeg går tur til en lille skov.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator