Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
På med pilen, Henry ! (Læst 541 gange) Postet d. 31-05-12 kl. 20:19
På en afslappet vandring passerede jeg denne smukt blomstrende han-Pil nær stranden N for Vorde Bavnehøj. Det er en af de glatte. Problemet er, at den hverken har 2, 3 eller 5 støvblade, men derimod 10 (eller mere). Den har et par kirtler ved bladgrunden. En hun-Gråpil var ved at sprede sine frø, som det var svært at rense "min" Pil for.

Kan den bestemmes uden for mange men''er og hvis''er ?

På med pilen, Henry ! (På en afslappet vandring passerede jeg denne smukt blomstrende han-Pil nær stranden N for Vorde Bavn)
Hans Øllgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 858)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 31-05-12 kl. 21:31. Emne: På med pilen, Henry !
Det har jeg dog aldrig hørt om!

Billedet ligner nærmest noget Femhannet Pil, men så må det jo være i dobbelt udgave; lidt ligesom når to Herrer får papir på hinanden.

Kan den mon hedde "flore pleno" og være med fyldt blomst?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(662)
#2 Svar postet d. 31-05-12 kl. 22:27. Emne: På med pilen, Henry !
Meikle skriver i BSBI''s Handbook no. 4 ("Willows and Poplars of Great Britain and Ireland") om S. pentandra: "stamens usually 5-8 (less often 4 or rarely up to 12)".

Så selvom det er en sjælden variation, må man jo sige, at det ifølge Meikle er indenfor det "tilladelige". Blomstringstidspunkt, løv m.m samt de forneden hårede støvblade peger i hvert fald alt på den femhannede.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#3 Kommentar postet d. 31-05-12 kl. 22:32. Emne: På med pilen, Henry !
I accept happily !

Sincerely, Hans

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#4 Kommentar postet d. 02-06-12 kl. 10:21. Emne: På med pilen, Henry !
Kort tilføjelse : den mangehannede er også omtalt i Flora Nordica.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 02-06-12 kl. 11:07. Emne: På med pilen, Henry !
Det fremgår vist af ovenstående med al tydelighed, at jeg ikke plejer at tælle støvdragere på pilene.

Forekomst af de store antal vidste jeg simpelthen ikke - eller havde glemt det.

Som regel bestemmer jeg arter ud fra veludviklede blade.

Når der er raklebelæg i AFD, så må jeg have floraen frem. Eller belæggene bliver lagt i venteposition til engang, der bliver mere tid.

hilsen fra HENRY

PS: Mellem linierne ligner overstående tråd en forlovelse. Sådan var det ikke meent, så det vil jeg nu godt lige have lov at tænke lidt over, Hans!

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#6 Kommentar postet d. 02-06-12 kl. 11:58. Emne: På med pilen, Henry !
Når jeg "talte støvdragere", skyldtes det såmænd bare, at den ene af de potentielle arter hedder S. triandra, den anden S. pentandra. Og så syntes jeg, at hanraklen var ualmindelig lang for S. pentandra. Grenvinklerne var iøvrigt skøre (men det er ikke så usædvanligt hos pentandra-gruppen)

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator